کرونا روی موج چهارم

کرونا روی موج چهارم

 اینجا انگار خبری از کرونا نیست و یا اینکه اصلا مردمش تابه حال اسمی از کرونا را نشنیده اند.

 روزهای جمعه در منطقه بدرانلو و جاده قدیم بجنورد غوغایی است، آنقدر شلوغ است که در بعضی از نقاط حتی جایی برای نشستن هم وجود ندارد.

 

پنج شنبه هفته گذشته بود که برف سنگینی در بجنورد و ارتفاعات آن بر زمین نشست، اما انگار مردم خدا خدا می کردند که زودتر صبح شود تا تیوب ها را آماده، کلاه و دستکش اضافی را بردارند و به جاده قدیم بجنورد و گردنه اسدلی بروند تا تیوب سواری کنند و آدم برفی بسازند.

 

افراد به صورت گروهی و به صورت چند خانواده به آنجا رفته بودند افراد جوان با تیوب سُر می خوردند، بچه ها آدم برفی درست می کردند و بزرگترها نیز در کنار ماشین هایشان صندلی ها را چیده و خورن چای داغ و یا نهار بودند.

 

تعداد خانواده و خودروهای پارک شده آنقدر زیاد بود که ترافیک ایجاد شده بود و حتی رفت و آمد سایر خودروها همچون کامیون ها را کند کرده بود.

 

اما روز گذشته مردم به خاطر هوای خیلی خوب و آفتابی به بیرون رفته بودند، در داخل ویلاها سه چهار خودرو پارک شده و آن هایی که ویلا نداشته اند در زیرآفتاب زیرانداز را پهن کرده، آتش روشن کرده و مشغول آماده کردن جوجه کباب بودند.

 

در این میان تنها چیزی که خبری از آن ها نبود ماسک و یا فاصله گذاری اجتماعی بود. رفتارها به گونه ای است که کرونا ریشه کن شده و یا اینکه آن ها اصلا به این ویروس مبتلا نمی شوند.

 

اما گذشته از اینکه روز جمعه در خارج از شهر بجنورد غلغله ای است باید از تالارها نیز نباید گذشت با برداشتن محدودیت ها و باز شدن تالارها دوباره عروسی ها برپا شد، عروسی هایی که خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی نیست.

 

برگزاری مراسم ترحیم نیز همچنان به قوت خود توسط برخی از افراد باقی است، مراسم سوم و چهلم را برگزار، صندلی ها را در کوچه برای نشستن مهمان ها می چینند و نهار را هم در همان منزل می دهند.

 

گوششان بدهکار نیست که مسئولان ماه ها است که از مردم درخواست می کنند که مراسم ترحیم و یا عروسی برگزار نکنند، شاید هم جان مهمان ها برای صاحب مجلس مهم نیست که هیچ توجهی به این توصیه ها ندارند.

 

یا دلسوز عواملی همچون ماموران نیروی انتظامی که به منظور کنترل جاده ها برای برگزاری دوره محدودیت های کرونایی در سرمای استخوان سوز زمستان در جاده ها مستقر بودند تا آمار و تعداد بیماران کرونایی فروکش کند، نیستند.

 

احتمال ورود به موج چهارم شیوع ویروس کرونا با عادی انگاری

 

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر خود به شهر بجنورد در تاریخ ۲۳ دی ماه سال جاری تاکید کرد: باید همیشه خطر ویروس کرونا را در نظر بگیریم برای اینکه به هر حال ممکن است موج چهارمی داشته باشیم و نباید عادی انگاری شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی های صورت گرفته سبب عادی انگاری نمی شود؟ گفت: بازگشایی ها فقط در مناطق رزد و آبی صورت گرفته و آن هم فقط به دلیل آن است که تنفسی برای کسب و کار داده شود.

 

لاری تاکیدکرد: اما با برگزاری هرگونه تجمع در این مناطق مخالف هستیم و محدودیت تردد در این مناطق همچنان از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است.

 

وی لاری افزود: اما بالاخره بیماری های تنفسی، بیماری هایی هستند که به همه جا سرایت می کنند و باید بتوانیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ابتلا به آن ها پیشگیری کنیم.

 

نگرانی از خیز دوباره شیوع ویروس کرونا در خراسان شمالی

 

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا از نگرانی ها نسبت به خیز دوباره شیوع ویروس کرونا در این استان خبر داد.

 

وی خبر از افزایش شیوع ویروس کرونا در استان داد و گفت: طی دو سه روز گذشته تعداد تست های مثبت در استان در حال افزایش است که این امر موجب نگرانی و دغدغه شده است.

 

هاشمی افزود: زمانیکه تعداد تست های مثبت افزایش می یابد بعد از یک هفته بر تعداد بیماران سرپایی افزوده می شود، هفته بعد از آن تعداد بیماران بستری زیاد می شود که هفته بعدی آن با افزایش مرگ و میر مواجه می شویم.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته تعداد موارد مثبت تست های انجام شده کمتر از ۱۰ درصد بود اما اکنون این رقم طی هفته جاری به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

 

وی تصریح کرد: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تعداد انجام تست های رپید را افزایش داده تا موارد مثبت را سریع تر شناسایی کند.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما برداشتن محدودیت ها به معنای آن نیست که مردم به موضوع عادی نگاه کنند بلکه هنوز باید از برگزاری تجمعات خودداری شود و همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی تصریح کرد:  حدود ۱۱۶ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

 

عادی انگاری در میان مردم اتفاق افتاده است

 

دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا تاکیدکرد: کووید ۱۹ بیماری است که یک سال است تمام دنیا را درگیر کرده و در بهترین شراط تا یک سال دیگر نیز با آن درگیر خواهیم بود.

 

وی گفت: متاسفانه این ویروس تمام دنیا به خصوص بخش اقتصاد را درگیر کرده که کشور ایران نیز مستثنی از این قضیه نیست.

 

دلشاد افزود: هرچقدر محدودیت ها سخت تر باشد، کنترل بیماری بهتر اتفاق می افتد که در کشور تاکنون دو تا سه مرتبه محدودیت هایی در پیش گرفته شد اما به علت بعد اقتصادی آن مجبور به برداشتن آن شدیم.

 

وی ادامه داد: زمانیکه محدودیت ها اعمال می شد، آمار مبتلایان نیز کاهش می یافت و متاسفانه مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم آن است که عادی انگاری در میان مردم اتفاق افتاده است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: شواهد اولیه ما را نگران کرده است و شواهد نشان می دهد که به سوی پیک دیگری از بیماری کووید ۱۹ در استان پیش می رویم.

 

وی خاطرنشان کرد: در هر پیک با جهش ویروس مواجه بودیم که پیک دوم بیماری از پیک اول سخت تر و پیک سوم از پیک دوم سخت تر بود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: بنابراین مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

 

تزریق واکسن کرونا رعایت دستوالعمل های بهداشتی را لغو نمی کند

 

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی آنقدر نیرو ندارد و تعداد نیروهای بازرسی بهداشت محیط ۵۰ نفر است بنابراین مردم نیز به منظور کنترل بیماری، خطر ابتلا به ویروس را جدی بگیرند و دستورالعمل های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند.

 

دلشاد در ادامه تاکیدکرد: رنگ بندی های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به معنای برداشتن پروتکل های بهداشتی نیست و از سوی دیگر با وجود اینکه واکسن کرونا نیز در فرد تزریق شود باید همان فرد تا اینکه شرایط سبز شود پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و تزریق واکسن به معنای لغو دستورالعمل های بهداشتی نیست.

 

انتهای پیام/ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید