علت شکست اجرای طرح مرغ تنظیم بازار در خراسان شمالی چه بود؟

علت شکست اجرای طرح مرغ تنظیم بازار در خراسان شمالی چه بود؟

 رئیس اتحادیه قصابان بجنورد گفت: از امروز مرغ در خراسان شمالی به صورت تک نرخی به فروش خواهد رسید.

 قاسم زاده با اشاره به اینکه تا به دیروز مرغ با دو قیمت در بازار استان به فروش می رسید، افزود: مرغ آزاد در بازار با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ با قیمت مصوب نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۷۵۵ تومان فروخته می شد.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح مرغ مصوب و دو نرخی شدن قیمت مرغ پیشنهاد دادیم تا قیمتی حد وسط دو قیمت مذکور اعلام کنند تا هم فشار بر روی کسبه و هم بر روی مردم کمتر باشد، ادامه داد: اما بعد از گذشت یک ماه مسئولان به این نتیجه رسیدند که مرغ به صورت تک نرخی و با قیمت ۲۴ هزار تومان از امروز در بازار خراسان شمالی به فروش برسد.

 

قاسم زاده ادامه داد: در ماه گذشته دستورالعملی به همه استان ها ابلاغ شد که مرغ با قیمت مصوب و تنظیم بازار به فروش برسد اما این طرح فقط در خراسان شمالی اجرایی شد و مسئولان تلاش زیادی کردند تا این طرح را ادامه دهند ولی مشکل استان های همجوار بود که مرغ تنظیم بازار نداشته و با قیمت آزاد در بازار به فروش می رساندند.

 

وی اظهارکرد: از سوی دیگر خراسان شمالی یک استان وارد کننده مرغ است و طی ماه گذشته مجبور بود برای تامین نیاز بازار مقداری را از استان های گلستان و خراسان رضوی وارد کند در نتیجه این امر منجر به آن شد که مرغ داخل استان با قیمت تنظیم بازار و مرغی که وارد می شد به صورت آزاد به فروش برسد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یکی از علل افزایش خیلی زیاد مرغ ممنوع شدن خروج مرغ از استان ها به علت کمبودهای موجود است، بیان کرد: بنابراین فعلا مرغی از استان های همجوار وارد استان نمی شود و طبق بررسی های صورت گرفته از سوی مسئولان مرغ تولیدی در استان در حال حاضر تا پایان آذرماه کفاف مردم را خواهد داد.

 

وی خاطرنشان کرد: اما قیمت مرغ در خراسان شمالی نسبت به سایر استان کمتر است و در حال حاضر در تعدادی از استان ها قیمت مرغ بیش از ۳۰ هزار تومان بوده بنابراین باید آنقدر نظارت ها شدید باشد تا این فاصله قیمتی منجر به آن نشود که مرغ کشتار شده از خراسان شمالی به صورت قاچاق به سایر استان ها ارسال شود./ایسنا

 

 

چاپ