الگوی غذایی سالمندان برای در امان ماندن از کرونا

الگوی غذایی سالمندان برای در امان ماندن از کرونا

 

 مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا گفت: سالمندان برای در امان ماندن از کرونا باید الگوی غذایی مناسبی داشته باشند.

 نسرین علیزاده اظهار کرد: با توجه به این که سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند، افرادی که دچار بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا و چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند باید رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند.

 

وی مصرف کافی منابع غذایی پروتئینی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری دانست و گفت: منابع غذایی حاوی پروتئین شامل گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چربی (شیر، ماست و پنیر) است.

 

علیزاده افزود: حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئینی هستند که اگر با غلات مصرف شوند تمامی نیاز بدن را تامین می کنند.

 

وی تاکید کرد: مصرف روزانه مکمل کلسیم یا کلسیم  دو مصرف ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت ضروری است و مصرف مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پر نمک که موجب تحریک سیستم ایمنی می شود نیز باید کاهش یابد.

 

علیزاده با بیان اینکه در سالمندان توانایی جذب ویتامین B۱۲ بدن کاهش می یابد، گفت: برای پیشگیری از کمبود این ویتامین لازم است مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ روزانه مصرف شود.

 

وی با اشاره به این که کمبود ویتامین  B۶ در سالمندان شایع است، توصیه کرد: مصرف روزانه منابع غنی این ویتامین از جمله انواع گوشت، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل (سبوس دار) به تامین این ویتامین و تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان کمک می‌کند.

 

علیزاده آهن، روی و منیزیم را از املاح موردنیاز در سنین سالمندی خصوصاً در شرایط کرونا عنوان کرد و گفت: گوشت، شیر، تخم مرغ، حبوبات، آجیل و سویا دارای این املاح است.

 

انتهای پیام/ایسنا


چاپ   ایمیل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید