تکلیف وصول مالیات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در سال آینده مشخص می شود

تکلیف وصول مالیات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در سال آینده مشخص می شود

یوسف یعقوبی نژاد گفت: تاکنون سازمان امور مالیاتی کشور درباره مقدار مالیات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل دستورالعملی را ابلاغ نکرده و تعیین تکلیف آن در سال 1400 خواهد بود.

 یوسف یعقوبی نژاد، مدیر کل امور مالیاتی خراسان شمالی به اقدام سازمان امور مالیاتی کشور در زمینه ارزیابی تراکنش های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: درصورتیکه تراکنش بانکی این دو گروه، چه دارای فعالیت رسمی و چه دارای فعالیت غیر رسمی اقتصادی باشند که تراکنش های بانکی آنها از آستانه تعریف شده، بالاتر باشد، اسامی آنها برای ادارات کل امور مالیاتی استان ها ارسال می شود تا این نهاد در استان ها برای این اشخاص دعوت نامه ارسال کنند.

یعقوبی نژاد افزود: این اشخاص نیز می بایست با حضور به اداره کل امور مالیاتی وضعیت و تکلیف تراکنش های بانکی خود را برای امور مالیاتی شفاف سازی کنند.

وی گفت: درصورتیکه این اشخاص توانستند مستندات بابت نوع فعالیت اقتصادی خود، نحوه کسب درآمدهای خود و نحوه پرداخت مالیات خود را به امور مالیاتی ارائه دهند از پرداخت دوباره مالیات حذف و درصورتیکه نتوانستند مستندات ارائه دهند، مشمول پرداخت مالیات می شوند.

وی اعلام کرد: در سال جاری سازمان امور مالیاتی کشور برای اداره کل امور مالیاتی استان 130 تراکنش بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را ارسال کرد که این تراکنش های بانکی بررسی شدند.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان شمالی بیان کرد: پس از شفاف سازی این تراکنش ها، برای برخی از تراکنش ها، پرداخت مالیات جدید تعیین شد، در عین حال، برخی دیگر از این تراکنش ها از پرداخت مالیات جدید معاف شدند.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف وصول درآمد مالیاتی از واحدهایی که در سال جاری به علت شیوع بیماری کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند نیز اعلام کرد: بر اساس قانون، هر واحدی در عملکرد یک سال کاری خود حتی یک روز فعالیت اقتصادی در واحد خود را انجام داده باشد باید در زمان مقرر اظهار نامه مالیاتی خود را به اداره کل امور مالیاتی استان تسلیم کند.

وی گفت: با این وجود، هنوز سازمان امور مالیاتی کشور درباره مقدار پرداخت مالیات از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شده هیچ دستورالعملی را ابلاغ نکرده و تعیین تکلیف آن در سال 1400 خواهد بود.

یعقوبی نژاد خاطر نشان کرد: این اداره کل از واحدهای تعطیل شده به علت شیوع بیماری کرونا در سال جاری فهرست تهیه کرده است.

وی درباره مصوبه مجلس درباره اخذ مالیات از خانه های خالی و زمان اجرای آن نیز اظهار کرد: رویکرد اصلی این مصوبه تعدیل قیمت در بخش مسکن در قالب اجاره و یا فروش است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که آیین نامه های این مصوبه باید تنظیم و ابلاغ شوند، عنوان کرد: متولی شناسایی املاک خالی از سکنه با وزارت راه و شهرسازی است که این نهاد وظیفه دارد فهرست این املاک را به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات اعلام کند تا مشمول وصول مالیات بشوند.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان شمالی درباره مفاد این مصوبه بیان کرد: خانه های خالی از سکنه درصورتیکه بیش از 12 ماه از اخذ پایان کار گذشته باشد و یا شش ماه از آخرین نقل و انتقالات و یا از آخرین زمان سکونت در واحدهای غیر نوساز گذشته باشد، در سال نخست، مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاره ماهیانه ملک می شوند.

وی افزود: از سال دوم و به بعد، این مالیات 50 درصد بیش از سال قبل خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: درصورتیکه مالک نتواند اسناد مثبته به امور مالیاتی ارائه دهد مالک باید در هر ماه دو برابر ارزش اجاره ملک را مالیات بدهد.

یعقوبی نژاد افزود: این مصوبه در سال اول در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت و از سال دوم به بعد برای تمامی شهرها اجرایی خواهد شد.

 

انتهای پیام/اترک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید