سیمان گران، چالش تازه بازار مسکن

خبر افزایش قیمت سیمان درچند هفته اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است، در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تا حدود 100 هزار تومان و در استان خراسان شمالی این قیمت تا 40 هزار تومان رسیده است.

دلیل افزایش قیمت سیمان نیزعده‌ای از حضور مافیا در بازار سیمان می‌گویند و عده‌ای دیگر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید را عامل نابسامانی‌های اخیر می‌دانند.

کارشناس بازار مسکن در خصوص افزایش قیمت سیمان و چالش‌های آن برای بازار مسکن می گویند بیشترین مصرف مواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است بنابراین هنگامی که سیمان با افزایش قیمت روبه‌رو شود به دنبال آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود و بدون‌شک قیمت تمام‌شده بسیار تغییر خواهد کرد.

اما در کنار حواشی به وجود آمده نگرانی در این زمینه مطرح می‌شود که گران شدن سیمان چه تاثیری در قیمت تمام‌شده مسکن خواهد داشت ؟ کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت بدون شک تاثیر قابل توجه در قیمت‌ مسکن خواهد گذاشت.

 

نوسان قیمت سیمان، روند ساخت وساز را با مشکل روبرو کرده است

 

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد در این زمینه عنوان کرد: متاسفانه با افزایش و نوسان قیمت سیمان، روند ساخت وساز با مشکل روبروشده و قیمت مسکن افزایش داشته است، بسیاری از کسانی که می خواستند شروع  به ساخت و ساز کنند با این نوسانات قیمت سیمان وبتن فعلا منصرف شدند.

مهدی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیشترین مصرف مواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است، افزود: بنابراین هنگامی که سیمان با افزایش قیمت روبه‌رو شود به دنبال آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود و بدون‌شک قیمت تمام‌شده مسکن بسیار تغییرخواهد کرد.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد گفت: در حال حاضر هیچ کمبود سیمان در خراسان شمالی وجود ندارد و به اندازه نیاز سیمان در بازار استان وجود دارد.

کمالی اظهار کرد: در چند هفته اخیر زمزمه‌هایی از کمبود و گرانی سیمان به گوش می‌رسید و که این مسئله باعث نگرانی مردم از گرانی این محصولات شده بود اما اکنون هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 وی کمبود در آن مقطع زمانی را ناشی از قطعی‌های برق اعلام کرد و افزود: قطعی برق سبب کاهش موقتی تولید سیمان شده بود.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد گفت: با عرضه سیمان در بورس و تعطیلی یک هفته ای بورس و عدم عرضه سیمان سبب افزایش قیمت  هر پاکت تا 32 هزار و 400 نیزشد اما از آغاز هفته تاکنون روند کاهشی قیمت را داشته ایم..

کمالی عنوان کرد: از روز گذشته سیمان مورد نیازروانه بازار شده است و پیش بینی می‌شود که با توجه به نیاز بازار، مشکلی از لحاظ سیمان وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عرضه سیمان در بازار زیاد و تقاضا کم شده است و حتی قیمت سیمان با 2000 تومان در هر پاکت به حدود 30 هزار و 900 تومان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این کاهش قیمت مربوط به سیمان تیپ یک است اما در تیپ دو افزایش قیمت سیمان وجود  دارد وقیمت ازهر پاکت 33 هزارتومان به 36هزارتومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد علت کمبود به وجود آمده در خصوص سیمان طی چند هفته اخیررا ناشی از قطعی برق و توقف تولید عنوان کرد و گفت: قطعی برق باعث شد در بازار آزاد تهران قیمت سیمان در هر پاکت به ۱۰۰ هزار تومان برسد و ظاهراً این گرانی در خراسان‌شمالی نیز تا ۴۰ هزار تومان رسید اما اکنون در تامین سیمان هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

با افزایش قیمت سیمان عرضه مسکن در بازار نیز با افت همراه می‌شود

 

محمدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با ما با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان و فولاد  و بتن طی یک ماه های اخیر،بیان کرد: با توجه به رشد سرسام‌آور بهای فولاد و سیمان هزینه تمام شده تولید مسکن افزایش خواهد یافت و تبعا این موضوع در قیمت نهایی که خریدار ملک باید بپردازد تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک خواهد شد.

همچنین با تعطیل شدن پروژه‌های ساخت‌وساز میزان تولید مسکن پایین خواهد آمد، بنابراین میزان عرضه مسکن در بازار نیز با افت همراه می‌شود، در نهایت نیز چنین موضوعی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.

 

افزایش قیمت سیمان، قیمت‌تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد

 

یکی فعالان ساخت و ساز گفت: افزایش قیمت سیمان طی هته اخیر نرخ غیرواقعی  است و همین مسئله  تبعات و مشکلات بی شماری را برای ساخت مسکن داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوسان قیمتی هر روز در یک کالا چالش های فراوانی برای شهروندان داشته  است،عنوان کرد: بیشترین مصرف مواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است، اکنون افزایش قیمت سیمان تبعاتی را در بازار مسکن به همراه خواهد داشت و نمی‌توان منکر این مسئله شد، هنگامی که سیمان با افزایش قیمت روبه‌رو شود به دنبال آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود و بدون‌شک قیمت تمام‌شده بسیار تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با افزایش هزار تومانی سیمان قیمت هر متر مسکن میلیون ها افزایش قیمت خواهد داشت و این اتفاقات همه به ضرر مردم است.

 

بی‌تدبیری، عامل اصلی چالش‌های اخیر

 

یکی از فعالان ساخت و ساز در بازار مسکن نیزگفت: افزایش قیمت سیمان در یک ماه اخیر اصلا منطقی نیست و مسئله‌ای نیست که بتوان آن را توجیه کرد.

وی با اشاره به اینکه با بی تدبیری های اخیر شاهد به هم ریختگی بازار و افزایش قیمت در بخش مسکن هستیم، افزود: در روزهای اخیر نه حامل‌های انرژی گران شده است و نه مواد اولیه افزایش قیمت داشته‌اند در نتیجه افزایش قیمت سیمان هیچ توجیهی جز بی‌تدبیری و بی‌برنامگی‌ها درخصوص خاموشی‌ها و قطعی برق‌های مکرر در واحدهای تولید ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دونرخی بودن سیمان اشاره کرد و گفت: با اشاره از سوی دیگر بازار دلالی و دونرخی بودن (قیمت بورس_قیمت آزاد) سبب شده است که افراد در بازار آزاد سیمان را با هر قیمتی که تمایل دارند به فروش برسانند. مسائل گفته‌شده سبب گرانی سیمان و حواشی به وجود آمده طی روزهای اخیر شده است.

چاپ