میزان تحصیلات مردم خراسان شمالی پایین‌تر از میانگین کشوری است

میزان تحصیلات مردم خراسان شمالی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: میزان تحصیلات مردم این استان هفت سال و سه ماه است که این رقم یک سال و یک ماه از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مهدی مودی روز دوشنبه  به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان تحصیلات در سطح کشور هشت سال و چهار ماه گزارش شده است.   

وی درباره بیسوادی در استان گفت: بر اساس آمار طرح سرشماری سال ۹۵، شمار بیسودان در این استان ۳۹ هزار و ۲۱۶ نفر اعلام شده است اما ما اسامی بخش بسیار کمی از این تعداد را در دست داریم و بر این اساس جذب این افراد بدون داشتن اسامی میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این است که در سرشماری ها، اسامی بیسوادان ارائه نمی شود تا بتوانیم این افراد را شناسایی  و در کلاس های سوادآموزی جذب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: امید می رود و البته درخواست ما این است که در سرشماری سال ۱۴۰۰، این مشکل حل شود و اسامی افراد بیسواد ارائه شود. 

مودی گفت: در چند سال گذشته ۱۲ هزار نفر بیسواد در استان با دریافت آموزش های لازم، باسواد شده اند و بر این اساس هنوز حدود ۱۷ هزار بیسواد در استان وجود دارد اما ما تنها اسامی چهار هزار و ۳۱۱ نفر داریم که مطابق برنامه ها، این افراد امسال با سواد می شوند. 

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی، امسال باید بیش از پنج هزار نفر در برنامه های سوادآموزی استان جذب شوند اما بر اساس تفاهم استانداری با رییس سازمان نهضت، آموزش ۱۰ هزار و ۶۶۹ نفر بیسواد در قالب طرح شتاب بخشی در دستور کار است.

مودی افزود: امسال تاکنون چهار هزار و ۱۱۵ نفر در برنامه ها جذب شده اند که این رقم معادل ۷۳ درصد از برنامه های تعیین شده در کشور و بیش از ۳۰ درصد از اهداف تفاهم نامه استانداری با سازمان نهضت سوادآموزی است. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون جذب سوادآموزان در دوره انتقال و تحکیم محقق شده است و جذب و ثبت نام در دوره بیسوادی هنوز ادامه دارد. 

وی خاطرنشان کرد: امسال ۸۶ درصد از فعالیت سوادآموزی برای بانوان و مابقی برای مردان است، همچنین ۳۶.۵ درصد از سودآموزان در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی هستند. 

مودی در بخش دیگر سخنان خود درباره مهارت آموزی به سوادآموزان گفت: ۵۶۹ نفر از سوادآموزان در برنامه های مهارت آموزی آموزش های مختلف را فرا می گیرند. 

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ مرکز یادگیری محلی در استان فعالیت دارد  و در آن مهارت های مختلف از جمله چرم دوزی، مهارت زندگی، مشاوره خانواده، گلیم بافی، آموزش خیاطی فرا داده می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون میزان باسوادی در گروه هدف بیش از ۹۵ درصد است افزود: باسوادی در جمعیت زنان استان ۹۰.۲۷ درصد و در مردان ۹۵.۴۵ درصد است. 

به گفته وی بیشترین میزان بیسوادی زنان استان در شهرستان مرزی راز و جرگلان است که بر این اساس برای جبران عقب ماندگی ها، فعالیت ها در این منطقه ۱۰ برابر شده است.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه میزان باسوادی در جمعیت شهری استان ۹۶.۵ درصد و در روستاها ۸۷.۸۵ درصد است افزود: قرار است تا پایان امسال میزان باسوادی در استان به ۹۷ درصد برسد و به متوسط کشوری نزدیک شود.  

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید