مطالعات فراگیر باستان‌شناختی در معصوم‌زاده بجنورد ادامه می‌یابد

مطالعات فراگیر باستان‌شناختی در معصوم‌زاده بجنورد ادامه می‌یابد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: انجام مطالعات فراگیر باستان‌شناختی، اولویت اول و شرط لازم برای ارائه برنامه‌های آمایشی و حفاظتی در محوطه معصوم‌زاده بجنورد است که این امر با جدیت ادامه می‌یابد.

به‌گزارش اتفاقیه به نقل از روابط‌عمومی این اداره‌کل، علی مستوفیان اظهار داشت: دور جدید مطالعات جامع باستان‌شناختی در محوطه معصوم‌زاده بجنورد با هدف گاه‌نگاری، روند شکل‌گیری و گسترش محوطه به‌عنوان یک واحد استقراری شهری و رابطه طبیعی و تاریخی آن با شهر و جلگه امروز این شهر در پاییز امسال انجام شد.

وی افزود: حاصل کاوش‌های این فصل که درمجموع در چهار ترانشه انجام شد علاوه بر آنکه گاه‌نگاری و نحوه شکل‌گیری و ساختار لایه‌های فرهنگی محوطه را  آشکار کرد، منجر به یافتن فضاهای زیستی و صنعتی در بخش‌های شمالی و جنوبی محوطه شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس یافته‌های این فصل از کاوش به نظر می‌رسد که این استقرار شهری از رونق زیادی به‌ویژه در سده‌های ۵ و ۶ هجری برخوردار بوده، تنوع و تراکم انواع یافته‌های سفالی و غیر سفالی که در فضاهای صنعتی و زیستی یافت شده نیز خود نشان دیگری از رونق این استقرار شهری در دوره سلجوقی بوده است.

او ابراز امیدواری کرد: با انجام پژوهش‌های بلندمدت در این محوطه با رویکرد منظر تاریخی شهر بجنورد نه‌تنها شناخت ما را از عناصر حیات آن در طول زمان و تحول آن در نظام شهرنشینی و شهرسازی در جغرافیای تاریخی ایران افزایش دهد بلکه هم‌زمان این امکان را نیز فراهم کند تا توان بالقوه‌ای که حیات پایدار این شهر را تضمین کرده، شناسایی کنیم.

 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید