سرانه آموزشی مرزنشینان خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشور است

سرانه آموزشی مرزنشینان خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشور است

فرماندار راز و جرگلان گفت: سرانه فضای آموزشی در این شهرستان مرزی که تا سال قبل کمتر از ۵.۲ مترمربع بود اکنون به ۶.۲ مترمربع رسیده که از میانگین استانی و کشوری نیز بیشتر است.

روح الله حسین پور اظهار داشت: حذف مدارس خشت و گلی که با دستور و پیگیری استاندار خراسان شمالی محقق شد، اتفاق خوبی بود که بسیاری از مدارس نامناسب راز و جرگلان را از گردونه حذف کرد و ایجاد مدارس جدید به افزایش فضای آموزشی منجر شده است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته ضریب مقاوم سازی مسکن روستایی این شهرستان نیز ۱۲ درصد افزایش یافته است، افزود: این ضریب از ۱۹ درصد به ۳۱ درصد رسیده است که جهش مطلوبی است و بازسازی منازل سیلزده این منطقه نیز شتاب گرفته است.

فرماندار راز و جرگلان با اشاره به افزیش ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت در این شهرستان، گفت: برخی زیرساخت ها مانند ضریب نفوذ ایرانسل در این شهرستان صفر بود اما در یک سال گذشته با ایجاد ۱۴ سایت ارتباطات سیار، ضریب رشد نسل ۳ و ۴ ایرانسل از میانگین کشوری نیز بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه اعتباری که در این بخش هزینه شد از کل اعتبارات تملک این شهرستان نیز بیشتر بود، اظهار داشت: هم اکنون از ۱۷ سایت ارتباطات سیار و مخابرات که باید در این شهرستان ایجاد شود ۱۴ سایت راه اندازی شده است.

حسین پور افزود: اجرای طرح کاداستر که یکی از ضروریات منطقه بود از ۳۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید و این طرح به طور کامل اجرا شد و یک اقدام انقلابی دیگر که در این شهرستان اتفاق افتاد کلنگ زنی بیمارستان راز و جرگلان بود، اما در بخش بهداشت و درمان هنوز مشکلات ما زیاد است و در کل شهرستان نیز کارهای نکرده زیادی باید انجام شود تا این شهرستان رشد کند.

  مشکلات حوزه درمان همچنان باقی است

وی گفت: براساس چارت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، درمانگاه های یکه سعود و باغلق باید به سطح شبانه روزی ارتقا یابند اما در عمل چنین نشده و یکی از درخواست های مردم منطقه این است که لااقل طبق چارت عمل شده و درمانگاه یکه سعود به حالت شبانه روزی درآید و برای آن نیرو، پزشک و پزشک متخصص اختصاص یابد تا ۳۳ هزار نفر جمعیت بخش جرگلان از خدمات بهداشتی و درمانی این مرکز بهره مند شوند.

فرماندار راز و جرگلان افزود: حتی یک نیکوکار تقبل کرده است تا ۴۰ میلیارد ریال کمک برای تجهیز و توسعه بخش درمان این بخش هزینه کند اما دانشگاه علوم پزشکی گفته که وی باید تا ۳ سال دیگر، که بیمارستان ساخته می شود، صبر کند. 

حسین پور به مشکل تنش آبی این شهرستان اشاره کرد و افزود: ۸۵ درصد روستاهای راز و جرگلان با تنش آبی مواجه بوده و یا در معرض تنش آبی قرار دارند و همچنین ۵۲ درصد راه های این شهرستان روستایی و شوسه است که در برخی مناطق با وجود سکونت ۴۰۰ خانوار، راه مناسب وجود ندارد.

وی یکی از مشکلات این شهرستان را مستقر نبودن برخی از ادارات بیان کرد و افزود: ۳۲ اداره در این شهرستان فعال شده اند که از این تعداد، نیمی نمایندگی ادارات هستند و از دیگر سو نیمی از کارمندان همان ادارات هم ساکن شهرستان نیستند و رفت و آمد می کنند.

فرماندار راز و جرگلان افزود: با وجود رشد در برخی از شاخص های توسعه، این شهرستان در برخی از دیگر شاخص ها ضعیف است و همین امر موجب شده تا پس از ارزیابی هایی که در سطح کشور انجام شد، در شمار ۳۱ شهرستانی قرار گیرد که باید شتاب توسعه در آن بیشتر باشد و الزام قانونی وجود دارد که این شهرستان ها به متوسط کشوری برسند.

 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید