نگاه دولت در لایحه بودجه رونق اقتصادی است  

  نگاه دولت در لایحه بودجه رونق اقتصادی است   

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: افزایش ۴۶ درصدی بودجه جاری کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان از توجه دولت به رونق اقتصادی و کمک به کاهش اثرات تورم است.

حسن پارسی پور اظهار داشت: میزان رشد بودجه جاری در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، ۲۳ درصد بوده،  اما در لایحه ۱۴۰۰ این میزان ۲ برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت، کمک به پویایی اقتصاد است خاطرنشان کرد: اعتباری که برای یارانه و یا کمک بلاعوض در لایحه بوددجه در نظر گرفته شده است هم نشان از توجه دولت به رونق اقتصادی و پویایی اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ انضباط است گفت: انضباط اجتماعی، اداری و مالی بستر حرکت و توسعه است و اگر بنا است که دولت و ملت در مسیر توسعه محکم تر حرکت کند باید انضباط حاکم باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: در این زمینه دولت بر اساس وظیفه قانونی در موعد مقرر لایحه بودجه را تنظیم و تقدیم کرد این نشان از انضباط مالی دولت است.

وی اظهار داشت: از ویژگی اساسی بودجه که ویژگی خاص محسوب می شود، شفافت مالی در لایحه بودجه است،  خیلی از ردیف ها و اعتبارات دستگاه های اجرایی ملی که در سال قبل در قانون بودجه نبود در لایحه بودجه امسال وجود دارد، به طور مثال، پیوست بودجه استانی در سال های قبل نبود اما در لایحه بودجه گنجانده شده و از اکنون مشخص است که استان در چه فصلی اعتبار عمرانی دارد، این شفافیت مسیر حرکت را تعیین می کند.

وی افزود: مصداق دیگر شفافیت مالی این است که برای اولین بار در پیوست استانی بودجه، برش استانی اعتبارات ملی هم دیده شده است، این در حالی است که پیش از این برخی بودجه ها به صورت متمرکز تعیین می شد.

پارسی پور در بخش دیگر سخنان  خود درباره اعتبارات استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: میزان درآمدهای استان در لایحه بودجه، ۶ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: در لایحه بودجه در مجموع منابع اعتباری اعم از هزینه ای و عمرانی استان ۴۸ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه بودجه هزینه ای از منابع استانی چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال است افزود: در این زمینه، این رقم نسبت به سال ۹۹، حدود ۶۱ درصد رشد دارد، استان به لحاظ رشد اعتبارات در رده سوم استان های کشور قرار دارد، البته به لحاظ رقم این اعتبار در جایگاه سوم استان ها است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: بودجه هزینه ای ملی استان هم در لایحه  ۳۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال است.

وی درباره اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه گفت: اعتبار عمرانی استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال است که سه هزار و ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و حدود ۶ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی  گفت: دو سوم منابع اعتبار عمرانی استان از محل اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است.

وی افزود: اعتبارات استان از محل توازن در سال جاری، سه هزار و ۳۷۰ میلیارد است که این رقم در لایحه با ۹۳ درصد رشد به حدود ۶ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال رسیده است که به لحاظ میزان رشد، رتبه ۱۰ استان های کشور است.

پارسی پور خاطرنشان کرد: این منابع اعتباری به استان هایی که در شاخص های توسعه عقب هستند اختصاص می یابد تا در این شاخص ها به میانگین کشوری نزدیک شوند.

وی افزود: خراسان شمالی در زمینه اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه در ردیف ۲۰ استان های کشور قرار دارد اما به لحاظ رشد بودجه عمرانی  در رده ۱۷ استان های کشور قرار گرفته است.

وی گفت: بودجه عمرانی استان در لایحه نسبت به سال جاری ۶۵ درصد رشد دارد و ۲.۱ درصد از اعتبارات عمرانی کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امید می رود با توجه به رویکردهای دولت، سال آتی در استان شاهد رونق و پویایی اقتصاد باشیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید