صحرای قره قوم ، معظل اصلی  بروز گرد و غبار در استان

صحرای قره قوم ، معظل اصلی  بروز گرد و غبار در استان

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی، صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان را یکی از معضلات اساسی و عامل بروز گرد و غبار در این استان اعلام کرد.

رضا شکاریان با حضور در دفتر روزنامه اتفاقیه  اظهار کرد: در گذشته صحرای قره قوم یکی از منشاء های آلودگی بود اما با تغییر اقلیم و بروز خشکسالی های بیشتر، آلودگی آن شدت گرفته است.

وی تصریح کرد: میزان آلایندگی ذرات گرد و غبار موجود در این صحرا بسیار بالا و برای سلامتی انسان خطرناک است.

شکاریان گفت: قرار بر این است تا رئیس جمهور با همتای خود دیدار و گفت و گو داشته باشد که احتمالا یکی از موارد در دستور کار، موضوع صحرای قره قوم است.

به گفته وی، کم آب و یا خشک شدن دریاچه آرال در مرز کشور ترکمنستان و ازبکستان نیز مزید بر علت شده است.

این مقام مسئول افزود: بخشی از آلودگی های گرد و غبار در این استان متاثر از استان سمنان است و علاوه بر آن در خراسان شمالی نیز دو کانون گرد و غبار در اسفراین و جاجرم وجود دارد.

وی ادامه داد: خرید پروانه های چرا در منطقه میاندشت جاجرم یکی از اقداماتی است که به منظور کنترل کانون های گرد و غبار انجام شده و هنوز ادامه دارد و از سوی دیگر توسعه کمربند سبز به کنترل بروز گرد و غبار کمک می کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی در ادامه در ارتباط با ارتقای مناطق تحت مدیریت محیط زیست در این استان نیز بیان کرد: پیشنهاد ارتقا و همچنین اصلاح چند منطقه ارائه شده و باید در شورای عالی محیط زیست مطرح شود.

وی توضیح داد: یکی از مناطقی که باید در آن اصلاح صورت گیرد منطقه حفاظت شده قرخود بوده است که در واقع موضوع توسعه روستای چمن بید مطرح بوده و هم اکنون مردم ساکن در این روستا برای انجام کارهای خدماتی نیاز به توسعه روستا دارند که باید روستای چمن بید از منطقه خارج شود و یک اصلاحاتی نیز در سمت منطقه رباط صورت گیرد.

شکاریان در ارتباط با ارتقای منطقه شاه جهان در خراسان شمالی نیز بیان کرد: پیگیری ها برای ارتقای این مناطق در دستور کار قرار دارد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید