۵۵ درصد پرستاران خراسان شمالی به کرونا مبتلا شدند

۵۵ درصد پرستاران خراسان شمالی به کرونا مبتلا شدند

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۵۵ درصد پرستاران استان از هنگام پیدایش کرونا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند که یک نفر از آنها فوت کرده است.

رضا فانی روز یکشنبه اظهار داشت: از ابتدای همه گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون  ۶۰۰ پرستار بخش دولتی به این بیماری مبتلا شده اند که ۱۰۰ پرستار از این تعداد وضعیت خوبی نداشتند اما خوشبختانه درمان شده اند.

وی گفت: هم اکنون نیز ۵۰ پرستار شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی  به علت بیماری کووید ۱۹ درمرخصی به سر می برند.

وی افزود: بستری شدن برخی پرستاران مبتلا به ویروس کرونا و به خصوص پرستارانی که در مرخصی استعلاجی هستند، فشار مضاعفی بر دیگر پرستاران و کارشناسان اتاق عمل و هوشبری وارد می کند.

وی گفت: هم اکنون  هزار و ۴۰۰ پرستار،  بهیار و  کارشناس  اتاق عمل و هوشبری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شاغل هستند و از این تعداد ۶۰ درصد رسمی و پیمانی،  ۳۰ درصد نیروهای طرحی هستند و بقیه قراردادی و شرکتی هستند.

وی با بیان این که در بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد نیز ۱۵۰ پرستار شاغل هستند،  افزود: شمار این نیروها در بیمارستان ارتش به ۲۰ نفر می رسد اما آمار دقیقی از شاغلان در بخش خصوصی استان در دست نیست زیرا برخی از آن ها در سازمان نظام پرستاری نیز عضویت ندارند.

فانی اظهار داشت: هم اکنون در بهترین حالت  ۹ دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم در حالی که این عدد را باید به ۱.۵ برسانیم.

وی شمارتخت های بیمارستانی استان را  هزار و ۴۰۰ تخت دانست و افزود: با توجه به تعداد تخت های بیمارستانی برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید ۷۰۰ نیروی جدید استخدام کنیم در حالی که این رقم  تقریبا به اندازه تعداد نیروهای فعلی ما و امکان پذیر نیست.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی افزود: اگر بتوانیم ۱۵۰ پرستار استخدام کنیم، می توانیم  تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی را انجام و شمار نیروهای استخدامی خود را به به ۸۵ درصد افزایش و نیروهای طرحی به ۱۵ درصد کاهش دهیم.

وی در مورد تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی نیز اظهار داشت: با همه گیری کرونا قرار شد تا امتیازاتی برای نیروهای قرار دادی در نظرگرفته شود امابرای نیروهای شرکتی تنها راه تغییر وضعیت شرکت در آزمون استخدامی است.

وی از نیاز بخش دولتی و خصوصی به پرستاران مرد خبر داد و افزود: نسبت پذیرش پرستار زن به مرد در دانشگاه ها ۸۰ به ۲۰ است و  نسبت اشتغال زنان به مردان در این بخش ۷۰ به ۳۰ است و در واقع  نیاز زیاد به پرستار مرد در بخش های ویژه  بستری آقایان داریم و به همین دلیل فشار بر روی پرستاران مرد است.  

وی گفت: فقط می توانیم از پرستاران مردی که سربازی آن ها کمتر از ۲۴ ماه است در نیروهای طرحی استفاده کنیم که  آن هم فقط باقیمانده خدمت آن ها را تا ۲۴ ماه را شامل می شود به عنوان مثالی پرستارانی که به دلایل مختلف ۲۰ یا ۱۸ ماه خدمت می کنند می توانند باقیمانده ماه های خدمت خود تا ۲۴ ماه را به صورت نیروی طرحی در بیمارستان ها کار کنند.

وی از مردم خواست تا با رعایت محدودیت ها و پروتکل های کرونایی به یاری پرستاران و کادر درمان بشتابند و از برگزاری هر نوع دورهمی به ویژه در شب یلدا خودداری کنند تا زنجیر انتقال ویروس کرونا قطع و این بیماری کنترل شود.

وی اظهار داشت: کرونا فشار بسیار زیادی بر کادر درمان و به ویژه پرستاران وارد کرده است و نه تنها خود پرستاران بلکه خانواده های آن ها نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند و  این فشار فقط با همکاری مردم کم می شود. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید