عرصه های طبیعی خسته از خشونت آتش

عرصه های طبیعی خسته از خشونت آتش

 سالهاست وقوع حادثه ها، جنگل را از پای انداخته است، عرصه های طبیعی همچنان خسته از خشونت تخریب و تهدید و آتش است،

آتش‌سوزی یک تهدید دائمی برای مراتع و جنگل‌ها محسوب می‌شود این در حالیست که تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی نیز از سوی کارشناسان به‌عنوان یکی ازعوامل موثر در تغییرشدت و الگوی آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر مطرح شده است.

 به گزارش اتفاقیه ، هر ساله با شروع فصل گرما و خشکی هوا شاهد آتش سوزی در جنگل و مراتع کشور و استان هستیم، وقوع آتش‌سوزی در فصل گرم سال یکی از مهمترین معضلات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است که در تابستان 1400 به علت کاهش  بی سابقه بارندگی ها دور از انتظار نیست.

کارشناسان معتقدند که بازیابی ذخایر ‌جنگل‌های سوخته نیم قرن طول می‌کشد و با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که امسال همه نقاط کشور و استان با آن دست به گریبان است، اکوسیستم‌ها وضعیت بسیار شکننده‌ای پیدا کرده‌اند و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

هر ساله درصد زیادی از آتش‌سوزی ها در جنگل‌ و مراتع ناشی ازعوامل انسانی است، ولی عوامل طبیعی همچون بارش‌های کم و تغییرات اقلیمی و خشک شدن درختان در افزایش آتش سوزی‌ها در جنگل نقش دارند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

کاهش میزان بارندگی، افزایش درجه حرارت، کاهش رطوبت به دنبال خشکسالی های اخیر و نظایراین تهدیدات هر روزه زمینه نابودی جنگلها و مراتع، حیات وحش و در نهایت نابودی حیات بشری را فراهم آورده است. از طرفی آتش سوزی های سهوی و عمدی در عرصه های طبیعی به عنوان بحرانی عظیم و جبران ناشدنی است و  حفظ و نگه داری ازمیراث ملی ضرورتی اجتناب ناپذیراست.

امسال ایام حریق زودتر از سال های گذشته منابع طبیعی استان را تهدید می کند

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی در این زمینه به خبرنگار  اتفاقیه  می گوید: متاسفانه با شرایط به وجود آمده ناشی از خشکسالی و کاهش بی سابقه بارندگی ها و به دلیل افزایش دمای هوا بسیاری از گونه های گیاهی درعرصه های استان خشک شده است و امسال ایام حریق زودتر از سال های گذشته منابع طبیعی را تهدید می کند.

حسن وحید ادامه داد: تمام تمهیدات جلوگیری از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان پیش بینی شده است و تمام نیروهای ما در مناطق مختلف استقرار داده شده اند و با گرم تر شدن هوا پایگاه ها و نیروهای حفاظت این اداره به حالت آماده باش هستند.

وی می افزاید: هوای مساعد بهار سبب شده است تا حضور مردم در طبیعت بیشتر شود به همین دلیل جنگل های هیرکانی به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد، از مردم انتظار می رود از روشن کردن آتش در این عرصه ها به جد خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه وزش باد شدید می تواند آتش را گسترش دهد، می گوید: توصیه به گردشگران، دامداران و مسافران این است که در عرصه های طبیعی آتش روشن نکنند در صورتی که در طبیعت آتش روشن می کنند، پیش از ترک محل حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

زندان در انتظار عاملان آتش سوزی در طبیعت

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: با عاملان آتش سوزی در طبیعت برخورد جدی می‌شود.

حسن وحید با اشاره به اینکه زندان و مجازات در انتظار عاملان آتش سوزی در طبیعت خواهد بود، ادامه داد: طبق قانون با عاملان آتش سوزی در مراتع برخورد می شود .

نقش مردم در پیشگیری از حریق موثر است

وی خاطرنشان می کند: حضور مردم در طبیعت نباید موجب نابودی جنگل و ومراتع شده بلکه به ثبات و پایداری منابع کمک نماید، بنابراین همواره بر نقش مسئولان و متولیان در زمینه ‌پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و مقابله به آن تاکید می‌شود اما نباید از نقش و همراهی مردم در این زمینه نیز غافل ماند، بنابراین لازم است مردم نیز ضمن مشارکت در حفظ منابع ملی کشور با رعایت نکاتی مانند روشن نکردن آتش و رها نکردن زباله در طبیعت، به ویژه کشاورزان با آتش نزدن کاه و کلش باقی مانده در زمین های کشاورزی  و دامداران با آتش روشن نکردن در ارتفاعات به سهم خود در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشورو استان نقش داشته باشند.

گشت های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی به حالت آماده باش هستند

سرپرست اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیر داری خراسان شمالی نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: با توجه به اهمیت محیط زیست در حیات بشرحفظ و نگه داری از این منابع اجتناب ناپذیر است.

وی با یبان اینکه پیامبران و امامان ما نیز بر حفظ و احیای منابع طبیعی تاکید داشتند، می افزاید: استان خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار عرصه های طبیعی اعم از مرتع، بیابان و جنگل است وتک تک ما باید برای حفظ این میراث بکوشیم.

عسکری می گوید: با افزایش دمای هوا و کاهش نزولات پیش بینی می شود شاهد آتش سوزی و افزایش حریق در مراتع را بدنبال داشته باشد؛ تاجایی که هشدارهای روزمره و گشت های یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی هم پای کار آمده برای مهار حریق های احتمالی در حالت کشیک قرار دارند .

اختصاص تجهیزات اطفاء حریق به استان

سرپرست اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیر داری خراسان شمالی عنوان می کند: با توجه به مکاتبه و جلسات متعدد با سازمان و دفتر حفاظت مقداری تجهیزات اطفاء حریق،تجهیزات  شبکه رادیویی و اقلامی را از جمله تجهیزات دفاع شخصی به استان اختصاص یافت اما این تجهیزات به طور کامل جوابگوی اطفاء حریق در استان نیست و نیاز است تا تجهیزات بیشتری فراهم شود.

عسکری ادامه می دهد:همچنین تجهیزاتی از جمله مخزن آب، لباس اطفائ حریق، دستگاه دمنده و برخی از دیگر تجهیزات از طریق اعتبارات استانی نیزخریداری شده است و به پایگاه های مناطقی از استان که تهدید آتش سوزی در آنجا وجود دارد انتقال داده شده است.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیر داری خراسان شمالی تاکید می کند: برگزاری کلاس های پیشگیری برای مردم، جوامع محلی و ان جی یو ها برگزار شده است و طبق برنامه ریزی ها ، یگان حفاظت ما در عرصه ها در حال گشت زنی هستند و از مردم هم درخواست داریم تا در زمینه حفظ منابع طبیعی به کمک ما بیایند و در صورت ملاحظه هر گونه آتش سوزی و یا تخریب منابع طبیعی با شماره 1504 تماس بگیرند واطلاع رسانی کنند.

افزایش دما تا 40 درجه سانتی گراد در استان

کارشناسان پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نیزاز افزایش دما و رسیدن آن به حدود 40 درجه سانتی گراد تا پنج شنبه در منطقه حکایت دارد که این افزایش دما مزید بر به صدا درآمدن زنگ خطر آتش سوزی در مراتع طبیعی است.

کارشناسان پیش بینی اداره کل هواشناسی گفته اند روند افزایش دما طی هفته جاری در استان ادامه می یابد و در اغلب نقاط به حدود 40 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

 اکنون که به نیمه خرداد نزدیک می شویم دمای هوا داغ و داغ تر می شود و این شرایط پیش رو بیشتر از هر زمان دیگرتهدید برای عرصه های طبیعی است.

رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در گفتگو با  خبرنگار  اتفاقیه  با بیان اینکه افزایش دما در بیشتر مناطق استان وجود دارد، می گوید: شرایط جوی موجود بر اثر کاهش بارندگی ها و افزایش دمای هوا شرایط را برای خطر آتش سوزی مراتع فراهم می کند که با وزش بادهای شدید این خطر دوچندان می شود.

مهری هاشمی دوین می افزاید: با افزایش دما و شروع فصل گرم از این به بعد باید مراقبت و پیشگیری از آتش سوزی مراتع در دستور کار نهاد های مربوطه باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید