5 دلیل پادرد پس از بیدار شدن از خواب

5 دلیل پادرد پس از بیدار شدن از خواب

دردی که هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب احساس می کنید اغلب با میزان استرسی که روز قبل بر پاهای خود وارد کرده اید، مرتبط است.

سفتی، درد و ناراحتی در پاها نخستین چیزی است که افراد بسیاری پس از بیدار شدن از خواب و برخاستن از تختخواب تجربه می کنند. 

 به گزارش اتفاقیه به نقل از "لیو استرانگ"، در ادامه با پنج دلیل شایع احساس درد و ناراحتی در پاها در آغاز روز و روش هایی برای تسکین این شرایط که تایلر نایتینگل فیزیوتراپیست، به آنها اشاره داشته است، بیشتر آشنا می شویم.

 

جریان خون کافی دریافت نمی کنید

پاها در زمان خواب تحرک خاصی ندارند و هیچ وزنی را تحمل نمی کنند. اما مفاصل، تاندون ها و عضلات خواهان حرکت هستند، از این رو، فقدان حرکت هنگام خواب شبانه می تواند به احساس سفتی در صبح روز بعد منجر شود.

 

زمانی که دوباره حرکت را آغاز می کنید، جریان خون به پاها افزایش یافته که موجب گرم شدن بافت ها و بهبود انعطاف‌پذیری و تحرک آنها می شود.

 

رفع مشکل: حرکت کنید. بیشتر موارد احساس سفتی در پاها هنگام صبح، پس از یک پیاده‌روی چند دقیقه ای برطرف می شوند.

 

طی روز قبل، استرس بیش از حد بر پاهای خود وارد کرده اید

دردی که هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب احساس می کنید اغلب با میزان استرسی که روز قبل بر پاهای خود وارد کرده اید، مرتبط است.

 

در نظر گرفتن ورزش از هر نوع، حتی چیزی به سادگی پیاده‌روی به عنوان محرکی برای خستگی اهمیت دارد.

 

اگر احساس درد و سفتی در پاهای خود پس از جلسه تمرینات ورزشی را تجربه می کنید، ممکن است با درد عضلانی تاخیر یافته مواجه باشید که شکل خفیف از پارگی های ریز عضلانی ناشی از خستگی است.

 

زمانی که این بار اضافه شکل می گیرد، بدن شما تلاش می کند تا خود را طی شب، هنگامی که پاها در حال استراحت هستند، ترمیم کند. زمانی که خواب هستید بدن به سختی روند بهبودی خود را دنبال می کند.

 

بدن با استفاده از فیبرهای کلاژن این پارگی های ریز را ترمیم می کند که تا پیش از این که برای حرکت نرم آماده شوند، سفت و محکم هستند.

 

به بیان دیگر، روند بهبودی خود ممکن است به احساس درد در پاهای شما منجر شود.

 

رفع مشکل: اگر درد عضلانی تاخیر یافته دلیل احساس درد و سفتی در پاهای شما است، شتابزده عمل نکنید. بدن به طور معمول طی 24 تا 72 ساعت خود را ترمیم می کند.

 

با این وجود، به درد توجه داشته باشید. اگر ناراحتی صبحگاهی شما عود می کند، این ممکن است نشانه ای از اعمال فشار و کار کشیدن بیش از حد از پاها باشد که می تواند به آسیب دیدگی منجر شود.

 

برای پرهیز از این شرایط، تعادل بین میزان فعالیت و روند ریکاوری را برقرار کنید. فوم رولینگ، حرکات کششی، خواب کافی و با کیفیت، و تغذیه سالم همگی روش هایی هستند که می توانند روند بهبودی را تسریع کنند.

 

با یک آسیب دیدگی مواجه هستید

فشار بیش از حد بر هر بافتی می تواند به بروز پارگی های ریز منجر شود که به مرور زمان می تواند به درد و آسیب دیدگی منجر شود.

 

درد مکرر پا هنگام صبح یکی از نخستین سیگنال هایی است که به حرکت در مسیر بروز مساله ای جدی‌تر یا یک آسیب دیدگی ناشی از استفاده بیش از حد مانند تاندینوپاتی مزمن، التهاب، تحریک یا اختلال بلند مدت در عملکرد تاندون ها، قرار دارید.

 

یکی از انواع تاندینوپاتی به نام فاسیا پلانتار (التهاب فاسیای کف پا) از جمله رایج‌ترین دلایل احساس درد در پاشنه پا است. این شرایط زمانی رخ می دهد که فاسیا پلانتار، نواری از بافت که استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند با کشیدگی و التهاب مواجه می شود.

 

رفع مشکل: مسائل مزمن نیازمند راه حل هایی مزمن هستند. برای کمک به تسکین ناراحتی، کاهش فعالیت هایی که موجب احساس درد در پا می شوند و انجام حرکات کششی منظم را مد نظر قرار دهید.

 

اگر درد پایدار است، ممکن است به دریافت کمک از یک پزشک یا فیزیوتراپیست نیاز داشته باشید.

 

به آرتریت مبتلا هستید

درد، سفتی و تورم مزمن پا می تواند در نتیجه التهاب مفصل شکل گرفته و نشان دهنده آرتریت باشد.

 

استئوآرتریت یا آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است که به طور معمول با افزایش سن مرتبط است، اما عوامل دیگر که می توانند خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهند می توان به آسیب دیدگی، چاقی، ژنتیک و مسائل آناتومیک، مانند شکل مفصل و همترازی آن اشاره کرد.

 

برای تشخیص دقیق باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

رفع مشکل: برای کاهش فشار و استرس روی پاها، به جای فعالیت هایی با شدت زیاد، مانند دویدن یا تنیس، انجام فعالیت هایی با شدت کم، مانند شنا یا دوچرخه سواری را مد نظر قرار دهید.

 

حفظ وزن سالم نیز می تواند به کاهش استرس روی مفاصل کمک کرده و درد کمتر و عملکرد بهتر را موجب شود، در شرایطی که فیزیوتراپی ممکن است انعطاف پذیری و دامنه حرکت و قدرت عضلات در پاها را افزایش دهد.

 

افزون بر این، پزشک شما ممکن است استفاده از کفش ها یا کفی های مخصوص را توصیه کند که ممکن است به کاهش فشار روی پاها و در نتیجه آن، میزان درد کمک کنند.

 

کفش نامناسب به پا می کنید

دلیا دیگر احساس درد هنگام صبح می تواند استفاده از کفش های نامناسب باشد.

 

یک بررسی که در ژوییه 2018 در نشریه the ​Journal of Foot and Ankle Research منتشر شد، نشان داد که کفش نامناسب با پا درد و اختلالات پا مرتبط است.

 

رفع مشکل: راه حل ساده است. شما باید کفشی که درست اندازه پای شما است را بپوشید. برای خرید کفش می توانید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

 

- از آنجایی که پاها به طور طبیعی در طول روز اندکی بزرگ‌تر می شوند، خرید کفش هنگام بعد از ظهر توصیه می شود.

 

- هنگام امتحان کردن کفش، همواره یک جفت جوراب که قصد دارید همراه با آن کفش بپوشید را به پا داشته باشید.

 

- هنگام خرید، از فروشنده بخواهید هر دو پای شما را اندازه بگیرد. اگر یک پا بزرگ‌تر است، کفش با اندازه مناسب برای پای بزرگ‌تر را خریداری کنید.

 

- یک پیاده‌روی کوتاه در فروشگاه داشته باشید و فیت بودن کفش را امتحان کنید.

 

- اندازه کفش می تواند از یک تولیدکننده به تولیدکننده دیگر متفاوت باشد، از این رو، سطح راحتی خود مرجع قضاوت قرار دهید.

 

- پهنای کفش به اندازه طول آن اهمیت دارد. اگر سینه پای شما تحت فشار است، درباره این که کفش انتخابی شما دارای مدلی با پهنای بیشتر است یا خیر از فروشنده پرسش کنید.


چاپ   ایمیل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید