انعقاد هفت تفاهم نامه همکاری شرکت‌های دانش بنیان با آلومینای ایران   

انعقاد هفت تفاهم نامه همکاری شرکت‌های دانش بنیان با آلومینای ایران   

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: شرکت‌های دانش بنیان دیروز(سه شنبه) در حاشیه رویداد "تانا" (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان ها) هفت تفاهم نامه همکاری فناورانه با آلومینای ایران منعقد کردند.

حسین حاجی بگلو اظهار کرد: سومین رویداد تانا صنعت استان به میزبانی شرکت آلومینای ایران در شهرستان جاجرم برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این رویداد ۱۲ نیاز فناورانه آلومینای ایران شناسایی شد افزود: برای حل این مشکلات و برطرف شدن نیازها، ۳۴ ایده به وسیله نخبگان، صاحبان ایده و شرکت دانش بنیان ارائه شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: حدود ۸۰ درصد از ایده های ارائه شده مربوط به صاحبان ایده از استان و مابقی از خارج استان است.

وی خاطرنشان کرد: سومین رویداد تانا صنعت در استان با رویکرد بررسی نیازها و مشکلات شرکت آلومینای ایران و با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور و ۱۴ نفر از اعضای هیات علمی در شهرستان جاجرم برگزار شد.

حاجی بگلو اظهار کرد: زمینه ها و ظرفیت های زیادی برای استقرار صنایع پایین دستی آلومینا در استان و این شهرستان وجود دارد که انتظار می رود ایمیدرو در این باره ورود داشته باشد.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات (آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

۳۰ واحد فناور جدید در سال جاری پذیرش شدند که در دوره های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضاهای پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.

صنایع کشور در آغاز مسیر ایجاد گفتمان تحول دیجیتال

مدیرعامل بنیاد نوآوری هوش مصنوعی گفت: صنایع کشور اکنون در آغاز مسیر گفتمان تحول دیجیتال قرار دارند.

احسان ظفری در حاشیه آیین سومین رویداد تانا صنعت خراسان شمالی اظهار کرد: از کل صنایع کشور تاکنون فقط یک صنعت بزرگ به حوزه تحول دیجیتال و هوش مصنوعی ورود کرده است که نشان می دهد باید این مسیر در کشور به عنوان یک گفتمان تحولی، توسعه یابد.

وی با تأکید بر اینکه در آغاز مسیر تحول دیجیتال و هوش مصنوعی صنایع قرار داریم، افزود: تنها نهاد بالا دستی که مستقیما به حوزه هوش مصنوعی و تحول دیجیتال ورود کرده، ایمیدرو است و امیدواریم سایر مجموعه ها و صنایع به ویژه پتروشیمی ها نیز به این موضوع ورود کنند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد تحول دیجیتال در صنایع مرتبط با آهن ۱۰ رصد بهره‌وری را افزایش می‌دهد و در حوزه قوس الکتریکی فولاد می تواند تا ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش بهره وری داشته باشد.

ظفری با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی باید در نهایت منجر به کمک، به انسان از لحاظ صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود، افزود: همزمان با ایجاد تحول دیجیتال باید تغییرات فرهنگی نیز در سازمان رخ بدهد تا هماهنگی‌های لازم برای افزایش بهره‌وری و تحول انجام شود.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی و تحول دیجیتال تغییرات بنیادین در سازمان ایجاد می‌کند که البته زمانبر است و یک تاکتیک کوتاه مدت به حساب نمی‌آید.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد صنایع پایین‌دستی آلومینا جزوالزامات است

فرماندار شهرستان جاجرم گفت: ایجاد و توسعه صنایع پایین‌دستی وابسته به مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیازمند مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

مصطفی حاج زاده، فرماندار شهرستان جاجرم در رویداد تانای صنعت مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اظهار کرد: فعالیت مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم مهم‌ترین قطب اقتصادی این شهرستان است که در زیر سایه آن معادن بوکسیت در دست بهره‌برداری هستند.

حاج زاده در ادامه با اشاره به گذشت دو دهه از عمر فعالیت این مجتمع صنعتی در شهرستان جاجرم، عنوان کرد: تا به کنون فقط سه واحد صنعتی پایین‌دستی وابسته به محصولات تولیدی این مجتمع صنعتی در استان فعال شده است.

وی تصریح کرد: بااین‌وجود، توسعه این مجتمع در زمینه افزایش دیگر واحدهای صنایع پایین‌دستی این مجتمع به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیازمند است.

درعین‌حال، وی بر لزوم گره‌گشایی در بهره‌برداری از معدن بوکسیت منطقه تلاش استان سمنان برای ادامه بقا و فعالیت این مجتمع صنعتی تأکید کرد.

حاج زاده در بخش دیگری از سخن خود به محدودیت منابع آبی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: برگزاری تانای اختصاصی با موضوع آب برای این شهرستان به‌منظور رشد و توسعه صنعتی در این شهرستان ضروری است

حل ۱۲ نیاز آلومینا جاجرم به فناوران ارائه شد

تردال گفت: دوازده نیاز کارخانه‌ای مجتمع صنعتی آلومینا جاجرم، شناسایی و برای حل مسئله آنهابه شرکت‌های فناور و دانش بنیان ارائه شده‌اند.,

تردال، مشاور عالی مدیر عامل مجتمع صنعتی آلومینای ایران (جاجرم) در رویداد تانای صنعت مجتمع صنعتی آلومینا جاجرم اظهار کرد: نخستین خط تولید این مجتمع، در سال ۱۳۸۰ در زمینه تولیدات هیدرات آلومینا آغاز به کار کرد.

وی افزود: در حال حاظر تعداد محصولات تولیدات این مجتمع صنعتی به تولید محصول آلومینا، محصول شمش آلومنیوم و محصول آلفاآلومینا نیز افزایش یافته است.

تردال بیان کرد: در حال حاظردر واحدهای معدنی و کارخانه‌ای این مجتمع صنعتی چهار هزارنفربه طور مستقیم و هشت هزار نفر به طور غیر مستقیم در حال اشتغال هستند.

مشاور عالی مدیر عامل مجتمع صنعتی آلومینای ایران (جاجرم) در ادامه عنوان کرد: این مجتمع صنعتی مبتنی بر تولیدات سالانه اش۱۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند و محصولات این مجتمع صنعتی صرف پاسخ به نیاز دیگر کارخانه‌های داخلی می‌شود.

با این وجود وی تصریح کرد: ابن مجتمع صنعتی پس از ۲۳ سال فعالیت، در حال حاظر نیازمند رفع نیازهای شناسایی شده‌اش است که باید با توان و تخصص فناوران و شرکت‌های دانش بنیان محقق شود.

اتفاقیه/شاهمرادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید