کیسه به دوش ها

زباله گردی و جمع آوری ضایعات از سطح شهر و مخازن زباله موضوع جدیدی نیست اما متاسفانه اخیر با افزایش این آسیب اجتماعی در سطح شهر لازم است مسئولین نسبت به حل و رفع این آسیب اقدامات جدی انجام دهد.

 به گزارش اتفاقیه ؛ زباله گردی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که تأثیر مستقیم بر فرهنگ‌ جامعه دارد، پدیده‌ای قدیمی که در سال‌های اخیر شاهد افزایش این شغل کاذب در سطح جامعه هستیم.

یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر مشهودتر شده است، موضوع زباله گردی و جمع کردن ضایعات از سطح شهر است متأسفانه شاهدیم که علاوه بر مردان، زنان کودکان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دست به این کار می زنند.

این شغل جنسیت و سن و قد و قواره نمی‌شناسد و همه ما درگذر از خیابان‌ها حتماً زباله گردی را دیده‌ایم که تا کمر در سطل زباله خم‌شده و به دنبال مواد بازیافتی مانند بطری، قوطی و نظیر آن است.

تورم، گرانی، سختی تأمین هزینه های زندگی همه دست به دست هم داده تا زن و مرد برای کسب روزی و به دست آوردن هزینه امرار و معاش در تکاپو باشند، فشار مخارج زندگی باعث شده تا حتی زنان برای گذران زندگی خود به برخی کارهایی که شایسته نیست روی بیاورند.

جامعه ما امروزه با آسیب‌های اجتماعی مختلفی روبه‌رو است که زمینه‌سازی برای مقابله با این آسیب‌های مختلف اجتماعی یک امر ضروری است و با مدیریت بحران می‌توان تا حدودی از وخیم‌تر‌شدن آن جلوگیری کرد.

تبدیل معضل زباله‌گردی به یک فرصت

استاد دانشگاه و جامعه شناس اجتماعی در این زمینه به خبرنگار اتفاقیه ش می گوید: زباله گردی یک آسیب اجتماعی جدی است اما خود زباله گردی معلول است و باید علت یابی شود در این زمینه چند مسئله می توان به عنوان علت مطرح کرد.

این استاد دانشگاه و جامعه شناس عنوان می کند: امروزه زباله گردی به یک معضل و واقعیت تلخ اجتماعی تبدیل شده است اما می شود با اقداماتی مانند ساماندهی زباله گردها  و مدیریت درست و ریشه یابی این پدیده تلخ اجتماعی را به یک فرصت تبدیل کرد.

این جامعه شناس با بیان اینکه این کار خطرهای زیادی برای زنان و مردان زباله‌گرد دارد، می افزاید: در شریط کنونی با افزایش تورم، فقر و افزایش بیکاری، مهاجرت از روستاها و عدم توانایی در شغلی خاص سبب شده تا افراد زیادی به کار زباله‌گردی روی آورده‌اند و افردای که بدون هیچ تخصصی از روستاها به شهرها مهاجرت کرده اند به ناچار به زباله گردی روی بیاورند و زباله گردی منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های فقیر و تهیدست جامعه شده است.

سامانیان می افزاید: یکی از علل های معضل زباله گردی پدیده مهاجرت از روستا به شهر است چون اکثر افرادی که از روستا به شهرها مهاجرت می کنند فاقد هرگونه مهارت فنی کافی هستند ودر نتیجه  درآمد خوبی هم ندارند به ناچار به کارهای بدون نیاز به مهارت روی می آورند.

وی با بیان اینکه کاش بشود برای قانون ارث یک اصلاحیه مقرر شود تا ارث از تولید باشد نه از زمین،می گوید: مشکلی که وجود دارد و باید اصلاح شود قانون ارث و میراث است که امروزه در روستاها با تقسیم زمین به ورثه، اراضی کشاورزی در روستاها که مهمترین منبع درآمد روستاییان است تکه تکه می شود وبا این کار یکپارچگی اراضی را از بین می برند  و همین امر موجب کاهش درآمد ها می شود که درنتیجه چون روستایی درآمد پایداری ندارند به شهرها مهاجرت می کنند  و با مهاجرت به حاشیه  شهرها به حاشیه نشینی و به حداقل امکانات رفاهی تن می دهند و به دلیل نداشتن دانش و مهارت کافی به پیش و پا افتاده ترین شغل ها و به عبارتی به کمترین شغل ممکن و کار دست با حداقل امکانات و منابع روی می آورند.

وی ادامه می دهد: این فعالیت‌ها یکی از مشاغل پرخطر بوده که همیشه باعث انتقال انواع بیماری پوستی، عفونتی، ویروسی و نظیر آن‌ می‌شود که در این ایام با وجود زباله‌های آلوده به ویروس کرونا زنگ خطری برای این افراد به صدا در آمده است.

وی با بیان اینکه این افراد با این وضعیت اقتصادی با این کاربه نوعی برای خود درآمد پایدار روزانه ایجاد کرده و حداقل معیشت روزمره اش را تامین می کند، عنوان می کند: برای رفع این مشکل مسولان و به ویژه شهرداری ها باید متولی اصلی این مشکل باشند و با ایجاد شرایط  و فرهنگ  تفکیک زباله در منزل می توان بخش زیادی از این معضل را مدیریت کرد.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: اگرتفکیک زباله به درستی اجرا شود واین کار متولی داشته باشد می توان به صورت سازمان یافته و یا در قالب ان جی یو و یا سازمان مردم نهاد برای همین زباله گردها کار ثابت ایجاد کرد.

وی تصریح می کند:امروزه شاهد این هستیم که این کار تنها مختص اقایان نیست و شاهد حضورحتی زنان و کودکان نیز هستیم.

ناکارآمدی دولت ها در ایجاد شغل یکی از علل آسیب های اجتماعی

این استاد دانشگاه با بیان می کند: هرچند پدیده مهاجرت، نداشتن مهارت فنی و تورم و شرایط اقتصادی و کاهش درآمد مردم چند علت مهم برای ایجاد این آسیب اجتماعی هستند، اما مسئله ای که  از همه این موارد مهمتراست ، ناکارآمدی دولت در ایجاد اشتغال است، اگر دولت ها به درستی ایجاد اشتغال کنند و با ایجاد جاذبه در روستاها، ثبات در ایجاد اشتغال در روستا وجود داشته باشد جلوی مهاجرت ها گرفته می شود .

معضل زباله گردی قابل حل است

این استاد دانشگاه می افزاید: اگرمسئله زباله گردی به درستی ریشه یابی و پیگیری شود، این معضل قابل حل خواهد شد

وی عنوان می کند: نیازبه اجرای طرح ساماندهی  زباله گردها، اجرای تفکیک زباله از درب منزل طرح هایی هستند که اگر به درستی اجر می شد شاهد این موارد نبودیم.همچنین باید با خود زباله گردها صحبت شود و مشکلات آنها علت یابی شود چرا به این کار تن دادند و از لحاظ کارشناسی بررسی شود و در صورت نیاز برای آنها مهارت ایجاد شود.

وی می افزاید: زباله گردی علاوه بر شیوع انواع بیماری اثرات منفی دیگری از جمله رها شدن زباله‌ها روی زمین، ایجاد آلودگی محیطی  و همچنین باعث دادن جلوه بدی به شهر می شود.

فعالیت قشر زباله گرد غیر قابل دفاع و کنترل

روح الله عظیمی فعالیت قشر زباله گرد را غیر قابل دفاع و کنترل دانست، گفت: اما موردی که اکنون مشاهده می شود فعالیت افرادی است که زباله گرد نبوده و با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فشار های اقتصادی و تا مین نیاز های اولیه آن ها به ناچار به سوی جمع آوری زباله روی آورده اند. و متاسافنه اخیرا شاهد ان هستیم که حتی عده ای با همراهی کودکان و همسرشان  برای افزایش بازدهی ؛ ساعت هایی در طی روز را با همدیگر مشغول جمع اوری زباله هستد

عظیمی با اشاره به اینکه  سازمان پسماند برای سال 1400 برنامه ای برا ی حمایت از این قشر ندارند ادامه داد : سازمان پسماند طی سال های گذشته برای حمایت ازاین قشر مجوز تردد  و کد هایی برا وسله نقلبه اعم از وانت و سه چرخ انها صادر میکرده است که امسال از چنین برنامه ای خبری  نیست.  براساس این عمل سازمان پسماند دسترسی  و مدیریت راحت تری نسبت به این قشر داشته است . این مجوز صرفا فقط به مرد ها و مالکان وسایل نقلیه اختصاص میابد

این مقام مسئول تصریح کرد: هم چنین این سازمان برای برخود داری این افراذ از محیطی ایمن و بهبود زندگی انها اموزش های اصولی اعم از شناسایی کالای عفونی و غیر عفونی و کار با دستکش و طریقه دسترسی ایمن به زباله و... در نظر گرفته شده که این افراد بتوانند با کمترین اسیب نسبت به خود و محیط کارکنند و مایحتاج خود را تامیین کنند  هم چنین  مراجعه برای مالکیت این کارت در ماه های سال متغیر بوده و به حدود 70 الی 80 نفر در ماه میرسد

رییس سازمان پسماند ادامه داد: در سال 99 خدماتی برای این  قشر ارایه شد اعم از توزیع 160 بسته حمایتی که شامل برنج و روغن و..  در میان زباله گرد های مجاز توزیع گردیده است اما در حال حاضر  نگرانی این سازمان وجود افراد غیر مجاز است که با وجود کرونا با عملکرد غیر اصولی خودشان باعث شیوع بیشتر این بیماری در جامعه خواهند بود هم چنین وی به مردم توصیه می کند که زباله های عفونی خود همچون دستمال کاغذی  و ماسک های خود را در کیسه جداگانه قرار داده و سپس آن کیسه را در کیسه زباله قرار دهند. تا با وجود صعودی بودن کرونا این قشر کمتر اسیب ببیند

هم اکنون و در طی سال 1400 تنها برنامه ای که این سازمان  در حال اجرایی ان است وجود گشت های ویزه شهرداری است که با کیسه به دوش ها برخود میکند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید