چرا این روزها آمار مبتلایان به کرونا کم اما فوتی‌ها در حال افزایش است؟

درحالی طی روزهای گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده که آمار موارد ابتلا روندی ایستا و حتی نزولی داشته است.

مظاهر گودرزی: ویروسی که قرار بود بی‌خطر باشد دارد روزانه جان صدها تن را می‌گیرد، یک‌بار دیگر آمار مرگ‌ومیر افراد مبتلا به کرونا از ۲۰۰ تن در روز گذشت اما این‌بار خبری از سویه کشنده «دلتا» نیست، بلکه «اومیکرون» همین ویروسی که خیلی‌ها آن را به یک سرماخوردگی ساده تشبیه می‌کردند حالا میدان‌دار شده است، این ویروس نه‌تنها بزرگسالان بلکه دست به بازی خطرناکی زده و جان کودکان را تهدید می‌کند، شاید هم در یک همکاری با سویه دلتا می‌خواهند روزهای سخت‌تری را در آینده رقم بزنند. با این وجود در روزهای گذشته هرچه آمار فوتی‌ها بیشتر شده از آمار موارد ابتلا به کرونا کمتر شده است، درحالی‌که در نیمه سوم بهمن‌ماه آمار ابتلا به کرونا به نزدیک ۴۰ هزار نفر رسیده بود اما این روزها آمار موارد ابتلا بین ۱۲ تا ۲۰ هزار نفر است، این مسئله هم می‌تواند به‌دلیل کاهش واقعی موارد ابتلا باشد که نشانه خوبی برای روند نزولی پیک ششم است و هم می‌تواند به‌دلیل کاهش نمونه‌گیری‌ها باشد که اصلاً نشانه خوبی نیست. دراین‌باره سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت در گفت‌وگویی به خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی بیماری در جامعه شدت می‌گیرد، تعداد کسانی که بنا به تشخیص پزشک نیاز به آزمایش تشخیصی ندارند افزایش پیدا می‌کند.»

چرا این روزها آمار مبتلایان به کرونا کم اما فوتی‌ها در حال افزایش است؟

نسبت نتایج مثبت به کل آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد کسانی که با علائم تنفسی به مراکز سرپایی وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، در همان بار اول که مورد آزمایش تشخیص مولکولی قرار می‌گیرند آزمایش تشخیص کووید-۱۹ شان مثبت می‌شود. پس این روزها، با در نظر گرفتن موارد محتمل منفی کاذب که ممکن است با آزمایش دوم تشخیص داده شوند، احتمال مثبت بودن فردی که علائم بیماری کووید-۱۹ را نشان می‌دهد، می‌تواند ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد. در هر موج بیماری، وقتی بیماری در جامعه شدت می‌گیرد، تعداد کسانی که به دلیل علامت دار بودن (تشخیص بالینی پزشک) یا به دلیل ارتباط اپیدمیولوژیک با یک فرد مبتلای قطعی، تحت قرنطینه یا ایزوله شده قرار می‌گیرند و به تشخیص پزشک نیاز به آزمایش تشخیصی ندارند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین آمارها فقط بر مبنای نتایج مثبت آزمایش است و تشخیص‌های محتمل بر مبنای علائم بالینی در آن به حساب نمی‌آیند، طبیعتاً کم شماری دارد.  

آیا همه موارد مثبت مربوط به اومیکرون هستند؟

داده‌های مربوط به سهم واریانت‌های اومیکرون و دلتا از موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ ، که از مراکز دیده وری بدست آمده، و همچنین  سیر جایگزینی واریانت اومیکرون در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که هم اکنون اومیکرون واریانت غالب است و دلتا اگر چه هنوز وجود دارد اما سهم خیلی کمی از موارد ابتلای جدید را دارد.  

اینکه گفته می‌شود برخی از بیماران همزمان به سویه اومیکرون و دلتا مبتلا می‌شوند قابل تشخیص است؟

بر اساس اطلاعی که دارم، مواردی به آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور ایران ارجاع شده است اما هنوز چنین موردی در کشور تائید نشده است.

 

چاپ