زلزله زدگان استان در انتظار سقف امید

 زلزله زدگان استان در انتظار سقف امید

گزارش اتفاقیه از اخرین وضعیت زلزله زدگان استان حدود ۲ هفته از وقوع زلزله ۵.۵ . ۵.۴ ریشتری روز ۲۷ اردیبهشت ماه در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان گذشته است،

از پس لرزه های پی در پی که بگذریم، در این مدت اقدامات خوبی برای کمک و حمایت از آسیب دیدگان انجام شده است و زندگی در این مناطق به حالت عادی بازگشته است، اما دغدغه رسیدن فصل سرما، از اکنون سبب نگرانی زلزله زدگان شده است.

مردم خسارت دیده از زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه امسال در شهرستان های  گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در انتظار سقفی از امید هستند سقفی که تا پیش از فصل سرما سرپناهی امن برای آنها باشد.

به گزارش خبرنگار اتفاقیه بسیاری از اهالی زلزله زده روستاهای شوقان شهرستان جاجرم عنوان کردند: در حال حاضر با پیگیری و  استقرار بنیاد مسکن کار تشکیل پرونده و صدور پروانه برای بازسازی منازل روستایی آغاز شده و سرعت خوبی دارد و مردم این مناطق منتظر تعیین تکلیف پرداخت تسهیلات و تصویب آن از سوی دولت برای شروع روند بازسازی منازل خود هستند .

تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح نوسازی و بهسازی مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ما گفت: از تصویب هیئت وزیران، نسبت به تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها  توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها، با ضمانت سفته زنجیره ای در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مهندس علي محمدي در ادامه عنوان کرد: سقف فردی تسهیلات با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد، مبلغ یک میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (مجموعاً به مدت ۲۰ سال) در سال ۱۴۰۰ بوده و سود سهم متقاضی برای این تسهیلات ۵ درصد است.

محمدي اضافه كرد : همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است براساس طرح جامع مسکن روستایی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، سهم استانی تسهیلات را تعیین نموده و براساس سهمیه ابلاغ شده توسط بانک مرکزی، نسبت به توزیع سهمیه بانک های عامل به تفکیک استان، شناسایی متقاضیان واجد شرایط، معرفی آنان جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت و ساز در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (نظام فنی روستایی) اقدام کند.

۴۰۰ فقره پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی تشکیل شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۴۰۰ فقره پرونده برای بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق زلزله زده استان تشکیل شده و اقدامات برای کمک به خسارت دیدگان از این حادثه در حال انجام است.

علی محمدی اظهار داشت: با تشکیل و راه اندازی ستاد بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله، تشکیل پرونده برای بازسازی واحد‌های آسیب دیده در حال انجام است.

بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی در انتظار تصویب تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تهیه نقشه برای برای بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله همچنین صدور پروانه‌ها و آواربراری به صورت رایگان انجام می‌شود.

او افزود: تلاش داریم تا برای سرعت دادن به بازسازی این مناطق، پرداخت تسهیلات در نشست هیات دولت مصوب شود.

محمدی با اشاره به اینکه تسهیلات قرض الحسنه به زلزله زدگان پرداخت می‌شود گفت: خسارت دیدگان از زلزله به ازای هر واحد مسکونی آسیب دیده ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه دریافت می‌کنند.

او گفت: کار آواربرداری مناطق خسارت دیده به وسیله سه گروه در حال انجام است و در این زمینه بیش از ۱۰ دستگاه ماشین آلات به کار گرفته شده است، البته در صورت نیاز از سایر نهاد‌ها برای تامین ناوگان آوار برداری کمک می‌گیریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنوز نیاز به تامین ناوگان از سایر نهاد‌ها نبوده است.

خسارت زلزله به یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی

محمدی گفت: زلزله در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد مسکونی خسارت زد که در آن هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی در روستا‌ها و شهر‌ها نیاز به بازسازی و ۵۷ واحد نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

او با بیان اینکه در زلزله اخیر ۲۵۲ واحد در روستا‌های گرمه، ۶۷۹ واحد در روستا‌های جاجرم و ۹۸ واحد در روستا‌های مانه و سملقان نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹ واحد مسکونی روستایی استان نیاز به بازسازی دارد اظهار داشت: در نقاط شهری جاجرم ۱۷۱ واحد و در شهر گرمه ۴۵ واحد و در مجموع ۲۱۶ واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی دارد.

او با بیان اینکه در زلزله اخیر ۱۲۱ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شد اظهارداشت: واحد‌های خشتی و گلی که در زلزله اخیر دچار خسارت جزئی شده هم به عنوان نیاز به نوسازی قلمداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به علت زلزله، ۳۸ واحد مسکونی در روستا‌های گرمه و ۱۹ واحد در روستا‌های جاجرم نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

 

 

چاپ