جراحی ترافیکی شهر بجنورد، در دست انداز اخذ مصوبه                                          

اخیرا در فضای مجازی تصویر و فیلم جابجایی اِلمان مادر از میدان مادر در شهر بجنورد منتشر شد که در آن در این باره توضیح بسیار کوتاهی داده شده بود.

در این فیلم عنوان شده بود که برداشته شدن و جابجایی این اِلمان برای حذف میدان مادر و تبدیل آن به چهار راه انجام می شود.

اما به همان سرعتی که این پیش اقدام، انجام و منتشر شد، پس از آن و پس از گذشته چند روز بجز جابجایی اِلمان، هیچ اقدام دیگری را شاهد نبودیم.

در عین حال، سوالات مردمی درباره اینکه بالاخره آیا این تصمیم انجام می شود و یا نمی شود؟ همچنین آیا این تصمیم فقط برای میدان مادر است و یا اینکه میدان های دیگری را هم شامل می شود و یا میدان دفاع مقدس هم بالاخره از وضعیت آشفته و دوگانه (میدان - تقاطع ) به وضعیت تک گانه چهار راه تبدیل خواهد شد و یا نخواهد شد؟ بالا گرفت،.

اما طی همین چند روز هیچ دستگاه اجرایی ذی ربطی در مرکز استان خود را مسئول ندانست که نسبت به این پیش اقدام و تصمیمات گرفته شده و البته به موقع اطلاع رسانی نشده، به طور رسمی توضیحی شفاف ارائه دهند.

درحالیکه منابع آگاه از بوجود آمدن اختلاف نظر و تنش بین دستگاهی در مرکز استان درباره فرآیند اجرای این اقدام خبر دادند، خبرحاکی از این بود که طی تصمیم فرمانداری و شهرداری و شورای شهر بجنورد برای حذف سه میدان مادر، خرمشهر و دفاع مقدس و تبدیل آنها به چهار راه، بدون اینکه پرونده این تصمیم گیری به شورای همتای استان برای دریافت مصوبه نهایی ارسال شود، شهرداری بجنورد به پیش اقدام برداشته شدن اِلمان میدان مادر اقدام می کند تا اینگونه خبر دهد که یک جراحی ترافیکی در مرکز خراسان شمالی انجام خواهد شد.

البته این اقدام یک هویی موجب شد تا با بوجود آمدن اختلاف میان دستگاه های ذی ربط، پرونده برای بررسی و اعلام نظر نهایی بر روی میز شورای همتای استان گذاشته شود.

هرچند شهروندان بجنورد با این دست از اقدامات غافلگیری در مرکز استان نا آشنا نیستند که می توان به نمونه بارز آن در مورد اجرای طرح پیاده محوری در هسته مرکزی شهر و شروع اجرای آن در تقاطع مخابرات و بدون اطلاع رسا نی های قبلی و اقدامی یک هویی اشاره کرد که گلایه های مردمی را دنبال داشت.

گذشته از اینکه شهروندان بجنوردی از فقدان اطلاع رسانی های به موقع از سوی مسئولان اجرایی مرکز استان درباره طرح هایی که در دستور اجرا قرار می گیرند، گلایمند هستند، با این وجود، مطالبه گرند که چرا برخی از اقدامات عمرانی در این شهر به موقع اجرایی نمی شوند.

شهروندان گلایه دارند که بجز اینکه تورم و تغییرات اقلیمی به شدت بر روی کیفیت زندگی آنان اثرگذاشته است، در عین حال، در این شهر کوچک با مسائلی از جمله ترافیک و آلودگی هوا نیز باید چالش داشته باشند.

این شهروندان می پرسند: مگر نمی شد که قبل تر از این پله به پله و به تدریج بر روی فرهنگ پیاده محوری، دوچرخه سواری همچنین اجرای طرح های منطقی حمل و نقل عمومی به تناسب وضعیت معابر کم عرض این شهر، مناسب سازی پیاده روها، پارکینگ سازی، تمرکز زدایی از تجمع مراکز خدماتی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و اداری از هسته مرکزی شهر به دیگر مناطق مختلف شهر، انتقال صنایع آلاینده از لایه های میانی و حاشیه ای این شهر به خارج از شهر و تغییر وضعیت میادینی که دیگر پاسخگوی هدایت حجم زیا د ترافیک در ساعات پیک را ندارند و تبدیل آنها به چهار راه را اجرایی می کردند تا انباشت این حجم از کار بر زمین مانده، اذهان و روانشان را نیز قفل نمی کرد.

شهروندان بجنوردی می گویند: ورای کمبود اعتبارات، داشتن شهر زیبا، شهر تمیز، شهر نظامند و شهر بدون ترافیک حق مسلم ما است و در این میان، هنر مدیران اجرایی است که توان مدیریتی خود را به میدان عمل آورند.

این شهروندان در حال حاضر خواستار این هستند که هر چه سریعتر مسئولان اجرایی مرکز استان با گذر از اختلاف نظرها، اقدامی کارشناسانه درباره تعیین تکیلف سه میدان مادر، خرمشهر و دفاع مقدس و بازگشایی گره ترافیکی در این سه نقطه از شهر بجنورد را بکار گیرند.

در این باره، علی اربابی، نائب رئیس شورای شهر بجنورد اظهار کرد: انجام مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر بجنورد در سال 93 شروع شد و در سال 95 نیز در شورای همتای استان همچنین در شورای همتای کشور به تصویب رسید.

اربابی گفت: افق میان مدت این طرح مطالعاتی برای اجرای، تا سال 1402 و افق بلند مدت این طرح تا سال 1410 است.

وی در ادامه با اشاره به سال 1402، بیان کرد: این طرح مطالعاتی باید به روز رسانی شود که شورای شهر بجنورد از شهرداری، برآورد بودجه و هزینه کرد آن برای به روز رسانی این مطالعه را خواستار شده است.

با این وجود، این مسئول با تصریح بر این نکته که فرآیند به روزرسانی این مطالعه،زمان بر است و البته افق بلند مدت این مطالعه برای اجرا، تا سال 1410 تعریف شده است، عنوان کرد: شورای شهر و شهرداری بجنورد در راستای اجرای اهداف مدیریت ترافیکی در این شهر مبتنی بر درآمد، برنامه های زیرساختی ترافیکی را در دست اجرا دارند.

وی بیان کرد: بازگشایی معابر به منظور تکمیل شبکه های معابر و کمک به رفع گره های ترافیکی در شهر بجنورد از جمله اقدامات زیرساختی است که در دستور کار بوده و در حال اجرا هستند.

پرونده تبدیل 3 میدان به چهار راه، روی میز شورای همتای خراسان شمالی

نائب رئیس شورای شهر بجنورد خاطر نشان کرد: در شهر بجنورد باید معابر 32 متری شهدا همچنین معابر 42 و 62 متری ضلع جنوبی این شهر بازگشایی شوند که بخش قابل توجهی از معابر قفل شده در محور 32 متری شهدا بازگشایی شده اند.

وی افزود: با این وجود، درباره بازگشایی معابر 42 و 62 متری ضلع جنوبی شهر بجنورد حل مسئله پادگان ارتش در دست پیگیری است.

اربابی در ادامه تبدیل وضعیت میادین به چهار راه و حتی تقاطع های غیر همسطح را از دیگر اقدامات زیرساختی مهم برای گره گشایی از ترافیک این شهر و کمک به مدیریت ترافیک این شهر عنوان کرد و گفت: میدان هر قدر که بزرگتر باشد، توان پاسخگویی بیشتری برای هدایت و تردد وسایط نقلیه را دارد.

وی افزود: این در حالی است که بیشتر میدان های این شهر کوچک هستند و پاسخگوی تردد وسایط نقلیه بیشتری را ندارد.

نائب رئیس شورای شهر بجنورد تصریح کرد: با این وجود، چهار راه و تقاطع های غیر همسطح بر روان سازی ترافیک بسیار موثرتر هستند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در عرصه های جانمایی شده در شهرک فرهنگیان، در آینده به طور قطع حجم ترافیکی بیشتری در میدان خرمشهر را خواهیم داشت، میدان فعلی پاسخگوی ترددهای بیشتری را نخواهد داشت.

اربابی گفت: در آینده حتی تبدیل وضعیت میدان خرمشهر به چهار راه نیز پاسخگو نیست و برای آن باید تقاطع غیر همسطح ایجاد شود که البته شهرداری بجنورد به علت کمبود اعتبارات برای آن، در گام اول تبدیل میدان به چهار راه را مد نظر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته میدان دفاع مقدس بدون حذف میدان به چراغ راهنما تجهیز شد، اما شاهد هستیم که این اقدام بر روان سازی ترافیک این نقطه از شهر بسیار موثر نبود که حال باید به چهار راه تبدیل شود.

این مسئول اعلام کرد: موضوع تبدیل وضعیت سه میدان شهر به چهار راه در جلسات شورای ترافیک شهرستان بجنورد مطرح، بررسی و تصویب شد، حال این پرونده در هفته جاری برای بررسی و اخذ مصوبه به شورای همتای استان ارسال شده است.

وی گفت: این میادین شامل میدان مادر، میدان خرمشهر و میدان دفاع مقدس هستند که به چهار راه تبدیل شوند.

نائب رئیس شورای شهر بجنورد افزود: البته شهرداری بجنورد در برداشته شدن ِالمان میدان مادر عجله و اشتباه کرد.

وی خواستار شد: شورای همتای استان در بررسی این پرونده و پاسخگویی به آن سرعت بخشی را در نظر بگیرد و برگزاری جلسات را به تاخیر نیندازد.

اربابی در خاتمه یادآور شد: البته در راستای تبدیل وضعیت میادین به ترافیک، ایجاد و راه اندازی مرکز کنترل ترافیک برای هدایت و روان سازی ترافیک این شهر بسیار ضروری است که پیگیر تحقق آن هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید