نسخه هایی که در دوران کرونا به افزایش تجمع دامن می زند

نسخه هایی که در دوران کرونا به افزایش تجمع دامن می زند

 

 اگر این روزها سری به تعدادی از داروخانه های شهر بجنورد بزنیم می بینیم که باید مدت بیشتری را برای نسخه پیچی در داروخانه بمانیم.و یا اگر به درمانگاه ها رفته باشید می بینید که در برخی از ساعات روز صف بیماران در انتظار پزشک طولانی تر شده است.

 حذف دفترچه های کاغذی یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح نسخه های الکترونیکی در مطب و داروخانه ها است اما پزشکان بر این امر معتقد هستند که زمان اجرای این طرح در استان هایی که به تازگی در آن ها شروع شده است، مناسب نیست و فقط به افزایش تجمعات در داروخانه، درمانگاه و مطب ها دامن می زند.

 

افزایش سه برابری زمان نسخه پیچی در داروخانه ها با اجرای طرح نسخ الکترونیکی

 

دکتر آرمان ریحانی رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی گفت: دولت برای کنترل و قطع زنجیره کرونا سیاست هایی همچون محدودیت ها را اعمال می کند تا به این وسیله جلوی ترددهای غیرضروری و ایجاد تجمع گرفته شود.

 

وی افزود: این در حالی است که اجرای طرح نسخ الکترونیکی در این زمان که خطر ابتلای کرونا وجود وجود دارد به تجمع بیماران در مکان های مذکور دامن زده است.

 

ریحانی با اشاره به اینکه همیشه در شش ماه دوم سال بر تعداد بیماران با افزایش فصل سرما افزوده می شد، ادامه داد:  فصل سرما از یک سو، شیوع ویروس کرونا نیز موجب شده تا تعداد بیماران در این فصل از سرما بیش از هر زمان دیگری شود.

 

وی اظهارکرد: نرم افزاری که بیمه برای اجرای این طرح به داروخانه، مطب و درمانگاه ها ارائه داده است، ایراد دارد، اینترنت در برخی از نقاط با مشکل مواجه است و گاهی اوقات قطع می شود و همین امر موجب می شود تا بیمار بیشتر در صف انتظار باقی بماند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: نسخه ای که در داروخانه طی پنج تا هفت دقیقه پیچیده می شد، زمانیکه نرم افزار با مشکل مواجه می شود و یا اینترنت قطع می شود تا ۳۵ دقیقه هم طول می کشد.

 

وی با بیان اینکه بیمه سلامت طرح نسخ الکترونیکی را انجام داده است، تاکیدکرد: اجرای این طرح توسط این بیمه نیز در ابتدا با مشکل مواجه بود اما هم اکنون تا حدود ۷۰ درصد از ایرادات گرفته شده است و پیشنهاد ما بر این است که سایر بیمه ها نیز از این نرم افزار استفاده کند.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر ۷۰ درصد از بیمارانی که به داروخانه ها مراجعه می کنند یا مبتلا به ویروس کرونا هستند و یا اینکه مشکوک به آن؛ در نتیجه باید تلاش شود تا جلوی ازدحام در این مکان ها گرفته شود.

 

ریحانی با اشاره به اینکه از اجرای طرح استقبال می کنیم اما بهتر است که به فصول گرم سال منتقل شود، گفت: در حال حاضر افرادی که به داروخانه ها مراجعه می کنند برای اینکه به ویروس کرونا مبتلا نشوند می خواهند هر چه سریع تر کارشان انجام شود و مطب را ترک کنند اما پیچیدن نسخه ها به صورت الکترونیکی و منتظر ماندن آن ها سبب می شود تا بیمار آن داروخانه را ترک کند و به داروخانه ای برود که خلوت تر است.

 

موافق اجرای طرح نسخه های الکترونیکی هستیم اما نه با شتاب زدگی

 

دکتر فرهاد اسحاقی نماینده درمانگاه های خصوصی بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: متاسفانه نرم افزاری که بیمه برای نسخه پیچی الکترونیکی ارائه کرده در حال حاضر قابلیت ویرایش را ندارد.

 

وی افزود: اگر در حین کار کردن با نرم افزار پزشک با مشکل مواجه شود مثلا مشکل قطعی اینترنت به وجود آید، دوباره باید پزشک کل مراحل نوشتن نسخه را از اول انجام دهد.

 

اسحاقی تصریح کرد: زمانیکه بیمار برای تزریق آمپول به درمانگاه مراجعه می کند، نزد بیمار نسخه ای وجود ندارد که پرستار بداند آن آمپول را چگونه و در چه زمانی تزریق کند.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم اجرای این طرح حذف نسخه های الکترونیکی است، بیان کرد: اما زمانیکه بیمار آمپول دارد باید داروخانه یک کپی از نسخه به بیمار بدهد تا بتواند برای تزریق نزد پرستار مراجعه کند و عملا بار مالی آن بر دوش داروخانه ها و بخش خصوصی افتاده است.

 

اسحاقی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با اجرای این طرح مخالف نیستیم و از اجرای آن استقبال نیز خواهیم کرد، گفت: اما زمان اجرای این طرح مناسب نیست و بهتر است که به شش ماه نخست سال که حجم بیماران کمتر است، موکول شود.

 

وی افزود: اجرای هر طرحی در هر منطقه ای در ابتدا با اشکالاتی مواجه است چرا که ممکن است با مشکلاتی همچون مشکلات زیرساختی مواجه باشد، بنابراین بهتر است این گونه طرح ها در زمانیکه حجم کاری کمتر است انجام شود نه اینکه به صورت خیلی اضطراری در این برهه زمانی.

 

فقط سه پزشک در خراسان شمالی از طرح الکترونیکی شدن نسخ استقبال نکردند

 

دکتر رعنایی مدیر بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: فقط سه پزشک طرف قرارداد با بیمه سلامت در این استان از طرح الکترونیکی شدن نسخ استقبال نکرده است.

 

وی اظهارکرد: غیر از پزشکان مذکور تمامی پزشکان طرف قرار داد با بیمه سلامت در این استان از طرح نسخ الکترونیکی و استحقاق سنجی استقبال کرده اند.

 

وی افزود: قدم اول اجرای طرح نسخ الکترونیکی برای پزشکان طرح استحقاق سنجی است که تعدادی از پزشکان با این طرح شروع کرده تا به طور کامل با طرح آشنا شوند.

 

رعنایی ادامه داد: البته پزشکانی نیز بوده اند که از همان ابتدا طرح نسخ الکترونیکی را اجرایی کرده اند.

 

به گفته وی ۸۳ پزشک طرف قرار داد با بیمه سلامت، طرح نسخ الکترونیکی و یا استحقاق سنجی را اتجام می دهند.

 

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تعدادی پزشک متقاضی در این استان وجود دارد که خواهان انعقاد قرار داد با بیمه سلامت هستند، گفت: یکی از شرط اولیه برای انجام این کار اجرای طرح نسخ الکترونیکی توسط آن ها است.

 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح نسخ الکترونیکی شفاف سازی به منظور تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت است که توسط وزارت بهداشت دنبال می شود.

 

رعنایی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی با اجرای این طرح همکاری های لازم را دارند که با پیگیری های صورت گرفته این پوشش به ۹۰ درصد خواهد رسید.

 

وی توضیح داد: طی سال گذشته ماهانه سه هزار و در سال جاری ماهانه ۱۱ هزار نسخه الکترونیکی ایجاد شده است.

 

انتهای پیام/ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید