شما چه کردید که مردم را مُتهم اصلی در کرونا می‌دانید؟

شما چه کردید که مردم را مُتهم اصلی در کرونا می‌دانید؟

فریبرز ناطقی الهی

 هر کاری اصولی دارد و مجموعه این اصول است که ادامه زندگی را به طریق درست میسر می کند.

هر علمی هم بی خودی ایجاد نشده است و حتما عقبه ای وسیع برای ان فراهم شده است و نیاز جامعه به درک بهتر ان علم، موجب پدید آمدن آن رشته و رشته های متعدد دیگر و تخصص های گوناگون شده است. حال یکی از این رشته ها، علم مدیریت بحران ها است که متاسفانه در کشور ما هر کس دوست داشته مدیر باشد و مهم هم  جلوه نماید، شده است مدیر بحران ! 
با اندکی جستجو خواهیم دید که مدیران بحران در کشور های مختلف مثلا چه کسانی هستند و دارای چه سوابق فوق العاده ای نسبت به دیگران هستند که به این سمت ها برگزیده شده اند؟ یک جستجوی ساده نشانگر این خواهد بود که مدیران بحران کشور ها و حتی کمپانی های مهم دنیا از میان خبره ترین متخصصان کشور ها برگزیده شده اند که البته، هم در زمینه علمی و هم زمینه اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفرد در کشور خود و یا حتی در برخی موارد در دیگر کشورها بوده اند!  حال با این دانش و درک این مطلب که علم مدیریت بحران هم دارای مکتوبات، فرضیات، تجارب، تیوری های پیچیده تر از دیگر علوم ... می باشد، همه علوم در یکجا، بد نیست توصیه کنم قبل از  دادن عنوان "مدیر بحران" به فردی در آینده در کشور، نکات فوق با وسواس ویژه در مورد شخص "مدیر" آتی بحران بررسی و لحاظ شود.

شرایط فعلی ما در مدیریت کرونا که نیازی به توضیح ندارد و مرگ و میر ناشی انهم که بیانش ساده نیست که همه حاصل عدم دقت در همین موارد فوق الاشاره بنده است. مدیر بحران دانا هیچ موقع شرایط را به شرایط امروز نمی رسانید ؟ بنا به فرمایش وزیر کشور ٣٪؜ درصد جامعه ٨٠/٠٠٠/٠٠٠ ملیونی یعنی ٢/٥ ملیون نفر درگیرند: یا بیمارند، یا فوت شده اند، یا ناقل هستند و یا سالم هستند. و از انطرف می دانیم با یک ماه قرنطینه کامل همه ٢/٥ نفر یا بهتر بگویم از روز شروع قرنطینه تا انتها ان، کل جمعیت ایران غربال شده و در ٤ گروه فوق تقسیم و شرایط هر فرد کاملا روشن می شد و اینهمه داستان و بزرگنمایی و مشکلات عدیده و هزینه دکتر و درمان به کشور لازم نبود که وارد شود.
فرض کنیم تعدادی نیاز به بستری شدن در منزل، تعدادی در بیمارستان، تعدادی ناقل در منزل به استراحت تا معلوم شدن وضعیتشان و خدای نا خواسته تعدادی هم از هم وطننانمان به رحمت خدا رفته باشند. پس این همه شلوغ بازی، ازمایشات و ... نیازی نبود! کشور بعد از غربال متمرکز می شد بفرض مثال مثلا روی ٥٠/٠٠٠ نفر و نه ٨٠/٠٠٠/٠٠٠ و سپس به انها می رسید و این نابسامانی بلاخره سر و سامان و تمام می شد. این یکماه تکلیف همه را روشن می کرد، کشور را، دانشگاه ها را، مدارس را، کسب ها را، اقتصاد را و ... بقیه فعالیت های کشور را. شل کن سفت کن این شرایط و قرمز و نارنجی و ... شهرها موضوع را کش می دهد و همواره شرایط را ناپایدار نموده و مرض را در جامعه و کشور به روز نگاه می دارد دقیقا مثل ده ماه گذشته ! این خیلی روشن است حال چرا  متولیان اینراه راه انتخاب نموده اند بحث دیگری است! برای پاسخ باید به دنبال انگیزه های خاص و پنهان، بیشتر گشت !
با این مقدمه طولانی خواستم به اینجا برسم که حال که ما شرایط انتخاب مدیر اصلح بحران را رعایت نکرده ایم حداقل برخی از مکتوبات مقدماتی رشته را مطالعه کنیم و خود را با اصول اولیه علم مدیریت بحرانها اشنا کنیم قبل از تصمیم گیری و صحبت کردن درباره ان بخصوص با عموم مردم ! در مکتوبات این رشته موجود است که از زدن حرفهای بیهوده و بدیهیات درباره بحران که سودی برای جامعه ندارد باید پرهیز کرد، چون دقیقا عکس عمل می کند و اعتماد مردم را به حرفهای سیستم کم می کند ! حال به دو خبر زیر توجه کنید:

- دکتر قاسم جان بابایی - معاون درمان وزیر بهداشت: در استان های با تراکم جمعیتی بیشتر میزان ابتلا نیز بیشتر است. در  این استان ها مردم باید بیشتر رعایت کنند.
و این خبر :سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: ثابت شده است که هر نوع برگزاری دروهمی خانوادگی قطعا منجر به بیماری و مرگ می شود. اگر دورهمی برگزار کنیم، در مرگ ها شریک هستیم. همه چیز قانون و محدودیت نیست

در خبر اول، آیا نیاز به تاکید روی اینکه هر جا مردم بیشتر باشند واگیر هم بیشتر است لزومی دارد که گفته شود ؟
آیا ذکر این بدیهیات مورد تمسخر افراد جامعه قرار نمی گیرد و این را به عنوان توهین به شعور عمومی خودشان فرض نمی کنند و سلب اعتماد از گوینده نمی کنند که این شخص حرف خودش را نمی فهمد، می خواهد ما را راهنمایی کند!
 و خبر دوم، آیا استفاده "قطعا" اثبات شده که هر تجمعی با مرگ همراه است ؟ مردم نمی گویند این شخص می خواهد از این فرصت برای خودش سو استفاده کند و نکبت مدیریت خودش را گردن مردم بیندازد! عمدا دروغ اشکار می گوید پس حرفش ارزشی ندارد! یا شریک کردن مردم در مرگ دیگران!!
آیا مردم نخواهند گفت که شما چه کردید که ما را حالا قاتل می نامید و می خواهید خودتان را تبرعه کنید و ما را شریک قتل می کنید! 
آیا حقیقتا تصور می کنید با چنین بیاناتی مردم به مدیران بحرانشان اعتماد خواهند کرد ! و کرونا را جدی خواهند گرفت ؟

ندانم کاری برخی،  این کشور را ده ماه است که فلج، معلق و بلاتکلیف گذاشته است. در ارتباط با مردم، اعتماد به مدیر بحران حرف اول و نهایی را می زند، از این خرابترش نکنید. بلد نیستید، حداقل بپرسید.

 

 

 

چاپ