وقتی تجار خارجی پا در کفش صادرکنندگان ایرانی می کنند

وقتی تجار خارجی پا در کفش صادرکنندگان ایرانی می کنند

بسیاری از اقتصاددانان یکی از مهمترین راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را تولید کالای صادرات محور و امر صادرات اعلام کرده اند.

در این میان واحدهای تولیدی و صادرکنندگانی بودند که پا به عرصه فعالیت گذاشته و اقدام به پیدا کردن بازارهایی در کشور هدف کرده اند.

اما اگر در حال حاضر سری به آن ها زده شود، امر صادرات را تعطیل کرده اند و تعطیلی کار را تنها روش برای نجات از برخی از مشکلات عنوان می کنند.

در واقع آن ها معتقد هستند برخی از مصوبه ها و تصمیم گیری ها همچون تعهد ارزی سبب شده تا آن ها عملا نتوانند ادامه فعالیت دهند.

صادرکنندگان تماشاچی شده اند

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: با مطرح شدن مسئله برون سپاری ارزی از سوی صادرکنندگان، امسال صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان به خواب رفتند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته فقط در یک بخش از صادرات انگور موفق شدیم تا ۲۰ تریلی انگور را به خارج از کشور صادر کنیم، اظهارکرد: اما کل ارسال بار انگور طی امسال به ۵۰۰ تن رسیده است.

وی افزود: همیشه با شروع فصل پاییز صادرات محصول پاییز از این استان انجام می شد که امسال فقط به فرستادن یکی دو بار ختم شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: نکته درد آور برای صادرات این است که دیگر صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان به حاشیه رانده شده اند جای خود را به صادرکنندگان خارجی داده اند.

وی توضیح داد: در سال های گذشته از این استان به کشوری همچئون پاکستان محصول کشاورزی صادر می کردم و اگر محصولی برای صادرات وجود نداشت از کشور پاکستان بار برای یک کشور دیگر صادر می کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برون سپاری ارزی سبب شده تا صادرکنندگان تماشاچی شوند و هم اکنون صادرکنندگان خارجی وارد استان شده و محصولات کشاورزی را صادر می کنند.

صادرکنندگانی که بساز بفروش شدند

این صادرکننده محصولات کشاورزی در این استان گفت: کار به جایی رسیده است که ما از صادرکنندگان خارجی التماس می کنیم که بیایند و بار ما از ما خریداری کنند؛ امسال از زعفران کاران استان زعفران خریداری کردم اما به علت اینکه کارت بازرگانی ام تمدید نشد نتوانستیم آن را صادر کنیم در نتیجه یک تاجر پاکستانی وارد استان شد و مقداری از این بار را خریداری کرد و هم اکنون بارهایی که باید خود ما صادر می کردیم را صادرکنندگان خارجی از کشور خارج می کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال تجار خارجی وارد استان شده و محصولات کشاورزی تولید شده را خریداری کردند اما آیا این روند ادامه پیدا می کند و برای سال های آینده نیز تجار خارجی وارد عرصه خواهند شد و بارهای تولید شده در داخل را خریداری خواهند کرد؟

وی تصریح کرد: در سال های گذشته تعدادی از تجار با استفاده از پیله وران که دارای کارت بازرگانی بودند کالاهای خود را صادر می کردند اما هم اکنون آن ها نیز نمی توانند با کارت های خود امر صادرات کالا را انجام دهند.

فتحی گفت: تاثیر قانون برون سپاری ارزی برای صادرات کنندگان فقط این بوده که صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان تبدیل به بنگاه دار، بساز بفروش شده اند.

دلال های مرزی به جای صادرکنندگان

رجب پور صادرکنده و عضو هیات مدیره انجمن صنعت گران و بازرگانان ایران در ترکیه همچنین در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه صادرات دو تا سه پیش نیاز دارد، گفت: در بحث صادرات باید به تولید کالای صادرات محور، بازاریابی برای فروش کالا و حفظ آن بازار مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع تعهد ارزی تاکنون در کشور طی سه مرحله اجرایی شده است، ادامه داد: این سیاست طی دو مرحله اجرا و منجر به شکست شد و مرحله سوم نیز شکست خورده خواهد بود.

رجب پور خاطرنشان کرد: اجرای سیاست تعهد ارزی سبب می شود تا صادرکننده از صادرات محصول بازبماند که نتیجه آن تولید کمتر و بیکاری است.

وی با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته صادرات ایران با ترکیه به شدت کاهش یافته است، گفت: در واقع تجارت یک امر دو طرفه است و طی ۱۰ سال گذشته که حجم مبادلات تجاری با کشور مذکور افزایش یافته بود در حال حاضر ۸۵ درصد کاهش یافته است که یکی از مهمترین علت های اصلی این مشکل موضوع سیاست تعهدارزی است.

وی تصریح کرد: البته کرونا نیز در این میان نقش داشته ولی نقش آن چندان پررنگ نیست و نباید علت بروز این مشکل را بر گردن کرونا انداخت چراکه در همین دوران شیوع ویروس کرونا، کشور چین و کشورهای اروپایی حجم مبادلات تجاری خیلی خوبی با ترکیه داشته اند.

ارز نیمایی سنگ جلوی پای صادرکنندگان

این صادرکننده با تصریح بر اینکه ارز نیمایی سنگ جلوی پای صادرکنندگان است، همین امر موجب شده تا امسال خیلی از صادرکنندگان کارت های بازرگانی خود را تمدید نکنند، تعدادی از کارت های بازرگانی به علت بازنگرداندن ارز نیمایی تعلیق شدند و در واقع این امر سبب شد تا صادرکننده ها جای خود را به دلال های مرزی و واسطه های مرزی بدهند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع در حال حاضر هم اکنون بازار دلال های مرزی خیلی پررنگ تر از بازار کار صادرکنندگان شده است.

 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید