خطر طاعون دام‌های سالوک اسفراین را تهدید می کند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه بیماری (پی. پی. آر) طاعون درنشخوارکنندگان در حیات وحش سالوک تأیید شده است، خطر طاعون دام‌های سالوک اسفراین را تهدید می کند به  همین منظور برای جلوگیری از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دامداران خواسته شده تا هرچه سریعتر گله‌های خود را از ارتفاعات منطقه سالوک اسفراین خارج کنند.

حبیب لشکری در گفت و گو با اتفاقیه اظهار داشت: مهلت پروانه چرای دام در منطقه سالوک به پایان رسیده است اما هنوز هم شماری از دامداران گله های خود را از عرصه خارج نکرده و در این زمینه مقاومت دارند اما حضور گله ها در شرایط کنونی و با توجه به شیوع طاعون برای دام اهلی و نیز وحوش خطرآفرین است.

وی با اشاره به اینکه تلفات وحوش به علت طاعون جز در سالوک اسفراین در منطقه دیگر گزارش نشده است خاطرنشان کرد: شمار وحوش تلف شده در منطقه سالوک به علت طاعون به ۱۴ راس رسیده است، البته برای بررسی بیشتر، گروه هایی از کارشناسان فردا منطقه را مورد پایش قرار می دهند.

لشکری با بیان اینکه قریب به اتفاق وحوش تلف شده نابالغ و ضعیف هستند افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری، لاشه های وحوش تلف شده جمع آوری و سوزانده شده و ضدعفونی آبشخورها هم انجام شده است.

وی در باره علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در وحوش گفت: علت عمده انتشار بیماری در حیات وحش، انتقال آن از دام اهلی است و برخی از دام ها که تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته اند بیماری را به وحوش منتقل می کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به سرمای هوا، پیش بینی می شود بیماری در کمترین زمان مهار شود.

وی درباره تاثیر خشکسالی در شیوع بیماری در جمعیت حیات وحش گفت: در سال های خشکسالی که یافتن غذا و علوفه مشکل می شود، حیوان به لحاظ جسمانی ضعیف و مستعد بیماری می شود.

لشکری افزود: در این شرایط تغذیه دستی وحوش انجام می شود البته این اداره کل در تامین علوفه با کمبود اعتبار روبه رو است، انتظار می رود استانداری در تامین اعتبار مورد نیاز حمایت لازم را داشته باشد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در صورتی که تغذیه دستی انجام شود شرایط حیات وحش برای بقا بهتر می شود.

گروه خبر/الهام آقائی

چاپ