"فاجعه‌ای آموزشی" در مقطع ابتدایی کشور در حال وقوع است؟!/ ایران جزو ضعیف‌ترین‌ها!

 "فاجعه‌ای آموزشی" در مقطع ابتدایی کشور در حال وقوع است؟!/ ایران جزو ضعیف‌ترین‌ها!

 علی‌رغم هشدارهای قبلی در خصوص سطح پایین کیفیت آموزشی و وضعیت علمی دبستان‌ها، نتایج آزمون تیمز ۲۰۱۹ نشان داد وضعیت قبلی ادامه داشته است و ایران نه‌تنها به سطح متوسط بین‌المللی نرسیده است بلکه وضع علمی دبستان‌های کشور جزو ضعیف‌ترین‌ها در منطقه است!

آزمون تیمز (TIMSS) با هدف تهیه اطلاعات مقایسه‌ای برای ارزیابی عملکرد و سیاست‌های کشورهای شرکت‌کننده در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم اجرا می‌شود.

 با توجه به اهمیت دوره ابتدایی، در گزارش پیش‌رو به نتایج آزمون تیمز در پایه چهارم پرداخته می‌شود؛ آزمون تیمز پایه چهارم تاکنون 6 دوره اجرا شده (به جز سال 1999) که ایران در تمامی آنها شرکت داشته است؛ در آزمون پایه چهارم سال 2019،

بر اساس گزارش تیمز 2019 از میان 15 کشور همسایه ایران، 12 کشور پاکستان، کویت، عربستان، عمان، قطر، بحرین، امارات، ارمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه در ارزیابی پایه چهارم شرکت داشته‌اند که با توجه به هدف‌گذاری کشور برای کسب جایگاه برتر بین کشورهای منطقه، در این گزارش علاوه بر ذکر وضعیت ایران بین کشورهای شرکت‌کننده در آزمون تیمز 2019، جایگاه کشور میان کشورهای همسایه نیز ذکر خواهد شد تا از این طریق بتوان مقایسه‌ای بین وضعیت علمی دانش‌آموزان داشت.

 

وضعیت ایران در آموزش و یادگیری ریاضی

 پنج کشور آسیایی سنگاپور هنگ‌کنگ کره جنوبی  تایوان  و ژاپن  جایگاه‌های نخست در آموزش و یادگیری ریاضیات در پایه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در  میان 58 کشور شرکت‌کننده در جایگاه 50، و میان 12 همسایه حاضر در آزمون تیمز 2019 پایه چهارم، در جایگاه نهم آموزش و یادگیری ریاضی قرار گرفته است!

 بین همسایگان، کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان در آموزش و یادگیری ریاضیات وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند؛ نتایج نشان می‌دهند وضعیت کشور طی 24 سال گذشته (از سال 1995 تا 2019) در آموزش و یادگیری ریاضیات دبستان پیشرفت چندانی نداشته و نتایج ارزیابی‌ها همواره کمتر از حد میانی این آزمون (نمره 500) بوده است.

 ارزیابی سال 2019 نشان می‌دهد که 61 درصد دانش‌آموزان ایرانی پایه چهارم نتوانسته‌اند به نقطه معیار بین­‌المللی متوسط (نمره 475) برسند! عملکرد پسران دبستانی در ریاضیات با میانگین نمره 447، با اندکی تفاوت بهتر از دختران دبستانی با میانگین نمره 439 بوده است

وضعیت ایران در آموزش و یادگیری علوم

 

پنج کشور سنگاپور ، کره جنوبی، روسیه  ژاپن  و تایوان  جایگاه‌های نخست آموزش و یادگیری علوم در پایه چهارم در آزمون تیمز 2019 را کسب کرده‌اند؛ ایران در میان 58 کشور شرکت‌کننده جایگاه 48 و میان 12 کشور همسایه حاضر در آزمون تیمز 2019 جایگاه هشتم آموزش و یادگیری علوم را کسب کرده است!

 

انتهای پیام/تسنیم

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید