افزایش تقاضای خرید کود اوره و کاهش تقاضای کودهای پتاسه و فسفاته در استان/مصادره ۳۵ تن کود اوره

افزایش تقاضای خرید کود اوره و کاهش تقاضای کودهای پتاسه و فسفاته در استان/مصادره ۳۵ تن کود اوره

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری با افزایش تقاضای خرید کود اوره یارانه دار و کاهش تقاضای چشمگیر در خرید کودهای فسفاته و پتاسه یارانه دار از سوی کشاورزان استان مواجه شدیم.

 محسن نظام دوست، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در نشست خبری درباره میزان مصرف سالیانه کود اوره در استان اظهار کرد: میانگین تقاضا و مصرف کود اوره یارانه ای در استان طی پنج سال گذشته 20 هزار تن بود که در سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای کشاورزان، مقدار کود اوره تامین شده برای استان به 25 هزار تن رسید.

نظام دوست افزود: این در حالی بود که سهمیه کود اوره برای استان خراسان شمالی در سال گذشته 24 هزار تن تعیین شده بود.

وی گفت: با توجه به افزایش بارش ها و افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی همچنین ارائه آموزش های ترویجی به کشاورزان در زمینه مزایای استفاده از کود اوره در هر دوره کشت، با افزایش تقاضای کود اوره در استان مواجه شده ایم، برای سال جاری برنامه ریزی انجام شده به منظور تامین و توزیع کود 32 هزار تن بوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون 21 هزار تن کود اوره میان کشاورزان متقاضی ثبت نام کرده در سامانه تحویل شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: کود اوره برای استان خراسان شمالی از مجتمع پتروشیمی خراسان تامین می شود.

وی همچنین بیان کرد: تا آذر ماه سال جاری نیز چهار هزار و 700 تن کود اوره در انبارها ذخیره سازی شد تا در پیک مصرف این محصول در ماه های بهمن، اسفند و فروردین پیش رو استفاده شوند.

وی افزود: در سال گذشته ( از فروردین تا پایان آذر ماه) فقط 500 تن کود اوره در انبارهای این شرکت ذخیره شد تا در پیک مصرف استفاده شوند.

نظام دوست در ادامه به تامین کود های پتاسه و فسفاته یارانه ای نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امسال این دو محصول با ارز نیمایی وارد و تامین شدند قیمت آنها نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشت و تقاضا برای خرید این دو محصول کاهش یافت.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون 250 تن کود فسفاته و 450 تن کود پتاسه در استان به فروش رفت و این در حالی است که در سال گذشته ( از فروردین تا پایان آذر ماه) پنج هزار و 500 تن کود فسفاته و دو هزار و 400 تن کود پتاسه به فروش رفته بودند.

وی خاطر نشان کرد: طی 9 ماهه امسال هزار و 300 تن کود فسفاته و هزار و 200 تن کود پتاسه در انبارهای این شرکت در سطح استان هنوز باقی مانده اند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: درحالیکه در 9 ماهه سال گذشته فقط 50 تن کود فسفاته و 500 تن کود پتاسه در انبارهای این شرکت باقی مانده بودند.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که مصرف این دو کود تاثیر قابل توجهی بر افزایش تولید محصولات کشاورزی دارند، توصیه کرد: کشاورزان از این کودها برای افزایش تولیدات محصولات کشاورزی خود استفاده کنند تا در مقدار برداشت محصولات زیان نکنند هر چند که قیمت آنها افزایش یافته است.

وی در مورد رصد توزیع و مصرف کودهای اوره، فسفاته و پتاسه در سطح استان نیز اظهار کرد: به منظور جلوگیری از خروج خارج از شبکه کودهای اشاره شده در استان هشت تیم رصد و پایش در سطح استان تشکیل شدند.

نظام دوست بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون 35 تن کود اوره خارج شده از شبکه شناسایی و مصادره شدند که پرونده های تخلف تشکیل شده در این زمینه به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده اند.

وی افزود: در سال گذشته به همین میزان کود اوره خارج شده از شبکه کشف و ضبط شدند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در مقایسه با سال های گذشته افزایش چشمگیری داشت، قاچاق این دو محصول در استان رخ نداد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس قانون ابلاغ شده در دی ماه سال گذشته کودهای یارانه ای که در خارج از شبکه کشف و ضبط شوند به عنوان کالای قاچاق مصادره و برای متخلفان نیز احکام مربوط به کشف قاچاق صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: اختلاف قیمت کودهای یارانه دار با نرخ های بازار آزاد از عوامل اصلی قاچاق این محصول هستند.

وی در خاتمه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام کرد: برای کاهش تجمعات به منظور ثبت تقاضا و دریافت کودها از کارگزاری های سطح استان، امسال تعداد کارگزاری ها را افزایش دادیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال 13 کارگزاری جدید در سطح استان فعالیت خود را به منظور تامین و توزیع کودهای مورد تقاضای کشاورزان آغاز کردند و تعداد این کارگزاری ها در سطح استان به 72 کارگزاری رسید.

نظام دوست همچنین بیان کرد: روش ثبت تقاضای کشاورزان در زمینه تامین کودها نیز از طریق سامانه طراحی شده انجام می شود.

 


انتهای پیام/اترک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید