سطح تاثیرگذاری بالای برنامه های مخرب ماهواره

کارشناس ادبیات کودک، نوجوان و متخصص سواد رسانه گفت: ماهواره رسانه ای که هم قسمت شنیداری و دیداری را در برمی گیرد و در سطح تاثیرگذاری بر مغز بالاترین تاثیر را دارد، بطوریکه رادیو و سایر رسانه ها ندارند. رسانه ای که بتواند هردوی این حواس پنجگانه را تحت پوشش قرار دهد می تواند بیشترین تاثیر را در مغزافراد داشته باشد.

تکتم  دشت صبح در مورد آسیب ماهواره و رسانه گفت: آن به سه دسته آسیب اجتماعی، فردی و معنویی تقسیم می شود. آسیب های فردی که ماهواره دارد، بحث دوری گزینی است چون زندگی هایی را نشان می دهد که با واقعیتها فرق دارد. اصطلاحی است که  می گوید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودت مقایسه نکن ولی برای نوجوانان خیلی این امر تفاوت دارد و نوجوانان به این مقایسه می پردازند وهمین مقایسه باعث می شود که دچار افسردگی و اجتماع گریزی شوند و خودشان را دست کم بگیرند وعزت نفس نداشته و دوست ندارند درجامعه حضور داشته باشند.  

وی اشاره کرد: آسیب های دیگر آسیب اجتماعی است که در این آسیب بزرگترین بحثش مصرف گرایی است تبلیغاتی که اتفاق می افتد و کاراکترها، سیلبریتی ها و شخصیتهایی که به عنوان الگو به نوجوانان نشان می دهند، چه چیزهایی را خریداری می کنندو بچه ها وقتی با آنها همزادپنداری می کنند به عنوان الگو آنها را می پذیرند، زندگی آنها را دنبال و سعی می کنند که مانند آنها شوند و این باعث افزایش مصرفگرایی می شود. وقتی مصرفگرایی در سطح جامعه افزایش یابد بحث تولید کاهش پیدا می کند و کشوریی که نیروهای تولیدکننده را ازدست بدهد آسیب جدی می بیند.

وی افزود: آسیب بعدی آسیب معنویی است. بزرگترین آسیبی که ماهواره طی سالهای گذشته بر پیکره ایران و اسلام وارد کرده بحث شبهات دینی است. اینکه شبهات دینی راه می اندازند و متاسفانه نوجوانان حوصله ندارند که دنبال پاسخ شبهات بروند. پرسیدن آنرا یک عیب می دانند و این شبهات از زمانی که شروع به دیدن ماهواره می کنند در ذهنشون ایجاد می شود کم کم آنقدر بزرگ می شود که بی اعتمادی و عدم ارتباط گیری با دین اسلام به وجود می آورد.

دشت صبح گفت: در دین اسلام به تمام شبهات پاسخ داده شده است و مسیر طوریکه عقلی است ونه صرفا تعبدی و دستوری و این باعث می شود نوجوانان فاصله خیلی زیادی از دین داشته باشند کماکان که داریم می بینیم چهره دین را بد هم نشان می دهند.

وی در مورد پیامد مثبت ماهواره گفت : آشنایی با فرهنگها و خرده فرهنگها و ادیان دیگر قسمت مثبت ماهواره است که بتوانیم خود را با سایر فرهنگها بشناسیم و از سطح جهان اطلاعات خوبی دریافت کنیم.

وی در مورد تاثیر ماهواره روی چه اشخاصی بیشتر است، گفت: عامه جامعه پذیرش خیلی بالایی دارند وکسانی که دنبال رو هستند. بیشترین آسیب را می بینن به دلیلی که نمی توانند، تحقیق و در انتها هم مجموعه ای از اطلاعات غلط دریافت می کنند، نتیجه گیری غلط می گیرند و سرنوشتشان را تغییر می دهند.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی گفت: باید بپذیریم که ما با یک شبیخون فرهنگی و تهاجم همه جانبه از بعد فرهنگی که مسئول آن غربی ها می باشند مواجهیم. یکی از ابزارهای این تهاجم رسانه ای به نام ماهواره است.عیب اول برنامه های ماهواره ای تنوع و جذابیت بالای آنها  سبب مشغولیت هایی در زندگی افراد می شود وقت گرانبها باارزش افراد رابه خود اختصاص می دهد.

سرهنگ  دوم حسن صادقی گفت: از جمله آسیب های ماهواره ترویج خشونت و بی رحمی، اشاعه مسائل ضداخلاقی و منافی عفت، محوریت بخشیدن به حیات دنیا و مادیات است

وی گفت : برابر تحقیق روانشناسی کودکانی که در 9 سالگی به دیدن فیلم های خشونت بار وحشتناک روی می آورند در مقایسه با همسالان خود که اینگونه فیلم ها را نمی بینند در 19 سالگی رفتارهای خشونت بار بیشتری مرتکب می شوند. و قدرت حل مسئله در این کودکان بیشتر با روی آوردن به رفتارهای خشونت آمیز نمود پیدا می کند.

وی در مورد عیب اصلی ماهواره گفت: دست هایی پشت پرده است تانفوذ در باورهای دینی خانواده های اسلامی این باورهای خانواده ها راتضعیف و ارزش های پوچ و خیالی از قبیل تجمل گرایی، روابط جنسی بی قاعده و خارج از چارچوب شرع را رواج داده و درنهایت بنیان حکومت اسلامی و خانواده های مذهبی را از داخل بپوساند.

سرهنگ صادقی گفت: از نظر روانشناسی جوانان در سن بحران هویت قرار دارند و هنوز به لحاظ هویتی به ثبات نرسیده اند. به مثابه نهالی می مانند که با هر بادی تغییر جهت داده پس نگرانی سازمانهای متولی در حوزه فرهنگی باید نهادینه کردن باورهای دینی درجامعه باشد.

وی در مورد برگزاری کارگاه های آسیب شناسی خطرات برنامه های ماهواره گفت : پلیس امنیت اخلاقی استان هر 3 ماه یکبار اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی در ستاد فرنامدهی انتظامی استان با حضور نهادهای فرهنگی ازجمله آموزش و پرورش، اداره ارشاد، ستاد امربه معروف و نهی از منکر، نماینده اجتماعی استانداری و دیگر سازمانهای دخیل در حوزه فرهنگی می نماید که در این کارگاه ها از نظرات متولیان امر استفاده و از تجربیات اعضای فرهنگی شرکت کننده در جلسه ستاد انتظامی استفاده می گردد.

 

برات زاده/ اتفاقیه-

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید