کاهش 23 درصدی انحرافات وزنی محصولات در خراسان شمالی   

کاهش 23 درصدی انحرافات وزنی محصولات در خراسان شمالی   

 

آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد دیروز (شنبه) با حضور مدیرکل امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد، رییس کل دادگستری، استاندار و سایر مسوولان استانی در کمپ پتروشیمی بجنورد برگزار شد.

مدیرکل امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد  با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در کیفیت بخشی به محصولات  نقش فعال و سازنده ای دارد، اظهار داشت : استاندارد تنها سازمانی است که موفق به کسب جایزه کیفیت شده است.

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد در قانون توسعه نظام تنها مرجع اعطای نشان حلال است اما در سال های گذشته در این زمینه غفلت شده بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بیش از دوازده کشور غیر اسلامی درخواست همکاری با دفتر امورحلال دارند و در بین ده کشور صادرکننده نشان حلال ، حتی یک کشور اسلامی وجود ندارد و بازار جهانی حلال را به خود اختصاص داده اند.

ابراهیمی در ادامه اظهار داشت :در بین شش کشور وارد کننده محصولات حلال کشور اسلامی وجود ندارد لذا باید نقش خود را در بازارهای جهانی حلال بهبود ببخشیم .

وی  گفت: خراسان شمالی با ۳۵ کشور ارتباط تجاری دارد و می تواند در صادرات محصولات و خدمات استاندارد نقشی تاثیر گذار داشته باشد.

وی با بیان اینکه نشان حلال، ظرفیت بسیار بالایی در مراودات تجاری و صادرات دارد،افزود: گرایش و رغبت به استفاده از محصولات و خدمات حلال در جهان افزایش یافته است و باید این بعد از نشان تقویت شود.

ابراهیمی با تاکید بر نقش استاندارد در سیستم بین الملل گفت: هدفگذاری شده است تا سازمان ملی استاندارد ایران تا سال ۱۴۰۴ باید جزو کشور پیشرو در همه امور از جمله استاندارد باشد.

مدیرکل امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد گفت: بازار تجاری بزرگ برای محصول نشان حلال در جهان ایجاد شده است و مسلمانان کشورهای غیراسلامی به دنبال غذای حلال هستند.

ابراهیم ابراهیمی گفت: امسال اعطای هزار نشان حلال در کشور هدفگذاری شد که تلاش می شود تا این مهم تحقق یابد.

سید ابراهیم ابراهیمی اظهار کرد: تنها ۸۰ نشان حلال تا سال ۱۴۰۰ توسط این سازمان صادر شده بود و این نشان در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰ درصد رشد یافت.

مدیرکل امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: خدمات حلال از جمله گردشگری حلال، بیمه حلال و خدمات بیمارستانی و پزشکی حلال بازار بسیار مناسبی در جهان دارد.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با جهاد دانشگاهی برای تدوین خدمات پزشکی و درمانی وارد مذاکره شده و پیگیر هستیم که این امر محقق شود که در صورت تحقق، خدمات گردشگری استاندارد توسعه یافته و از کشورهای اروپایی مشتری خواهد داشت.

اهمیت ترویج استاندارد در شهرسازی

استاندار خراسان شمالی صبح امروز در همایش روز ملی استاندارد گفت :برند استاندارد نباید به راحتی بر روی یک محصول قرار گیرد بلکه باید در جایگاه واقعی خود اعمال شود.

محمدرضا حسین نژاد با بیان اینکه رعایت  استاندارد جز لاینفک امور است، بر استاندارد سازی در تمام محصولات و خدمات تاکید کرد .

وی درادامه  گفت: نقش استاندارد در زندگی مردم تاثیرگذار و گسترده است، استاندارد سازی نقش مهمی در تامین و ارتقای سلامت عرضه محصولات و خدمات دارد.

وی گفت : کیفیت ، تابع هدف برای کار کردن می باشد و با پیشرفت تکنولوژی دستاورد های انسان در راستای بالابردن کیفیت افزایش پیدا کرده است

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: اگر استاندارد سازی در بخش های مختلف از جمله مهندسی و شهرسازی ترویج یابد، سازندگان به دنبال اجرای مطلوب پروژه ها خواهند بود و نیازی به اهرم های قانونی نیست.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت محیط کار گفت: استاندارد سازی، نقش مهم در سلامت محیط کاری دارد بر این اساس در کنار موضوع بازرگانی، تجارت، ساخت و ساز و تولید، هزینه استاندارد سازی برای کیفی سازی محصولات مورد توجه باشد.

وی از مجریان استاندارد سازی به عنوان عوامل موثر در فرهنگ سازی استاندارد یاد کرد .

حجت الاسلام رضا براتی در حاشیه این همایش  اظهار کرد: مشکل رانش زمین در محور بزرگراهی بجنورد-آشخانه در محدوده روستای خندقلو نمونه ای از مشکلات در حوزه راهسازی است.

وی افزود: مشکلات ناشی از بارندگی و سیل که هر از چند گاهی با بارندگی ها دامنگیر مردم بجنورد می شود از دیگر مشکلات حوزه مهندسی و ساخت وسازها محسوب می شود که باید در این زمنیه برنامه ریزی شود.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته بخشی از مشکلات سیل ناشی از بی توجهی شهروندان و برخی متوجه حاکمیت است و انتظار می رود در این باره نظارت ها بیشتر شود.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای برخی طرح های راهسازی و ساخت و ساز با مشکل مواجه است گفت: باید نظارت‌ها بر این طرح‌ها بیشتر شود.

وی با انتقاد از گلایه ها از کیفیت نان در بجنورد گفت: کیفیت نان در مرکز استان مطلوب نیست و باید در این زمینه تدبیر بیشتری انجام شود.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۱۷ نشان استاندارد حلال در این استان با هدف افزایش صادرات کالا به کشورهای دیگر تدوین شد.

محمد خوران در حاشیه همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد اظهار کرد: تجارت محصولات حلال مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد که بر همین اساس در استان به نشان حلال توجه ویژه ای شده است.

خوران گفت: پیش از این رویکرد استاندارد تنها در کیفیت کالا شناخته می شد اما اکنون استاندارد با زندگی مردم عجین شده و خدمات آن به نظارت بر کیفیت خدمات گسترده شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه های سازمان استاندارد، نظارت و بررسی وزن کالاهای بسته بندی شده است تا انحراف از وزن خالص وجود نداشته باشد.

سرپرست استاندارد خراسان شمالی تصریح کرد: ۹ ماه تلاش در این باره موجب شد که انحراف وزنی این محصولات از ۴۱ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد و تلاش داریم تا این رقم به پنج درصد کاهش پیدا کند.

خوران، تدوین ۱۱ استاندارد ملی در خراسان شمالی و صدور ۴۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد از دیگر اقدامات انجام شده در یکسال اخیر عنوان کرد.

 

گروه خبر / باقریان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید