رد پای طاعون در مناطق حفاظت شده خراسان شمالی

طی روزهای اخیر گزارش تلف شدن وحوش در منطقه سالوک در خراسان شمالی رسانه ای شد.

علت تلف شدن وحوش در منطقه سالوک یکی از بهترین زیستگاه های خراسان شمالی، هنوز مشخص نشده است اما کارشناسان می گویند علت احتمالی آن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و عامل آن دام های آلوده چوپانان منطقه باشد که به صورت غیرمجاز در عرصه ها تعلیف می شوند.

اکنون احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک سبب نگرانی دوستداران محیط زیست و مردم شده است.

طی سال های اخیر با وقوع خشکسالی و کاهش علوفه در عرصه ها سبب شده تا حیات وحش به لحاظ جسمی دچار ضعف و مستعد بیماری شود.

کشف لاشه ۹ راس کل و بز و ۳ راس بره میش در پارک ملی سالوک

بر اساس گزارش اولیه، لاشه ۹ راس کل و بز و سه راس بره میش در پارک ملی سالوک کشف شد. البته تاکنون گزارشی از شناسایی و کشف مورد جدیدی از تلفات اعلام نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین در این باره گفت: محیط بانان در چند روز اخیر در منطقه سالوک لاشه ۱۲ راس بره میش و کل و بز کشف کرده اند.

علی فرجی اظهار داشت: نمونه لاشه ها برای بررسی و اعلام نظر به اداره دامپزشکی اسفراین منتقل شده و به محض اعلام نظر در خصوص نوع بیماری اقدامات مقتضی جهت مقابله با آن صورت خواهد گرفت.

دامپزشکی استان اعلام کرده است که هنوز نتیجه آزمایش اعلام نشده و پیش از اعلام نتیجه آزمایش نمی توان در باره علت مرگ وحوش اظهار نظر داشت.

اکنون گشت ها برای پایش منطقه فعال شده و قرار است در چند روز آینده تمامی منطقه سالوک و حتی مناطق ساریگل در شهرستان اسفراین مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.

برخی از منابع آگاه می گویند: هرچند نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد وعلت مرگ وحوش هنوز مشخص نیست اما، شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه محتمل است.

براساس اعلام حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در محیط بانی پارک ملی سالوک با هدف بررسی وضعیت منطقه برای کنترل شیوع احتمالی بیماری حیات وحش در منطقه سالوک حضور یافتند و لاشه های کشف شده توسط محیط‌بانان پارک ملی سالوک جهت مقابله با انتشار بیماری حیات وحش نیزجمع آوری و سوزانده شده است.

گروه گزارش/الهام آقایی/ 

چاپ