هزینه های میلیونی داوطلبان در خوان انتخاب رشته  

 

بازار انتخاب رشته اين روزها داغ داغ است، داوطلبان ورود  به دانشگاه و خانواده ها اين روزها در تب و تاب انتخاب رشته دانشگاه هستند، از داوطلباني كه به دنبال قبولي در رشته هاي پولسازي چون پزشكي هستند تا موسسه هايي كه براي انتخاب رشته پول هاي هنگفت به جيب مي زنند، همه در تب و تاب انتخاب رشته اند.

برخي گزارش ها از دريافت مبالغ عجيب و بالاي موسسات و مراکز انتخاب رشته از خانواده ها حكايت مي كنند. اين در حالي است كه  آموزش و پرورش پایگاه های انتخاب رشته را با کمترین هزینه براي داوطلبان فراهم ساخته است. با وجود اين بسياري از خانواده ها يا به دليل بي اطلاعي  مجبور به پرداخت رقم هاي بالا به موسسه ها مي شوند كه گاهي رضايت از نتيجه هم ندارند يا به دليل اعتماد بيشتر به اين موسسه ها خود تمايل به پرداخت هزينه هاي بالاي انتخاب رشته دارند.

امسال ۱۶هزار و ۷۸۳کنکوری در خراسان شمالی باهم رقابت کردند که اکنون بسیاری از این دانش آموزان در مرحله انتخاب رشته هستند این موضوع اهمیت هوشیاری خانواده ها را می طلبد تا نسبت به وعده های دروغین قبولی تضمینی از سوی مراکز غیر تخصصی، داوطلبان را حاضر به پرداخت هزینه‌های عجیب انتخاب رشته ‌نکنند.

همواره شاهد هستیم که بر اثر ناآگاهی هزینه‌هایی از دوران تحصیل در مدرسه به‌بهانه کلاس کنکور، هزینه مدارس غیر‌دولتی و خاص، کلاس‌های تقویتی، کتاب‌های کمک‌آموزشی و در خوان آخر به بهانه انتخاب رشته‌ برخانواده‌ها تحمیل می شود.

 

انتخاب رشته های میلیونی

 

یکی از داوطلبان با بیان اینکه یکی از موسسات برای مشاوره انتخاب رشته مبلغ بسیار بالایی از من درخواست کرد می گوید: این موسسات برای هر یک از دانشگاه ها بسته به درجه و مکان  مبلغی متفاوت از داوطلبان درخواست می کنند.

یکی از والدین نیز با گلایه از برخی موسسات و پایگاه های انتخاب رشته می گوید: انتخاب رشته یکی دیگر از ترفندهای کسب درآمد از خانواده‌ها شده است، این روزها که انتخاب رشته داوطلبان کنکور آغاز شده  و بازار انتخاب رشته داغ است است بسیاری مواقع شاهد درخواست هزینه‌های  بسیار غیرواقعی و نجومی  از سوی مشاوران هستیم.

وی عنوان می کند: ارقام متفاوتی برای انتخاب رشته از سوی مشاوران بخش خصوصی مطالبه می‌شود، می‌رسد، برای مشاوره به‌صورت تلفنی، مجازی هر یک مبلغ خاصی  مطالبه می‌شود جالب آنکه در برخی مؤسسات که مدعی انتخاب رشته توسط فلان دکتر و مشاور هستند، انتخاب رشته را خود این فرد انجام نمی‌دهد بلکه توسط تیمی تحت نظر او کار انتخاب رشته داوطلبان انجام می‌شود.

 

وعده‌های قبولی تضمینی به داوطلبان

 

یکی از اساتید دانشگاه نیز در این خصوص با تاکید برهوشیاری خانواده ها نسبت به وعده های دروغین، می گوید: بسیاری از مواقع نیزوعده‌های قبولی تضمینی، داوطلبان را حاضر به پرداخت هزینه‌های عجیب انتخاب رشته می‌کند و مسیر هزینه‌های کلانی که یک خانواده‌ باید برای قبولی فرزندش در دانشگاه متحمل شود، همچنان ادامه دارد .

وی می افزاید: همواره شاهد هستیم که هزینه‌هایی که از دوران تحصیل در مدرسه به‌بهانه کلاس کنکور، هزینه مدارس غیر‌دولتی و خاص، کلاس‌های تقویتی، کتاب‌های کمک‌آموزشی و... آغاز می‌شود و در خوان آخر به انتخاب رشته‌های میلیونی ختم می‌شود و این مافیا روز به روز بیشتر در حال قدرت گرفتن از سفره خانواده‌ها است .

این استاد دانشگاه به داوطلبان کنکور توصیه می کند که برای انتخاب رشته، تخیلی فکر نکنند چرا که مهم‌ترین فاکتور در قبولی فرد، رتبه او در زیرگروه است و پرداخت ارقام چند ده میلیونی به مشاوران تأثیری در قبولی ندارد.

 

داوطلبان از مراجعه  به  مراکز انتخاب رشته غیرتخصصی و پرداخت هزینه‌های بالا پرهیز کنند

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش خراسان شمالی نیز در این خصوص به خبرنگار اتفاقیه گفت: هر سال در فصل انتخاب رشته کنکور، پایگاه‌هایی را برای انتخاب رشته فعال می‌کند امسال نیز ۱۰ پایگاه مشاوره انتخاب رشته دانشگاهی پس از اعلام نتایج کنکور سراسری در استان فعال شده‌ است که در این پایگاه‌ها به‌صورت حضوری، تلفنی و مجازی به داوطلبان خدمات ارائه می‌شود.

محمد عقیقی گفت: پایگاه های انتخاب رشته که از سوی آموزش و پرورش اعلام می شود، گزینه مناسبی پیشِ‌روی داوطلبان است و با پرداخت کمترین هزینه می‌توانند شانس قبولی خود در رشته‌ها و دانشگاه‌های معتبر را بسنجند همچنین رشته‌ها براساس شانس قبولی خیلی کم تا شانس قبولی خیلی زیاد به آنها معرفی می‌شود.

وی به داوطلبان توصیه کرد از رفتن به مراکز انتخاب رشته غیرتخصصی و پرداخت هزینه‌های بالا پرهیز کنند، ادامه داد: مراکز غیر تخصصی در استان بدون مجوز و با دریافت مبالغ بسیار بالا انتخاب رشته را انجام می دهند و کار آنها بدون هیچ تضمین است و در آینده نیز پاسخگو نخواهند بود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و دپرورش خراسان شمالی گفت: با اینکه امروز 18 مرداد آخرین روزمهلت انتخاب رشته تعیین شده است اما احتمال می رود این زمان  تا 20 مرداد تمدید شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش خراسان شمالی اظهار داشت: این پایگاه‌های مشاوره با هدف کمک به داوطلبان برای انتخاب صحیح و آگاهانه رشته دانشگاهی راه‌اندازی شده‌ است.

وی بابیان اینکه  60 نفر از مشاوران آموزش دیده، به کنکوری‌های این استان برای انتخاب رشته خدمات مشاوره ای می‌دهند، گفت: تمام مشاوران انتخاب رشته فعال در این پایگاه ها دارای مدارک بالا، دکترا و متخصص در این زمینه هستند که زیرنظر سازمان آموزش و پرورش فعالیت می کنند و هیچ جای نگرانی برای خانواده ها وجود ندارد.

عقیقی افزود: در هر شهرستان یک پایگاه و در بجنورد دو پایگاه مشاوره در خیابان استقلال و شهید باهنر فعال است، افزود: نرخ مشاوره این پایگاه ها مصوب شده است و برای هر سه جلسه در بجنورد 185 هزار تومان و در شهرستان ها 120 هزارتومان دریافت می شود.

وی اظهار داشت: در شیوه حضوری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، پایگاه‌ها فعالیت می‌کنند و داوطلبان و خانواده‌ها در این زمینه نگرانی نداشته باشند. مشاوران مراکز آموزش و پرورش ضمن صدور انتخاب رشته به‌صورت نرم‌افزاری به ارائه خدمات مشاوره حضوری و تلفنی نیز خواهند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید