نخبه 13 ساله بجنوردی فعال در عرصه گیاهان دارویی

نخبه 13 ساله بجنوردی فعال در عرصه  گیاهان دارویی

این بار اتفاقیه میزبان نوجوانی سیزده ساله بود ، فاطمه دشتی  از پژوهشگران و محققان در عرصه کشف گیاهان دارویی  است این نوجوان سیزده  ساله را که میتوان به عنوان نخبه یا نابغه از ان یاد کرد یقینا میتواند الگویی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف دختران سرزمین مان ، ایران باشد .

فاطمه دشتی در خراسان شمالی شهرستان بجنورد زندگی می کند او از پنج سالگی پژوهش های خود را در عرصه پوشش گیاهی به همراه پدر خویش  در تمامی شهرستان های بجنورد اغاز کرد  و هم اکنون بر خواص ، آثار و شناخت گیاهان دارویی مسلط است او هم چنین میتواند با روئیت کف دست وناخن ها و حالات بدن که از حالت طبیعی خارج شده است که بیانگر مشکلات  درونی نیز می باشد به شناخت بیماری ها و ... پی ببرد . موانع نتوانست او رااز حرکت و ادامه  مسیر پژوهش  بازدارد   وی با استفاده از تجربه نیاکانش توانست در این عرصه خوش بدرخشد و بر دانسته های  خود بیافزاید .

با توجه به شیوع بیشتر کرونا افراد بسیار زیادی به سمت طب سنتی روی اورده اند و طب سنتی  را جاگزین طب نوین کرده اند و مردم ترجیح میدهند  بیشتر از طب سنتی استفاده کنند اما ایا امر صحیح است یا خیر ؟ پزشکان نیز معتقدند  در برخی مواقع در حین درمان  از دارو های گیاهی استفاده شود بهتر است و یا از ترکیب داروهای شیمایی و گیاهی نیز ممکن است اثر بخشی بهتری به به همراه خواهد داشت  اما با توجه به گسترش روز افزون این علم  و گسترش بستر فضای مجازی   افراد زیادی به این  اطلاعات و اگاهی سطحی اعتماد میکنند و اقدام به تجویز داروهای اشتباه میکنند  که در برخی مواقع اثرات زیان باری را برای افراد به همراه خواهد داشت و نکته حائز اهمیت این است که پایه بسیار زیادی از داروهای شیمیایی از طبیعت و گیاهان دارویی نشات گرفته است  .

فاطمه سما با اشاره به اینکه خودش علاقه بسیار زیادی در این عرصه  داشت گفت : در حال حاضر طب سنتی خواهان و علاقه مندان زیادی دارد ولی متاسفانه افراد با توجه به  اینکه اطلاعات ناقص دارند  و علم گیاهان دارویی ، علم بسیار وسیعی می باشد و خوشبختانه یا متاسفانه گیاهان دارویی بسیار شبیه هم میباشد و تمایز بین انها بسیار دشوار می باشد و حتی در مواقعی وجه تمایز بین گیاهان هنگام جمع اوری مشخص میشود ینی با توجه به ریشه و برگ و  نوع کشت و... بنابراین افراد صرفا حاذق در این عرصه توانایی تمایز گیاهان دارویی را خواهند داشت چه بسا ما شاهد این هستیم که افراد ، گیاهان دارویی را اشتباه  مصرف کرده و نتیجه عکس  برای افراد خواهد داشت که این امر بسیار ناراحت کننده است .

او هدف خود را ازاین پژوهش ها  تولید گیاهان دارویی برای بیماری های ناعلاج  دانست و ادامه داد: انگیزه من در این مسیر کمک به هموطنان و هم استانی های من بود که بتوانم نقشی حتی کوچک در بهبود زندگی مردم به صورت سالم و حداقل ضرر  داشته باشم اما در مسیر شناخت گیاهان دارویی اگر  اموزش های صحیح چه در شناخت گیاهان دارویی و چه در نحوه صحیح جمع اوری گیاهان دارویی  که بعضی از این گیاهان دارویی در معرض منقرض شدن می باشد ، قرارداده شود ، قطعا این مسیر نه تنها برای من بلکه برای سایر افراد نیز هموار تر خواهد بود .

او با اشاره به اینکه علاقه مقدم بر موانع بود افزود: عدم وجود اطلاعات صحیح و معتبر سد راهی بود که در سرعت جستجو و پژوهش من نقش داشت همین طور به دلیل اینکه بعضی از گیاهان در نزدیکی قله کوه ها و تپه ها رشد میکنند حرکت در این مسیر با توجه به سن کم من مقداری دشوار بود اما هیچ یک از موانع نتواسنت مرا از حرکت در این مسیر باز دارد

هم چنین فاطمه سما دشتی با کمک وهمراهی اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی  در حال گرد اوری دانسته های خود به صورت جامع در سبک کتاب می باشد و در مدارس به اموزش های مربوط به  گیاهان دارویی می پردازد. هم چنین او در دانشگاه بقیه الله در حال تحصیل  نیز می باشد و معتقد است  برای بهترین شدن باید علم خود را به روز نگه داشت تا مردم  بتوانند ازبه  روز ترین متد استفاده کنند و بهره وری حداکثر داشته باشند.

فاطمه سما دشتی در حیطه حفاظت از پوشش گیاهی ادامه داد : با توجه به اینکه استان ما در رده های بالایی از لحاظ پوشش گیاهی قرار دارد و در معرض منقرض شدن بعضی از گیاهان دارویی می باشد ، اگر مردم از نحوه صحیح جمع اوری گیاهان دارویی در هنگام درو کردن و نحوه ابیاری گیاهان  و کاشت مجدد بذر ها که مانع از منقرض شدن این گیاهان در استان مان است  آگاهی داشته باشند قطعا نقش موثری در حفاظت و جلو گیری از منقرض شدن این گیاهان خواهند داشت که ایندگان نیز از این موهبت الهی استفاده کنند .

او در ارتباط با ترکیب ژن های گیاهی افزود : در مواقعی ممکن است  ژن های گیاهان دارویی برای اثر بخشی بهتر و... ترکیب کنند اما این که ایا ترکیبات سازنده درونی گیاهان با هم تداخل دارد یا خیر فقط از عهده افراد حاذق دراین عرصه بر می اید .و همین طور افراد فعال در این عرصه که  در طبابت و تجویز داروفعالیت دارند نیز  از بعضی از حیوانات نیز استفااده میکند  اما باید برای عدم تداخل دارو ها اگاهی های کافی داشت به طور مثال از گوشه چشم بز ماده ای ترشح میشود که  نقش درمان کننده دارد اما اگر این ماده با بضی از گیاهان ترکیب شود منجر به تولید ماده ای خطرناک خواهد شد که اثرات زیان باری به همراه دارد  

او ادامه داد :شهرستان  مانه سملقان بیشترین تنوع گونه گیاهی  را در استان خراسان شمالی دارا می باشد و استان خراسان شمالی در رده های نخست در سطح کشور قرار دارد و با توجه به ظرفیتی که در استان ما وجود دارد برای حفاظت و همین طور بهره برداری صحیح و پر بازده از این ظرفیت باید کوشید. 

 

او در پایان خوستار حمایت از طرف ارگان ها بود و از حمایت های خانواده و اداره کل منابع طبیعی استان خراسان  شمالی نهایت تشکر و قدردانی را نمود وی از مردم خواست تا به اطلاعاتی ناقص و چه بسا بعضا که از طریق فضای مجازی نشر داده میشود اعتماد نکنند و پس از کسب اطمینان خاطر از داروهای گیاهی استفاده کنند  و برای شناخت بیشتر گیاهان دارویی جستجو بیشتری به عمل اورند.

 

گروه گزارش/ باقریان

چاپ