واکسن ایرانی کرونا چه مزیتی نسبت به سایر واکسن‌ها دارد؟

واکسن ایرانی کرونا چه مزیتی نسبت به سایر واکسن‌ها دارد؟

  یک متخصص بیوتکنولوژی گفت: مزیت واکسن ایرانی کرونا نسبت به سایر واکسن‌ها این است که حدود ۵۰ تا ۶۰ سال است که از انواع واکسن‌های کشته در جهان استفاده می‌شود و میلیارد‌ها نفر این واکسن‌ها را زده و با عوارض چندانی رو به رو نبوده اند.

به گزارش اتفاقیه به نقل ازبهداشت نیوز، علی کرمی در خصوص واکسن کرونای اسپوتنیک وی روسیه که به گفته مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت قرار است تا چند روز آینده وارد کشور شود و مورد استفاده گروه‌های پر خطر قرار گیرد، گفت: این واکسن از لحاظ فناوری و پلتفرم شبیه واکسن آکسفورد آستروزنکای انگلیس است و تفاوت این نوع واکسن‌ها در مقایسه با واکسن‌های ژنی مثل فایزر و مدرنا این است که واکسن‌هایی نظیر اسپوتنیک و آکسفورد از دو نوع ادونو ویروس تشکیل شده‌اند که به آن‌ها ویروس‌های حامل گفته می‌شود.

وی در این باره افزود: در واکسن فایزر MRNA پیام رسان به بدن تزریق می‌شود، اما در این نوع واکسن‌ها ژن بیان کننده پروتئین شاخک ویروس کرونا را در ساختار ژنتیکی یک ویروس دیگر که ما به آن ویروس سرما خوردگی می‌گوییم، وارد می‌کنند.

این متخصص بیوتکنولوژی ضمن اشاره به اینکه فناوری این نوع واکسن‌ها، با تمام واکسن‌هایی که در ایران در حال ساخت است، تفاوت دارد و در واقع این واکسن یک نوع واکسن حامل ویروس است، ادامه داد: برای ساخت واکسن اسپوتنیک وی از دو نوع ادونو ویروس استفاده شده که ژن ساختاری شاخک کووید درون آن‌ها برده شده است و این واکسن در دو فاز تزریق می‌شود.

کرمی با بیان اینکه این نوع واکسن‌ها جزء واکسن‌های نوین هستند و تا به حال سابقه استفاده در جمعیت جهانی ندارند، متذکر شد: برای اولین بار است که واکسن‌هایی نظیر آکسفورد و اسپوتنیک در یک جمعیت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 واکسن ایرانی چه مزیتی نسبت به سایر واکسن‌ها دارد؟

استاد مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی در خصوص واکسن‌های ایرانی کرونا بیان کرد: واکسن کوو ایران برکت که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ساخته شده و خوشبختانه خبر‌های خوبی در مورد آن شنیده ایم از نوع ویروسی کشته است؛ این واکسن ایمنی خوبی دارد و مزیت آن این است که حدود ۵۰ تا ۶۰ سال است که از انواع واکسن‌های کشته در جهان استفاده می‌شود و میلیارد‌ها نفر این واکسن‌ها را زده و با عوارض چندانی رو به رو نبوده اند.

وی با بیان اینکه گروه دوم از واکسن‌های ایرانی، واکسن‌های پروتئینی هستند که توسط انیسیتو پاستور و موسسه رازی در حال ساخت هستند، توضیح داد: خبر خوبی که در مورد واکسن ایرانی ستاد اجرایی فرمان امام بیان شده، این است که این واکسن نسبت به ویروس جهش یافته انگلیسی ایمنی دارند.

این متخصص بیوتکنولوژی با اشاره به اینکه در حاضر ۴ نوع واکسن ایرانی کرونا در حال ساخت است که یکی از آن‌ها فاز اول پشت سر گذاشته و عوارض چندانی نداشته و طی چند ماهه آینده در فصل بهار تولید می‌شود، عنوان کرد: هم اکنون نزدیک به ۱۲ واکسن در سبد واکسن کرونای جهانی است و از آنجایی که مقام معظم رهبری به درستی واردات آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کردند، ۵ تا ۶ واکسن دیگر در این سبد باقی می‌ماند که در مورد آن‌ها نتایج خوبی هم به دست آمده است و تعدادی از این واکسن‌ها شبیه واکسن کوو ایران از نوع واکسن کشته هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید