زلزله پنج میلیارد ریال به بناهای تاریخی خراسان شمالی خسارت زد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: زلزله ۵.۵ ریشتری ۲۷ اردیبهشت ماه گذشته در جاجرم و پس‌لرزه‌های آن پنج میلیارد ریال به آثار و بناهای تاریخی این استان خسارت زد.

به‌ گزارش اتفاقیه و به نقل از  روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار داشت:  این اداره کل در همین رابطه  تمامی آثار و بناهای استان را مورد بازدید و پایش قرار داد و بیشترین آثاری که آسیب دیده‌اند  در شهرستان‌های جاجرم و گرمه هستند که بخشی از این آسیب‌ها جزئی و برخی نیز با تخریب‌های بیشتری مواجه شده‌اند.

مستوفیان عنوان کرد: زلزله به حدود ۱۰ اثر تاریخی آسیب زده است.

وی گفت: در شهرستان گرمه، کاروانسرای قره‌بیل به‌صورت جزئی بعضی از دیوارها ترک برداشته، کاروانسرای عشق نیز به علت قرارگیری در مرکز زلزله منطقه و آسیب‌پذیری این بنا، بعضی از طاق‌ها و دیوارهای آن آسیب دیده و فرو ریخته است.

وی افزود: در شهرستان جاجرم نیز بناهایی ازجمله امامزاده دربند، قلعه جعفرآباد جربت، دیواره‌های ضلع غربی امامزاده زین‌العابدین و امامزاده محمود کلاته ترک‌ها بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

از مجموع آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

پس از وقوع زمین لرزه ۵.۵ ریشتری ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سنخواست شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی که باعث تخریب ۱۲۱ واحد مسکونی و خسارت بیش از ۳۰ درصدی به یکهزار و ۳۰۰ واحد  ۴۷ روستای شهرستان های مانه و سملقان، جاجرم و گرمه شد، تاکنون بیش از ۴۰ پس لرزه به بزرگی ۲ تا ۳.۹ ریشتری در این مناطق به ثبت رسیده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید