سرویس اقتصادی | کد خبر: 14419
تاریخ انتشار: 1395/06/27 - 14:32:58

تخلفی که دیده نشد

برج 140 متری در مشهد با کدام مجوز؟

محمد جواد موسوی زاده- مدتی است میدان جانباز مشهد تحت سیطره یک پروژه غول آسا قرار گرفته است. پروژه ای که عنوان "زیباسازه" بر روی تاور کرین آن حک شده و توجهات را به خود جلب کرده است.
 برج 140 متری در مشهد با کدام مجوز؟,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، این پروژه که جنب مجتمع پروما و نبش خیابان یاس قرار گرفته است توسط شرکت "زیباسازه توس گام" تحت نظر شرکت "مدیریت سرمایه امید توس" وابسته به موسسه اعتباری عسگریه در حال ساخت می باشد و قرار است در پایان با عنوان برج تجاری اداری یاس افتتاح گردد.


گفتنی است مساحت زمین پروژه ۲۹۷۲ مترمربع و مساحت کل زیر بنا ۶۸۱۹۹ مترمربع می باشد.


بنا بر آخرین تصاویر دریافت شده، این برج 24 طبقه تاکنون ارتفاع گرفته است و بنا بر مشاهدات از وضعیت پروژه عمرانی ظاهرا این امر محتمل است که بازهم به طبقه آن اضافه شود. نکته جالب توجه اینجاست که این برج در زیر زمین هم دارای طبقاتی است و چندین طبقه منفی دارد.


اما وجود یک چنین پروژه بزرگی در میدان جانباز دارای کدام مجوزات قانونی است و چگونه برجی با این طبقات در بالا و زیرزمین در خارج از محدوده بلند مرتبه سازی ساخته شده است؟ این سوالات موجب شد تا در این خصوص پیگیری نماییم و با برزو دبیریان رئیس کمیته نظارتی منطقه 2 در سال سوم کاری شورای چهارم شهر مشهد تماس حاصل نماییم.


دبیریان در این خصوص گفت: تاکنون گزارشی درخصوص تخلفات احتمالی این پروژه به ما ارائه نشده است اما اگر این پروژه فاقد رای کمیسیون ماده 5 باشد تخلف بزرگی است.


دبیریان در ادامه بیان کرد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص چند روزی به او فرصت دهیم که پس از آنکه چند روزی سپری شد وی پاسخگویی در این خصوص را ادامه نداد.
همچنین چندی پیش در تماسی با قلندرشریف شهردار منطقه 2 مشهد موضوع را پیگیری کردیم که وی تنها به این جمله بسنده کرد: این پروژه با مجوز از شهرداری در حال ساخت است.
در ادامه با عبدالکریم جوادی از اعضای شورای شهر و عضو تاثیر گذار موسسه عسگریه تماس گرفتیم که در خصوص شبهات مطرح شده در مورد این پروژه اظهار نظر نماید.
جوادی ضمن ابراز بی اطلاعی از این موضوعات بیان کرد: ما تنها تسهیلاتی به پیمانکار دادیم و در جریان جزئیات نیستم اما اگر اطلاعاتی کسب کردم حتما شما در جریان می گذارم.


در خصوص این پروژه دو 2 مسئله اصلی مطرح است. نخست میزان ارتفاع پروژه و مجوزات قانونی بلندمرتبه سازی است و مسئله دوم میزان طبقات منفی این پروژه است که حرف و حدیث‌هایی در خصوص برخورد با خط 3 قطار شهری مشهد ایجاد کرده و تغییر مسیر این خط که بسیارهزینه بر است، محتمل می‌باشد.


اما بر اساس تحقیقات ما مشخص گردید که پروانه پروژه زیباسازه واقع در میدان جانباز از نوع پروانه‌های دو مرحله ای در شهرداری مشهد است. این نوع پروانه‌ها که معمولا برای پروژه‌های بزرگ صادر می‌شود شامل دو مرحله مقدماتی و اصلی است. در مرحله اول صدور پروانه حق و حقوقات شهرداری از مالک دریافت می‌شود و دستور تهیه نقشه و معرفی مهندس ناظر داده می‌شود و در حکم موفقت اصولی است و در صورتی که موارد فنی تایید شود، پروانه طی مراحل اداری و پس از انجام امور نظام مهندسی به پروانه قطعی و رسمی که همان مرحله دوم است تبدیل می‌شود. گفتنی است در این نوع روش کاری مالک یک سال پس از اخذ پروانه مرحله اول وقت دارد تا پروانه قطعی یا مرحله دوم را کسب نماید و در این مدت نباید هیچگونه عملیات اجرایی در محل پروژه شکل بگیرد.


همچنین اطلاعات ما حکایت از آن دارد که پروانه مرحله اول (موافقت اصولی) این پروژه در تاریخ 20/9/91 یعنی در زمان مدیریت سابق شهری برای 6 طبقه زیر زمین و 9 طبقه روی زمین صادر شده‌است که طبق توضحیات فوق تنها به منزله موافقت اصولی بوده‌است و آن گواهی بر اساس زیربنای اعلام شده در صورت جلسه ستاد عالی درآمد و تایید واحد درآمد منطقه جهت تهیه نقشه و مهندس ناظر صادر گردیده و صدور هرگونه عملیات اجرایی منوط به اخذ مرحله دوم پروانه بوده است.
اما با توجه به اینکه این پروژه در مسیر خط 3 و حریم شبکه قرار دارد، در این خصوص مکاتبات اداری مختلفی صورت گرفته که از تداخل پروژه با خط 3 قطار شهری جلوگیری گردد.


لذا مسعود بیژنی مدیر عامل سابق قطار شهری مشهد در تاریخ 18/6/92 در پاسخ به این استعلامات در نامه‌ای به منطقه اعلام می‌کند که  در خصوص پروژه‌هایی که در مسیر یا حریم خط 3 قرار دارند از قطار شهری استعلام گرفته شود.


در این زمینه ناحیه 4 شهرداری منطقه 2 در تاریخ 7/10/92 و شهرداری منطقه 2 در تاریخ 14/10/92 از شرکت قطار شهری در خصوص این پروژه استعلام کرده‌اند که شرکت قطار شهری مشهد در پاسخ به این استعلامات در 18/10/92 در نامه‌ای اعلام می‌کند که از عملیات اجرایی پروژه جلوگیری گردد و جهت بررسی بیشتر از صدور هرگونه مجوز جلوگیری شود.


اما علی رغم نامه مذکور پروانه پروژه در تاریخ 27/12/92 یعنی حدودا 2 ماه بعد از نامه مسعود بیژنی در دوره جدید مدیریت شهری با 7 طبقه منفی و 19 طبقه روی زمین( با همکف 20 طبقه) صادر می‌گردد.


پروانه مرحله اول و دوم این پروژه ضمن متمایز بودن از حیث تعداد طبقات بالا و زیر زمین یک تفاوت دیگر هم با هم دارند. در پروانه مرحله اول 6 طبقه زیر زمین به ارتفاع 3 متر داده شده اما در مرحله دوم 7 طبقه زیر زمین مجوز داده شده که برای زیرزمین اول 5 متر و برای زیرزمین از طبقه 2 الی 7 به ارتفاع هر طبقه 3 متر و 20 سانتی متر اجازه ساخت داده شده است.


 یعنی  اگر پروژه با همان پروانه مرحله اول ساخته می شد 18 متر زیر زمین می‌رفت اما در حالت دوم پروژه 24 متر و 20 سانتی متر به زیر زمین می‌رود یعنی بیش از 6 متر تفاوت که اختلاف زیادی است.


حال باید پرسید اگر قرار باشد مسیرخط 3 قطار شهری به خاطر این پروژه تغییر کند چه قدر هزینه خواهد داشت که البته کیامرز مدیر قطار شهری اخیرا در گفت و گو با اتفاقیه گفته است که ((در صورتی که این اتفاق رخ دهد نباید از بیت المال برای آن هزینه کنیم و هزینه را از مسبب آن خواهیم گرفت.)) هزینه ای که به نظر نمی‌رسد رقم آن کمتر از 50 میلیارد تومان باشد ضمن آنکه باید مصوبه شورای همتا هم در این خصوص گرفته شود.


همچنین بر اساس اطلاعات کسب شده این پروژه بین مرحله اول و دوم با افزایش متراژ روبرو شده است به طوریکه زمین پروژه با زمین اتحادیه آلومنیوم کاران تجمیع شده و تجمیع 2 پلاک بوده‌است که درخواست افرایش طبقات در پروانه اصلی برای آن مطرح شده که پروانه در تاریخ 27/12/92 به میزان 5/91 متر ارتفاع روی زمین و ارتفاع کلی 7/115 متر صادر گردیده است.


همچنین از مشخصات این پروانه استفاده از طرح خازنی منطقه 1 یعنی 500 درصد تجاری است اما تاکنون این پروژه به غیر از طبقات منفی 24 طبقه روی زمین ساخته شده است که حتی بیش‌تر از پروانه اواخر سال 92 است لذا به نظر می‌رسید که توافق جدیدی بین مالک و شهرداری برای ساخت طبقات بیشتر انجام شده است به طوریکه برخی از منابع از نقشه 34 طبقه روی زمین خبر داده اند که البته هنوز در این زمینه مدرکی در دسترس نیست اما جست و جوی ما به صورت جلسه ستاد عالی درآمد شهرداری مشهد با امضا صولت مرتضوی شهردار مشهد و معاونین وی رسید که برای ساخت تا طبقه 25 توافق کرده اند! البته این صورت جلسه مشروط به سایر ضوابط شهرسازی و تایید مشاور طرح تفصیلی است. حال باید پرسید چگونه ضوابط شهرسازی با این پروژه با این موقعیت جغرافیایی و این میزان ارتفاع و پیشروی در عمق مطابقت دارد و اصلا جایگاه نظر مراجع ذیربط شهرسازی کجاست و اگر این پروژه با ضوابط شهرسازی مطابقت ندارد چگونه طبق توافق ساخته شده و شهرداری از عملیات اجرایی جلوگیری نکرده است؟ همچنین باید اشاره کرد که اصلا مشاور طرح تفصیلی یکی از اعضای کمیسیون ماده 5 است و اصلا به تنهایی چنین اختیاراتی ندارد که بتواند چنین توافقات را تایید کند تا شهرداری مجوز بدهد. نکته بعدی آنکه این پروژه با طرح تفصیلی مغایرت اساسی دارد لذا حتی بعید اس کمیسیون ماده 5 بتواند چنین مجوزی بدهد و در اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است.


اما نکته جالب توجه مصاحبه قلندر شریف شهردار منطقه 2 مشهد با روزنامه خراسان است که چند روز پیش گفته است:  پروانه اولیه زیباسازه در دوره گذشته مدیریت شهری و با همین میزان 7 طبقه منفی صادر شده و اصلاح پروانه نیز در سال 92 با هماهنگی مشاور طرح و حوزه معاونت خدمات شهری انجام شده است، البته هنوز هم اصلاح پروانه را صادر نکرده ایم. وی در پاسخ به این سوال که «چطور قبل از نهایی شدن اصلاح پروانه این برج تاکنون 25 طبقه در سطح ساخته شده است؟» هم توضیح می دهد: در این مورد همه نقشه و مشخصات آماده است، موضوع قطار شهری به این ساختمان ربطی ندارد.


قلندر در حالی می گوید که هنوز حتی اصلاح پروانه را هم صادر نکردیم که پروانه مرحله دوم مذکور در زمان مدیریت خودش موجود است و حتی شهرداری منطقه 2 زیر آن امضا کرده است. در ادامه خبرنگار از او پرسیده که چطور بدون اصلاح پروانه 25 طبقه ساخته شده است و شهردار منطقه 2 درجوابی نه چندان مرتبط گفته است که همه نقشه ها و مشخصات آماده است!


حال می توان پرسید که مگرمی شود بدون پروانه و رعایت ضوابط بلند مرتبه سازی 25 طبقه روی زمین ساخت و شهردار منطقه 2 آن را ندیده باشد و بگوید همه چیز قانونی است و می توان پرسید که اگر اصلاح پروانه ای صورت نگرفته است چرا شهرداری منطقه 2 در این مدت جلوی عملیات اجرایی ساخت اضافه طبقات را نگرفته است؟  
همان طور که در بالاتراشاره شد ستاد عالی درآمد شهرداری در دوره جدید 25 طبقه برای این پرژه توافق کرده است و این در حالی است که نه تنها نهادهای ذیربط همچون سازمان نظام مهندسی و اداره راه و شهرسازی این ستاد را به رسمیت نمی شناسند بلکه محمد سهیلی عضو هیات رئیسه شورای چهارم نیز در آخرین نشست خبری خود که اخیرا برگزار شد اعلام کرد که این ستاد دیگر از نظر ما رسمیت ندارد.


نکته دیگر آنکه اصلا موقعیت جغرافیایی این پروژه طبق طرح پارت در محدود بلند مرتبه سازی نیست و حتی طرح خازنی منطقه 1 نیز 500 درصد تجاری قرار داده است. در طرح پارت بخش هایی از منطقه 9 و 11 و منطقه 1 در محدوده بلند مرتبه سازی قرار دارند و معلوم نیست شهردار مشهد به واسطه "ستاد غیرقانونی عالی درآمد" چگونه با 25 طبقه موافقت کرده است.


در این زمینه پاییز و زمستان 94 توسط مراجع ذیربط در خصوص تخلفات این پروژه با شهرداری مشهد مکاتبه شده و حتی سازمان بازرسی کشور در جریان این مکاتبات قرار گرفته است.
همچنین مراجع ذیربط خواهان دریافت اطلاعات و نقشه های این پروژه بودند اما همچنان برای آنها چیزی ارسال نشده است و این در حالی است که طبق ماده 38 قانون نظام مهندسی این اطلاعات باید ارائه گردد.


بر اساس ادامه تحقیقات ما این پروژه فاقد مجوز کمیسیون ماده 5 است که برای چنین پروژه هایی که با ضوابط شهرسازی و محدوده بلندمرتبه سازی همخوانی ندارد ضروری است.
گفتنی است 500 درصد مجوز به آن معناست که زیر زمین، همکف و طبقه اول هرکدام 100 درصد سطح اشغال دارد و 200 درصد هم برای 6 طبقه روی زمین می باشد.


بر اساس مساحت کل زیربنا که در سایت زیباسازه توسعه گام با متراژ 68000 متر درج شده است، اگر متراژ حدودی برای پارکینگ ها از آن کسر کنیم و تقسیم بر حدودا 3000 متر متراژ زمین پروژه بکنیم تراکم حدودا 1115 درصد به دست می آید که حداقل 2 برابر طرح های مصوب است .
 نکته دیگر نگران کننده این پروژه پیشروی آن در اعماق زمین است. زیرا این پروژه در حالی در فضای غیرشفاف و با دادن اطلاعات غلط در رسانه ها پیش رفته است که 24 متر زیر سطح زمین رفتن مسئله شوخی برداری نیست زیرا موضوعات مکانیک خاک، سفره های آب زیر زمینی و نتایج آزمایش خاک پیش می آید که در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص در دسترس نیست.


در واقع این پروژه در حال حاضر و با توافق صورت گرفته 117 متر روی زمین و بیش از 24 متر زیر زمین ارتفاع دارد که در مجموع می توان گفت این پروژه 140 متر ارتفاع دارد و می توان  به آن تخلف 140 متری گفت.
اما در ادامه برای حسن خطاب این مطلب با یکی ازاعضای شورای شهر مشهد همکلام شدیم.
جواد ستاری گفت: به عنوان یک عضو شورا از ابتدا گفته ام باید نظارت کافی برای شهرداری داشته باشیم و اگر چنین می شد این اتفاقات نمی افتاد چون شهردار متوجه می شد که شورا تذکر، سوال و استیضاح را در نظر می گیرد.  


وی افزود: بارها از شهردار در جلسات هماهنگی سوال می شود اما بعضی از دوستان شورا جواب می دهند که این امر تنش زا می شود و ما می گوییم که حداقل بگذارند خودشان جواب بدهند، لذا این حمایت های بیش از حد موجب می شود که نظارت به خوبی صورت نگیرد و اتفاقات بدی رخ دهد.
این عضو شورای شهر مشهد بیان کرد: اگر شورا وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام می داد این اتفاقات رخ نمی داد اما حالا که شورا وظیفه خود را درست انجام نمی دهد امیدواریم دستگاه قضائی، بازرسی و سایر نهادهای نظارتی ورود کنند.
ستاری اذعان داشت: مردم گاها برای 30 سانتی متر پیشروی در ساخت وساز، سال های سال در مراجع اداری در رفت و آمد هستند اما وقتی این اتفاقات می افتد اینگونه تبعیض ها برای مردم قابل درک نیست.


وی ادامه داد: برای من به عنوان عضو شورا دردآور است و از همه مردم عذرخواهی می کنم، من خیلی از وقت ها اعتراض کردم اما شاید کارهای دیگر لازم بوده و من نکرده ام زیرا بسیاری از پروژه ها با چندین طبقه خلافی به کمیسیون ماده 100 هم نمی رود و نمی توانیم پاسخ تبعیض ایجاد شده را به مردم بدهیم.
ستاری افزود: چندی پیش مصاحبه ای از معاون دادستان دیدم که در خصوص یکی از پروژه ها ورود کرده است اما اگر شورا وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهد اصلا تخلفات رخ نمی دهد.


گففتنی است چنین پروژه هایی علاوه بر برهم زدن دید و منظر پیش زمینه ارتفاعات، به عنوان حق عمومی شهروندان، موجب ایجاد اشرافیت شدید تا عمق قابل توجهی شده و کلیه برنامه ریزی های جمعیتی و کالبدی را بر هم می زند و جمعیت به عنوان پایه ای ترین مبنای برنامه ریزی در طرحهای جامع و تفصیلی است .افزایش تراکم ساختمانی علاوه بر تاثیرات منفی بر محیط پیرامونی مانند مسدود کردن دید و منظر و ایجاد اشرافیت و همچنین تاثیر منفی بر کاهش سرعت باد و تهویه هوا  باعث افزایش جمعیت خارج از پیش بینی های صورت گرفته نیز می شود.


این اقدام شهرداری ها که در نقاط مختلف کشور می توان سراغ آن را گرفت جایی می تواند خطرناک باشد که به موضوع سرانه ها بی توجهی گردد. سرانه کاربریهای خدماتی مانند سرانه پارک یا سرانه آموزشی یا سرانه کتابخانه و امثالهم به معنای میزان زمینی با آن کاربری است که هر فرد برای زندگی مناسب در شهر به ان نیاز دارد و وقتی جمعیت بدون بررسی امکان تامین سرانه خدماتی زیاد شود، سهم زمین مورد نیاز برای هر شهروند کاسته شده است. به عبارت دیگر شهرداری در ازای دریافت پول از اشخاص، سهم سایر شهروندان از خدمات را فروخته است.حال کمبود تاسیسات زیربنایی ناشی از فروش تراکم  مانند آب یا میزان برق قابل تامین و یا ظرفیت فاضلاب شهری به عنوان تاسیسات زیربنایی مورد نیاز برای جمعیت پیشبینی شده را هم به کمبود خدمات روبنایی میتوان اضافه کرد.


همچنین  اختلالات ترافیکی ناشی از ترددهای پیش بینی نشده راهم لحاظ کنید تا نتایج و سهم تراکم فروشی بهتر ملموس شود.در واقع کمیسیون ماده پنج مهمترین کاری که انجام می دهد سنجش اثرات تغییر در طرح تفصیلی مصوب است و صرفا اگر تبعات آن مانند افزایش خدمات روبنایی و زیربنایی  قابل تامین باشد با درخواست موافقت می کند. به عبارت دیگر عدم موافقت کمیسیون با تغییر کاربری به معنای عدم امکان ترمیم خسارات ناشی از آن درخواست است.
 

انتهای پیام/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.