سبد غذایی مصرف‌کنندگان استان خالی از لبنیات

گرانی و تورم در تک تک مصارف ضروری خانواده ها قابل رویت می باشد ، به طوری که از سر سفرهی خیلی از خانوار ها کم و گاها حذف شده است ، همچنین  قدرت خرید مردم در طی این چند سال گذشته بشدت پایین آمده و کرونا به کاهش توان قدرت خرید مردم افزوده است .

طبق آماری که درگاه ملی آمار منتشر کرد در گروه لبنیات و تخم مرغ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " ماست پاستوریزه" با ١٨,٣ درصد، "پنير ايراني پاستوريزه" با ١٥.٤ درصد و "شیر پاستوریزه" با ٧.٤ درصد بوده است.

با توجه به اینکه به استان خراسان شمالی می توان برچسب قطب دامداری زد و به تبع آن باید عرضه لبنیات در این استان به وفور باشد و مردم از کمبود لبنیات رنج نبرند و کاهش نسبی آن نسبت به استان های دیگر کمتر باشد اما با این وجود کمبود برخی از اقلام لبنی در این استان هم دیده میشود .

 به گزارش اتفاقیه ، مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است. با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های مصوب قبلی مشخص می‌شود که نه‌تنها قیمت این سه محصول کاهش نیافته‌اند بلکه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

 وزیر جهاد کشاورزی با اعلام خبری اعلام کرد که قیمت لبنیات ۱۰ درصد از شنبه 17 مهر ماه  کاهش می‌یابد، اما به ‌فاصله کمی سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت که این کاهش قیمت تنها شامل سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی ۹۰۰ گرمی، شیر ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF۴۰۰ گرمی می‌شود. اما مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است و انجمن صنایع لبنی همکاری واقعی برای کاهش قیمت‌ها نداشته است.

بر اساس نامه دبیر انجمن صنایع لبنی به اعضای خود سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF۴۰۰ گرمی به‌ترتیب ۷۴۰۰ تومان، ۳۰۶۰۰ تومان و ۲۰۰۰۰ تومان است و مابقی محصولات از این پس شامل قیمت‌گذاری دستوری نیستند.

شهروندان هم از گرانی لبنیات و فرآورده‌های لبنی ناراضی بوده و تاکید کردند که گرانی‌های اخیر باعث کم شدن قدرت خرید آن‌ها شده است و گرانی محصولات لبنی باعث افت خرید از فروشگاه‌های لبنی شده است.

قیمت محصولات یارانه‌ای نیز با مصوبه‌های سازمان حمایت سه بار در سال ۹۹ افزایش داشت. گرانی لبنیات ناشی از رشد قیمت شیرخام و دیگر هزینه‌های تولید باعث شده طی دو سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش یابد و کارشناسان بهداشتی و حتی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت لبنیات نسبت به عواقب این افت مصرف هشدار داده‌اند؛ چیزی که می‌تواند در طولانی‌مدت برای خود تولیدکنندگان نیز زیان‌بار باشد.

حذف محصولات لبنی از سفره مردم با افزایش قیمت‌ها

افزایش قیمت‌ها تاحدی است که بعضی از اقشار جامعه با حذف محصولات لبنی سعی می‌کنند دخل و خرج خود را مدیریت نمایند که در همین راستا یکی از شهروندان اظهار می کند: ما یک خانواده شش نفره هستیم که اگر بخواهیم روزانه حتی یک واحد از لبنیات را مصرف کنیم حداقل برای ما روزی ۳۰ هزار تومان تمام می‌شود که این رقم در ماه هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ هزار تومان می‌شود که مبلغ زیادی است و این در صورتی است که من ماهیانه درآمد ناچیزی دارم و تهیه لبنیات برایم کار سختی است.

یکی از شهروندان می گوید: سال گذشته گرانی بی‌سروصدای لبنیات چراغ خاموش پیش رفت تا تامین آن در سفره مردم گران تمام شود؛ به طوری که میزان مصرف لبنیات از سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: بهترین راه برای حمایت از دهک‌های محروم جامعه کاهش کالاهای اساسی است تا قشر ضعیف بتوانند استفاده کنند.

طرح ساماندهی عرضه شیر فله‌ای در خراسان شمالی

اما طرح ساماندهی عرضه شیر فله‌ای در خراسان شمالی که از یک دهه پیش آغاز شده بود و قرار بر این بود سپربلایی برای خطرات استفاده از این محصول در استان باشد ، در مراحل اجرایی صدرصد قرار گرقته است  و شاهد اجرایی شدن این طرح بودیم و خوشبختانه کاسبان از این طرح استقبال خوبی داشته اند و خواهان اجرای صدرصد این طرح میباشند .این طرح که به طور غیر مستقیم و با نظارت غذا و دارو در سال های گذشته هم به اجرا درامده است خوشبختانه باعث بالابردن ایمنی شیرو لبنیات شده است  که نسبت به گذشته ارتباط بیمماری های انتقال دهنده ار لبنیات به خصوص شیر قطع شده است.

نائب رئیس اتحادیه لبنیات  با اشاره به افزایش 50 درصدی لبنیات طی سال گذشته گفت : متاسفانه قیمت لبنیات نسبت به سال گذشته 50 درصد  و در سه ماهه گذشته 30 درصد افزایش داشته است اما خوشبختانه در مهر افزایشی نداشتیم بلکه به گفته وزیر جهاد کشاورزی از شنبه قرار بر کاهش 10 در صدی محصولات لبنی خواهد بود اما به دلیل تداوم افزایش قیمت ها در ماه های گذشته قدرت خرید مردم هم چنان با روند نزولی در حرکت است .

نیستانی اظهار داشت : اشتیاق و اولویت زیاد مردم به سمت مصرف لبنات محلی اول به دلیل کاهش قیمت آن نسبت به لبنیات کارخانه ای می باشد و دومین دلیل ان سالم بودن و ارگانیک بودن  لبنیات محلی می باشد که مردم ترجیح میدهند لبنیات محلی را استفاده کنند

هم چنین وی در ادامه گفت : با توجه به اینکه نظارت دقیقی از سوی غذا ودارو بر روی عرضه کنندگان محصولات لبنی صورت میگرد اما متاسفانه بر خی از فروشنگان قوانین را رعایت نکرده و محصولاتی بدون شناسه بهداشتی عرضه میکنند که کم توجهی مصرف کنندگان به مصرف این محصولاتی بیماری هایی نظیر تب مالت را برای این مصرف کنندگان میتوان پیش بینی کرد بنابراین وی از مردم خواست به محض خرید ، با جوشاندن این محصولات از این بیماری های پیش بینی شده جلوگیری کنند.

3 کارخانه فعال و نیمه فعال در استان وجود دارد

میری ، مدیر صنایع جهاد کشاورزی هم گفت : در حال حاضر 12 کارخانه  پروانه سلامت گرفته اند که ازاین 12 تا ، 3 کارخانه زیر نظر اداره کل صنعت ، معدن و تجارت میباشد اما از مابقی کارخانه ها یک کارخانه با ظرفیت و فعالیت  50 درصد به تولیدات خود ادامه میدهد و 2 کارخانه با ظرفیت زیر 20 درصد به فعالیت خود ادامه میدهند و مابقی کار خانه ها متاسفانه تعطیل  و نیمه تعطیل می باشند که استان ما ظرفیت بهتری در وجود و فعالیت کارخانه ها دارد .

میری ادامه داد : این چند کارخانه انگشت شمار سالانه حدود 5 هزار تن انواع لبنیات اعم از ماست ، پنیر ، شیر و... تولید میکنند که البته تعداد دامدار ها هم در افزایش تولید نیز دخیل هستند .

80 هزار راس در تامین شیر استانمان نقش دارند

معاون بهبود تولیدات دامی نیز با اشاره به افزایش قیمت های اخیر گفت : طبق مصوبه تنظیم بازار قیمت شیر از 4500 تومان به 6400 تومان رسیده است و در طی این افزایش قیمت ها کاه نیز از کیلویی 800 تومان به 550 تومان رسیده که دامدار ناچارا باید هزینه محصول خویش را افزایش دهد و البته  هزینه های واسطه و... به قیمت این محصول  می افزاید که متاسفانه این افزایش قیمت ها تداوم داشته است

محمد زاده ادامه داد : میزان مصرف شیر در استان ما به ازای هر نفر 85 تا 90 کیلوگرم می باشد که 80 هزار راس این مقدار را به ازای هر نفر تامین میکنند هم چنین میزان تولید شیر نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته که عوامل متعددی اعم از خشکسالی و نبود نهاده ها و افزایش قیمت ها در حذف دام ها موثر بوده است

 گروه اتفاقیه / باقریان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید