نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس گزارش | کد خبر: 15177
تاریخ انتشار: 1395/07/17 - 15:50:06

گزارش اتفاقیه از میزگرد بلندمرتبه سازی در مشهد

لوکس سازی، بلند مرتبه سازی یا بحران سازی؟

لوکس سازی، بلند مرتبه سازی یا بحران سازی؟,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه عصر پنج شنبه 15 مهر ماه 1395 هفتمین نشست گفتمان شهر به میزبانی پژوهشکده نوین شهر ثامن با موضوع "بررسی الزامات و بایسته های بلند مرتبه سازی در مشهد" با حضور نخبگان و برخی از دست اندرکاران این حوزه برگزار شد.


نشستی که در آن انتقادات مهمی نسبت به عملکرد مدیریت شهری و همچنین وزارت راه و شهرسازی مطرح شد.
در این نشست سهراب مشهودی مدیر گروه شهرسازی انجمن مشاوران گفت: اساسا طرح این سوال که بلندمرتبه سازی آری یا خیر، اشتباه است زیرا زمانی رشد شهر کامل است که در 3 بعد رشد کند لذا نمی توان گفت همه باید در یک شهر 10 میلیونی در 2 طبقه زندگی کنند و شهر کیلومترها عرض داشته باشد.


وی افزود: پرسش اصلی این است که بلندمرتبه سازی کجا و چگونه باید باشد؟ گاها مردم با تراکم 25 هزار نفر در هکتار در یک شهر جمع می شوند و خیلی راحت هستند و اگر توضیح بدهم که یک استادیوم 100 هزار نفری دارای مساحت 200 متر در 200 متر است می توان تصور کرد 25 هزار نفر در هکتار هم شدنی است.
مشهودی بیان کرد: ایستگاه های مترو به دلیل اینکه دسترسی برای مردم فراهم می کنند و البته دسترسی های دیگر شهر را قطع می کنند مکانی است که ایجاد تراکم اطراف آن کاملا منطق دارد و کسی آن را نفی نمی کند و این خیلی منطقی نیست که ما مترو داشته باشیم و اطراف آن 50 ساختمان 1 تا 2 طبقه وجود داشته باشد.
پرسش اصلی، کجاها نباید بلند مرتبه ساخت؟


مدیر شرکت پارسوماش پایدار ضمن بیان اینکه بلند مرتبه سازی مزایای دیگری هم دارد، اذعان داشت: یکی از نظریه های رایج امروز در دنیا "شهرهای متراکم" است که دلایل زیادی برای این نظریه از جمله استفاده بهینه از تجهیزات و تاسیسات شهری وجود دارد، در شهرسازی سرانه های مختلف مطرح می شود که یکی از غلط ترین آنها سرانه معبر است چون در هیچ شهری در دنیا و با هیج تراکمی دیده نشده است که معبر از 33 درصد بیشتر باشد.
مشهودی تصریح کرد: اگر سرانه 25 درصد معبر را با تراکم 400 درصد محاسبه کنید باید تمام سطح شهر معبر باشد بنابراین این نظرات ساخت بلند مرتبه ها در شهر را توجیح می کند همچنین وقتی شهرها بزرگ می شوند به نشانه ساز نیاز دارند و وقتی ساختمان های بلندمرتبه به وجود می آیند نشانه عظیمی ایجاد می شود لذا نیاز نیست برای ایجاد نشانه برج میلاد بسازیم و همین ساختمان های بلند همین کار را می کنند.


مدیر گروه شهرسازی انجمن مشاوران ضمن بیان اینکه یکی دیگر از عوامل مهم منظرگیری است، ادامه داد: نباید بپرسیم در چه مکان هایی باید بلند ساخت بلکه در شهرهای بزرگ باید پرسید کجاها نباید بلند مرتبه ساخت؟ به طور مثال در مجاورت بافت ارزشمند معاصر نباید ساختمان بلند ساخت بنابراین ما یک نقشه می خواهیم که بگوید کجاها نمی توان ساخت و باید  توجه کرد که بلندمرتبه به تراکم دسترسی اضافه نکند و ترافیک بر اثر آن تشدید نگردد.


چگونه باید ساخت؟
این فارغ¬ التحصیل از دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه ملی افزود:سوال دوم این است که چگونه باید ساخت؟ اینجا تعریف آزادی مفهوم پیدا می کند. می گویند آزادی تا جایی باید باشد که آزادی دیگران از دست نرود، بنابراین باید در جایی بلندمرتبه ساخت که حقوق همسایه و حقوق شهر از بین نرود و طبیعت را آزرده نکند.
مشهودی تصریح کرد: حداقل معیارهایی همچون سلامت و بهداشت، معیارهای زیبایی و بصری، معیارهای مربوط به احجام شهری، معیارهای مربوط به پستی و بلندی، آب و هوا و اقلیم، عرف و سنن و حقوق مکتسبه، معبارهای مربوط به دید و اشرافیت مزاحم و توجه به خلاقیت معمار برای ساخت ساختمان های بلند باید مدنظر باشد.


هویت سازی در نساختن ما است
در ادامه جواد عرفانیان مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی که از مخالفان بلند مرتبه سازی در مشهد است در پاسخ به سخنان مشهودی گفت: جناب مشهودی بیان کردند کجا و چگونه بسازیم اما من می گویم چرا بسازیم؟ خیلی وقت ها تصویر سازی و هویت سازی در نساختن ما است، خیلی از شهرها در دنیا برج ندارند و بلندمرتبه نیستند و هویت شهری آنها ناشی از درون آنها است وهویت شهری از اتفاقات و روابط اجتماعی درون شهر ناشی می شود.


وی ادامه داد: شناسه شهری برای بسیاری از شهرها در کوتاه بودن آنها است، در اروپا شهرهایی همچون ونیز، فلورانس و لندن را می شناسیم و بسیاری از این شهرها فاقد برج هستند، اگر بلند مرتبه سازی را به عنوان یک مظهر توسعه قبول نماییم به نظر می رسد این توسعه باشد. توسعه فقط در نماد برج و بلندمرتبه نیست، توسعه این است که اگر این برج آتش گرفت آتش نشانان ما بتوانند این را خاموش کنند و اگر شلنگ آتش نشانی آنها به طبقه 5 یا 10 نرسد اصلا ما نباید چنین کاری بکنیم.
عرفانیان خاطر نشان کرد: نماد توسعه تمام شهرهایی که در دنیا بلند مرتبه سازی دارند اقتصاد است و این ساختمان ها بیشتر در مرکز شهر هستند ولی جایی که اکثرا در آن زندگی می کنند ساختمان های کوتاه هست، اساسا تمام شهرهایی که ارتفاع می گیرند دارای هویت شهری مبتنی بر اقتصاد یا تفریح و تفرج هستند و اقتصاد آنها بر اساس بازار آزاد شکل می گیرد که هنگ کنگ، سنگاپور، نیویورگ و دوبی از این جمله شهرها هستند اما شهرهایی هم در آمریکا داریم که در بالاترین سطح توسعه هستد مانند واشنگتن که در آن اتفاق تجاری رخ نمی دهد بلکه اتفاق مدیریتی رخ می دهد و بالاترین سطح مدیریتی کلان و سیاسی در سطح جهان در واشنگتن رخ می می دهد اما آنجا اجازه بلند مرتبه سازی داده نمی شود بلکه ساختمان ها نباید از گنبد ساختمان پارلمان بالاتر بروند یا به طور مثال شهر بوستن که پایه فعالیت های این شهر آموزشی است، شهری صاف است اما در برخی از نقاط بلند است اما در شهر مشهد موضوع متفاوت است.   


مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: هرکس اسم شهر مشهد را بشنود اولین چیزی که به ذهن این فرد می رسد امام رضا(ع) است لذا مفهوم و تصور کلی شهر مذهبی است و برای احترام به امام هشتم شهر مشهد باید هموار و صاف باشد و حتی اگر  نگاه اقتصادی به شهر داشته باشیم باید توجه کرد که اقتصاد ما ناشی از خلاقیت بخش خصوصی نیست و از حضور امام رضا(ع) نشات گرفته است.


بلند مرتبه سازی پاسخ مدیریتی به افزایش تراکم
در ادامه محمد سهیلی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در دوره چهارم در پاسخ به سخنان عرفانیان گفت: با تهدید قلمداد کردن بلندمرتبه سازی امکان مدیریت صحیح این پدیده را از خودمان می گیریم و نمونه این نوع برخورد را در گذشته داریم به طور مثال در دوره ای ویدئو ممنوع بود یا هنوز هم ماهواره ممنوعیت جدی دارد.


وی افزود: در سال 75 تراکم جمعیتی تهران 78 نفر و تراکم جمعیتی مشهد 98 در هکتار بود لذا در آن زمان  تراکم مشهد 18 هزار هکتاری با جمعیتی حدود 1 میلیون وهشتصد هزار نفر از تهران 20 درصد بیشتر بود و در حال حاضر با طرح جامع جدید پیش بینی شده در 30 هزار هکتار جمعیت 3 میلیون و هشتصد هزار نفر را جای دهیم که میزان تراکم به  128 نفر در هکتار می رسد لذا باید یک پاسخ مدیریتی به این افزایش تراکم بدهیم.


سهیلی ضمن بیان اینکه بر خلاف تصور خیلی ها مهم ترین جنبه بلندمرتبه سازی مسئله اقتصاد و کسب درآمد نیست، گفت: بلندمرتبه سازی در بهترین حالت در مشهد در سال 92-91 میزان 1 درصد از تعداد پروانه ها و 10 درصد از درآمد پروانه های ساختمانی شهرداری را تامین کرده است که الان 10 درصد به زیر 5 درصد رسیده و اگر بلند مرتبه سازی را با ساخت و سازهای معمول و غیر بلندمرتبه جایگزین می کردیم 3 درصد از کل درامد پروانه ها صادر شده حاصل می شد لذا این 3 درصد ارزش اینکه ما خودمان درگیر بسیاری از پیچیدگی ها و مباحث بکنیم ندارد مگر اینکه یک ضرورتی برای بلندمرتبه سازی باشد.


عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن بیان اینکه بلند مرتبه سازی می تواند در کنترل ترافیک شهر موثر باشد، بیان کرد:شاخصی تلفیقی به نام اندازه مطلوب شهر وجود دارد که به رشد افقی و عمودی شهر در کنار حمل و نقل شهری توجه دارد که میزان آن باید 1 ساعت باشد یعنی شهر باید به گونه ای گسترش پیدا کند که به مدت 1 ساعت بتوان از هر نقطه شهر به نقطه دیگر تردد کرد.


سهیلی تصریح کرد: ما در مشهد با محدودیت در معابر و محدودیت های حمل و نقلی مواجه هستیم و اگر بخواهیم به اندازه مطلوب شهر برسیم باید توجه کنیم که سالانه حدود 3 درصد به معابر شهر اضافه می شود اما در مدت مشابه حدودا 40 هزار خودرو به شهر اضافه می شود لذا با هر برنامه ریزی شهری امکان افزایش معبر متناسب با تعداد خوروها وجود ندارد بنابراین بلند مرتبه سازی یک ضرورت برای پاسخگویی به مسائل شهر است و این امر برای مدیریت شهری یک ضرورت است.
وی گفت: در گذشته طرح تفصیلی پارت را برای بلندمرتبه سازی داشتیم که به تصویب کمیسیون ماده 5 هم رسیده بود البته پارت یک طرح مبنا بود و اشکالاتی داشت و می توان گفت بیشتر مطالعات بلند مرتبه سازی بود تا یک طرح، در این طرح منطقه برای بلند مرتبه سازی اولویت داشت اما نقاط دیگر شهر هم می توانست مورد بلند مرتبه سازی قرار بگیرد که با استفاده و سوءاستفاده از این طرح مجوزهایی حتی در نقاط کم تراکم شهر مانند خیابان ملاصدرا داده شد.


سهیلی در خصوص ضوابطی که اخیرا در شورای اسلامی شهر در خصوص بلند مرتبه سازی تصویب شده است، بیان کرد: قرار شد ضوابط  مصوب شورای شهر پس از تصویب در کمیسیون ماده 5 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برسد و به طور کلی ما کمبود طرح جامع را تصویب کردیم و ضوابط را به دو بخش ضوابط احداث بنا و ضوابط گزینش پهنه های بلند مرتبه تقسیم کردیم لذا بر اساس این طرح فقط در پهنه های بلند مرتبه می توان مجوز ساخت چنین ساختمان هایی را داد.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد خطر نشان کرد: در این سند میزان ارتفاع ساختمان را به 3 بخش تا 10 طبقه، از 10 طبقه تا 28 طبقه و از 28 طبقه به بالا تقسیم کردیم البته باید گفت که  28 طبقه به بالا قبلا هم در شهر مصداق داشت حتی پروانه هایی داریم برای ساخت 51 طبقه هم داریم البته با طرح پارت هم با محدود کردن سطح اشغال تا 40 طبقه امکان ساخت بود و از این زاویه محدودیتی وجود نداشت اما اینکه مدیریت شهری سطح بلند مرتبه سازی را بالای 28 طبقه هم در نظر بگیرد کمک به بلندمرتبه سازی نیست بلکه مقید ساختن و محدود کردن بلندمرتبه است.


وی ادامه داد: برای ساخت بالای 28 طبقه نه تنها ضوابط تا 28 طبقه بر آن حاکم است بلکه ضوابط دیگری هم باید مد نظر باشد که این رویکرد از نظر ما مدیریت بلندمرتبه سازی است.


در ادامه بحث مشهودی در پاسخ به سوال مجری در خصوص میزان استفاده شهر مشهد از ظرفیت های کنونی خود گفت: اگر شهری خوب طراحی شود حتی با تراکم 5600 نفر شانگهای یا هنگ کنگ سطح معابر از 25 درصد بیشتر نمی شود زیرا بخشی از ترافیک شهری عمودی می گردد در این محسابات شهر را بر اساس جمعیت تراکم متوسط مد نظر قرار می دهند و می توان گفت از همه ظرفیت ها در مشهد استفاده نشده است.


ساخت بلند مرتبه بدون بالگرد آب پاش بی معنا است
وی ادامه داد : اگر هنوز با شلنگ و نردبان ساختمان خاموش می کنیم نباید بلند مرتبه بسازیم، در حال حاضر اگر در مدارک ارائه شده خود خاموش کنی در ساختمان من نظر قرار نبوده باشد نباید اجازه ساخت پیدا کند ضمن آنکه اگر شهری بالگرد آب پاش نداشته باشد ساختن این بلندمرتبه ها بی معنی است.
در ادامه عرفانیان مبحث ایمنی را در خصوص این بلندمرتبه ها پیش گرفت و بیان کرد: تمام شهرهایی که بلندمرتبه سازی می کنند زیرساخت آب آتش نشانی با 12 اتمسفر فشار دارند و اسپرینت ها از منبع کار نمی کنند و وقتی آتشی رخ می دهد این سیسم آنقدر کار می کند تا آتش خاموش شود، آیا ما همچین زیرساختی داریم؟ ما دچار بحران تولید بحران شدیم و بعدا رشته هایی را می گذاریم برای تولید بحران که در آینده نخواهیم توانست مدیریتن بحران نماییم.


لوکس سازی در بلندمرتبه های شهر مشهد
وی سخنان خود را در خصوص اهداف بلندمرتبه سازی در پاسخ به سهیلی با این پرسش آغاز کرد که الگوی مصرف در بلندمرتبه سازی چیست و اینگونه ادامه داد: ساختمان های بلندمرتبه یا برای کاربری اداری است یا کاربری مسکونی، در دنیا برای کاربری مسکونی در هر طبقه بین 4 تا 8 واحد 50 تا 85 متری ساخته می شود برای همین یک برج میسازند با 80 واحد اما الگوی مصرف بلندمرتبه ما در ایران و مشهد لوکس سازی است.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان این پرسش که  چطور این بلندمرتبه سازی می تواند مشکل جمعیت ما را حل نماید، خاطر نشان کرد: اولین باید به این سوال پاسخ داده بشود، درآمد زیر 5 درصد و 3 درصدی را که گفتند به نظر من درست نیست زیرا برای این درصد کم توجیه ندارد تا مدیریت شهری خودش را با این موضوع درگیر نماید و این فقط برای کسب درآمد شهرداری است و کسب و کار فروش تراکم است.


عرفانیان گفت: درهیچ کجای دنیا تراکم نمی فروشند، برخی در خصوص جهان بینی اسلام حرف میزنند که اصلا این موضوعات به اسلام ربطی ندارد، اگر بخواهیم برای توجیه یک کار مادی از اسلام حرف بزنیم باید گفت که نیویورک اسلامی ترین شهر دنیا است لذا یک کار مادی، اقتصادی و فنی نیازمند یک بحث فنی است.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: ما در خصوص شهر مشهد حرف می زنیم، معمارها و شهرسازها هویت شهر را کد گذاری می کنند و مردم کدگشایی می کنند و اگر رابطه بین کدگذاری و کدگشایی در یک شهر درست نباشد دقیقا همان چیزی می شود که الان اتفاق افتاده است.


هویت هرج مرج در مناطق توسعه یافته مشهد
عرفانیان ادامه داد: بنده مشهدی هستم و تمام خاطراتم تا 18 سالگی در مشهد است ولی الان وقتی به مشهد می آیم و به قسمت های توسعه یافته می روم مکان ها را این مناطق را یاد نمی گیرم زیرا این مناطق هویت ندارند  البته که هویت دارد و هویت آن هرج و مرج است که ما نمی توانیم این مناطق را علی رغم مراجعات زیاد یاد بگیریم و متاسفانه هرج و مرج هویت تاریخی این دوره ما است.  


وی تصریح کرد: من به هیچ عنوان با بلندمرتبه سازی مخالف نیستم و خودم هم ساختمان های بلندی را طراحی کردم اما وقتی می گویند 50 طبقه در مشهد می خواهد ساخته شود می پرسم چگونه به این عدد رسیده اید؟ این شهر چه نیازی به این همه ساخت وساز دارد؟ در تهران خانه های زیادی در برج ها بین 180 تا 500 متر خالی است و باید پرسید اینها چه کمکی به حل مشکل مسکن و ترافیک کرده است؟ یا می گویند سالانه تعدادی خودرو وارد شهر می شود خب مدیریت شهری اینجا باید جلوی اینها را بگیرد یا خودروهای فرسوده را از دور خارج نماید.  


سهم درآمدی بلندمرتبه ها برای شهرداری مستند است
سهیلی در ادامه بر سخنان خود بر میزان درآمد ناچیز بلندمرتبه ها برای شهرداری تاکید کرد و سخنان خود در پاسخ به عرفانیان اینگونه ادامه داد: سهم درآمدی بلندمرتبه ها برای شهرداری مستند و قابل ارائه است و اینکه در 3 سال اخیر میزان بلندمرتبه ها 5 درصد 6 سال قبلش می باشد لذا این امر جنبه اقتصادی برای شهر ندارد و ما به عنوان کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر که بودجه شهرداری را تصویب می کنیم باید این امر را تایید نماییم لذا بلند مرتبه سازی برای شهر ضرورت اقتصادی ندارد و به عنوان یک ضرورت شهری به  آن نگاه می شود.


3 تا 4 هزار پلاک در شهر ظرفیت بلندمرتبه سازی دارند
در ادامه اکبر دیسفانی پژوهشگر و مدرس حوزه برنامه ریزی شهری  گفت:  یکی از مواردی که از آن غفلت شده ظرفیت های محیطی شهر است که در خصوص ضوابط و احداث بنا خیلی می تواند برای تصمیم گیری صحیح کمک نماید.
وی افزود: مشهد به طور کلی دارای 6000 پلاک است و ما کلا 3 تا 4 هزار پلاک در شهر داریم که به 1000 متر می رسند و می توان در آن بالای 12 طبقه ساخت لذا ما خیلی با تعداد زیادی مواجه نیستیم که خیلی از این پلاک ها در مناطق ممنوعه برای بلندمرتبه سازی وجود دارند و خیلی از صاحبین این پلاک ها مراجعه ای برای بلندمرتبه سازی ندارند.  


این مدرس حوزه برنامه ریزی شهری افزود: اتفاقا بر خلاف گفته دوستان بسیاری از بلند مرتبه ها مانند مجتمع بانک ملی یا ششصد دستگاه  لوکس نبوده است لذا ما نیاز داریم یک مقدار شناخت های دقیق تر از درون مشهد برای ارزیابی داشته باشیم.


بلند مرتبه سازی دوای درد تراکم نیست
همچنین در این نشست جلیلی نژاد دبیر شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد گفت: این گفته جناب دیسفانی در خصوص ساخت و سازهای سال های اخیر مشهد صدق نمی کند زیرا بسیاری از ساختمان های بلندمرتبه لوکس هستند لذا بلند مرتبه سازی دوای درد تراکم نیست چون لوکس سازی صورت می گیرد.  
وی همچنین در این نشست بیان کرد: شورای شهر مشهد در این دوره به دو برج 51 طبقه مهر و ماه مجوز می دهد که در همان زمان در پهنه بلند مرتبه سازی نبوده است و این کارها قطعا برای درآمدزایی است، بسیاری از این برج ها حاصل پروژه های مشارکتی شهرداری است که برج سلمان یک نمونه آنها است نمونه هایی مانند الندشت هم داریم که به غیر از اینکه برج است طبقی منفی 4 آن ایستگاه مترو است و خیلی از اینها زیرساخت های پدافند غیر عامل ما را هم از بین می برد.
دبیر شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: هزینه این برج ها فقط پول پروانه نیست به طور مثال همین زیباسازه موجب تغییر خط 3 قطار شهری مشهد شده است که شهرداری باید یک مبلغی بیشتر از میزان پروانه را برای این موضوع هزینه نماید ضمن آنکه خط 3 باید تغییر مسیر بدهد و از مکانی که مسافر بیشتری هست فاصله بگیرد.  


مردمی در شهر هستند که دوست دارند لوکس زندگی کنند
در ادامه سهیلی موضوع لوکس سازی را اینگونه ادامه داد: چیزی که به شهر ضربه زد این بود که نه تنها لوکس سازی صورت گرفت بلکه این امر به عنوان یکی از مظاهر زندگی مدرن و نیاز معرفی شد و این تظاهر به اشرافیت یک نوع تهدید برای شهر  بود، لذا تهدید با آن چیزی که زمینه ساز تهدید است متفاوت می باشد و می توان اینگونه بیان کرد که آپارتمان های وسیع تهدید نیست ولی تظاهر به اشرافی گری قابل کنترل است به هر حال مردمی در شهر هستند که دوست دارند در آپارتمان هایی با تسهیلات بالا، لوکس و مرتفع زندگی کنند و ما چون این را نمی پسندیم نمی توانیم بگوییم که حق بقیه را در این زمینه به رسمیت نمی شناسیم.
وی ضمن بیان اینکه تجربه گذشته قابل دفاع نیست، گفت: در گذشته بلندمرتبه سازی یا لوکس سازی با الزامات فرهنگی اجتماعی تطبیق داده نشد ولی اگر زیرساخت های فرهنگی اجتماعی را مد نظر قرار می دادیم و شاخص های بلند مرتبه سازی را مانند سندی که امروز شورای شهر تصویب کرده است مورد بررسی قرار می دادیم بسیاری از مشکلات مانند بحث سایه اندازی و اشرافیت به وجود نمی آمد.


عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد افزود: مشکل ما این است که به موازات کارهای اقتصادی و توسعه ای کار فرهنگی نمی کنیم و اینها را به عنوان تهدید توسعه شهری قلمداد می کنیم اما تهدید و زمینه سازی تهدید دو موضوع جداگانه است.


محکومیت  شهرداری برای تراکم فروشی جوان مردانه نیست
اما مشهودی به موضوع درآمد شهرداری از تراکم فروشی وارد شد و گفت: محکومیت  شهرداری برای تراکم فروشی جوان مردانه نیست زیرا مسئول این امر 11 وزیر هستند که در سال 69 تصویب کردند که تهران و 5 شهر دیگر 25 درصد تراکم خود اضافه کنند و تراکم بفروشند و خودکفا گردند.
وی افزود: این مصوبه هنوز توسط آقای حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی که سه و نیم سال وقت خود و شورای عالی شهرسازی را صرف مبارزه با بلند مرتبه سازی در تهران و جاهای دیگر کرده، لغو نشده است و هنوز شهرداری باید با نیم درصد پول قیمت منطقه ای شهر را اداره کند.


تا قبل از سال 1369 چیزی به نام تراکم فروشی در ایران وجود نداشت
مدیر گروه شهرسازی انجمن مشاوران ضمن بیان اینکه هنوز به این امر توجه نشده است که بسیاری از  هزینه های شهرهایی همچون مشهد و تهران ملی است و قرار نیست پول مردم این شهر صرف همه هزینه ها بشود، گفت: تا قبل از سال 1369 چیزی به نام تراکم فروشی در ایران وجود نداشت اما 11 وزیر این کار را کردند  اما متاسفانه ما مجری ها یعنی شهرداری ها را محکوم می کنیم و این در حالی است که اگر خود  وزرا شهردار بشوند ممکن است همین کار را بکنند زیرا بدون تراکم فروشی شهر زباله اش را هم نمی تواند جمع کند و بدون توجه به این موارد قضاوت کردن بی عدالتی است.


عرفانیان در تایید این سخنان مشهودی اذعان داشت: شهرداری مثل یک بچه 10 ساله بوده که دولت به او گفته دیگر بهش پول نمی دهد و باید خودش پول دربیاورد لذا نباید انتظار داشته باشیم این بچه دکتر و مهندس شود و باید احتمال دهیم که شغل های دیگری انتخاب کند لذا بسیاری از اتفاقات ناشی از تصمیمات در وزارت خانه در سال های  گذشته است، بنده این حرف جناب مشهودی را قبول دارم و به همین دلیل اعتقاد دارم که درآمد شهرداری بیش از 3 درصد است زیرا شهرداری ها همواره می گویند چون درآمد پایدار نداریم تراکم می فروشیم.


با بلندمرتبه سازی به شکل نخبگانی برخورد کردیم
سهیلی در ادامه به گزارش عملکرد شورای شهر در این خصوص پرداخت و گفت: در دوره جدید به صورت نخبگانی با موضوع بلندمرتبه سازی برخورد کردیم و 3 جلسه در مورد ابعاد شهرسازی، اقتصادی و فرهنگی بلندمرتبه سازی در مرکز پژوهش های شورای شهر برگزار کردیم که نتیجه این جلسات یک سند پایه شد و زمانی که بخش بلند مرتبه سازی از طرح جامع مصوب حذف شد از این سند برای تهیه این ضوابط استفاده کردیم.
وی افزود: هرکس می خواهد دیدگاه شورای شهر مشهد را در این زمینه نقد کند این یک سند رسمی است و آن را مطالعه نماید، آیا ویژگی های فرهنگی اجتماعی در این سند نادیده گرفته شده است؟ آیا بلندمرتبه سازی در اکثر نقاط شهر مجاز دانسته شده است؟ آیا طبق این سند به بلند مرتبه سازی به عنوان یک منبع اقتصادی نگاه شده است؟ این سند گویا است و به دولت ارائه شده است.


مشهودی در خصوص سند مذکور که سهیلی از آن یاد کرد، بیان کرد: برای این سند به 7 مشاور طرح تفصیلی مراجع شد و مشاوران جاهایی که امکان بلند مرتبه سازی داشت را در محورها مشخص کردند، البته معنی این نقشه این نیست که در تمامی این نقاط می توانند ساختمان بلند بسازند و باید شرایط زمین هم اجازه دهد، اینها استخراج شد و به عنوان یک طرح در اختیار شورای شهر قرار گرفت که البته بین مطالعات مشاور و سند شورای شهر تفاوت هایی وجود دارد.


سهیلی در خصوص این تفاوت ها بیان کرد: این سند برای تکمیل ضوابط طرح جامع بود اما با تشکر از مشاوران این نقشه را حذف کردیم چون باید در مقیاس طرح جامع موضوع را بررسی کنیم، البته 90 درصد سند ما به ارائه مشاوران یکی است اما حذف نقشه به این دلیل بود که نمی خواستیم محورها و پهنه ها را پیشاپیش تصویب کنیم و گفتیم باید در طرح تفصیلی پیشنهاد شود و شورای شهر و کمیسیون ماده 5 نظر بدهند، در ارائه مشاوران بلندمرتبه را تا 11 طبقه دیده بودند اما اساسا 6 تا 11 طبقه میان مرتبه است و از 11 طبقه به بالا را هم به 2 فاز تا 28 طبقه و بالای 28 طبقه تقسیم کردیم.


در ادامه سعید شعرباف رئیس دبیرخانه پیوست فرهنگی شهرداری مشهد گفت: طبق این سند مناطق نزدیک ارتفاعات جنوب دارای پتانسیل بالای بلند مرتبه سازی است و اینها شبهه دارد، ما این امر را به مشاوران طرح تفصیلی واگذار کردیم که اینها قرار شد ضوابطی را بنویسند که ضوابط بالادستی آنها است و قرار است به خودشان در اینده ابلاغ شود. منطق این امر چیست؟ مگر چنین چیزی می شود؟
این سوال شعرباف با پاسخ جالب مشهودی مواجه گردید. مشهودی گفت:  چرا نمی شود؟ در شهری که یک کارشناس مسکن وشهرسازی نقشه طرح جامع رو خودش می کشد و ابلاغ می کند چرا نشود؟ خیلی هم خوب می شود!
شعرباف ادامه داد: در حال حاضر در بخش فرهنگی اجتماعی اتفاقات خوبی رخ داده است اما نگرانی ما از این هم بیشتر است زیرا اخیرا شنیده ایم استانداری گفته این سند را ما قبول نداریم و ما ترس داریم که همین اتفاقات خوبی که شورا برای این سند در نظر گرفته است را کمیسیون ماده 5 بایکوت نماید.

 
که اراضی زکریا روی مهم ترین گسل شهر است
همچنین جلیلی نژاد خطاب به سهیلی گفت: مجموعه مدیریت شهری می داند که اراضی زکریا روی مهم ترین گسل شهر است و یکی از دلایل  آلودگی شهر در نظر نگرفتن این مناطق است و شما واکنش نشان نمی دهید.
سهیلی در پاسخ به گفته های شعرباف و جلیلی نژاد بیان کرد: در مورد اراضی زکریا باید گفت این امر را شورای عالی شهرسازی مستثنی کرده است، وقتی بالاترین مرجع کشور این کار را کرده من باید از مشاوران دفاع کنم زیرا آنها دیگر نمی توانند بر خلاف نظر شورای عالی نظر دیگری بدهند لذا این امر سوءاستفاده مدیریت شهری برای درآمدزایی یا تامین نیاز اقتصادی نیست و این امر  می گردد به اینکه یک سری از تصمیمات توسط مقامات ملی به صورت غیر تخصص و خارج از حدود شهرسازی گرفته می شود.


در مشهد 4 طبقه روی پیلیوت عرف است
در ادامه بحث مشهودی موضوع تراکم و بلندمرتبه سازی را پی گرفت و بیان کرد: تعریف من از بلند مرتبه سازی نسبی است به طوریکه در هر شهری هرچه از عرف بیشترساخته بشود ساختمان بلند محسوب می شود لذا باید ویژگی هایی داشته باشد که به شهر آسیب نزند مثلا باید دارای 5 نما باشد که بام مورد توجه قرار گیرد نه اینکه فقط ساختمان 1 نما داشته باشد.


وی افزود: ونیز شهری است که نسبت به خودش خیلی بلند مرتبه است چون بخش های مسکونی 6 طبقه در کوچه هایی با عرض 1.20 متر قرار دارد و یکی از متراکم ترین شهرها است، در شهرهای کوچک که همه ساختمان ها یک یا دو طبقه است 5 طبقه بلند مرتبه است لذا باید هرجایی را نسبت به خودش نگاه کرد . اصول بلندمرتبه سازی را رعایت کرد لذا هرجا از عرف بیشتر باشد بلند محسوب می شود و الان در مشهد 4 طبقه روی پیلیوت عرف است.
درادامه عرفانیان ضمن بیان اینکه  با بلند مرتبه سازی مشکل ندارم و با چرایی آن مسئله دارم بیان کرد: وقتی ساختار نداریم نباید این موضوع را توسعه دهیم، توسعه بیش از آنکه سخت افزاری باشد نرم افزای است.ما زیرساخت آتش نشانی و حمل و نقل و نداریم، برای بلند مرتبه سازی باید ناحیه مشخص گردد و این ناحیه باید دارای ساختار زیربنایی متفاوت از شهر باشد و در چنین ناحیه ای می توان برج ساحخت که متاسفانه چنین چیزی در شهر ما رخ نداده است.


در انتظار فجایعی همچون آتش سوزی برج سلمان
وی افزود: تا 15 سال آینده مطمئنا ما با فجایعی همچون برج سلمان مواجه می شویم که شورایی شهر و شهرداری کاسه چه کنم چه کنم دست می گیرند، حادثه سلمان باید خروجی اش این می شد که شورای شهر واکنش نشان داده و یک اتفاقی رخ دهد، شک نکنید در 10 سال آینده باز هم مانند برج سلمان خواهیم داشت ولی خروجی و واکنش فعلی این است که به نظام مهندسی گفتند ساختمان هایی که پروانه ایمنی ندارند کنترل شوند و این اصلا تناقض دارد زیرا وقتی از اول ایمنی را برای این برج قرار ندادیم چطور می شود حالا ایجاد کرد؟ این نظام مسئولیتی کجاست؟ متاسفانه مقررات ملی ساختمان های ما جهانی نیست و با این مقررات هیچ کجای دنیا غیر از تهران و مشهد نمی توان برج ساخت.  


28 طبقه به بالا چه خبر است؟
مشاور معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: چرا ما جان مردم را برای 28 طبقه به بالا به خطر می اندازیم، 28 طبقه به بالا چه خبر است؟ چه رویکرد اقتصادی می خواهد اتفاق بیفتد؟ یک نفر پول دارد و میخواهد 120 بالای زمین زندگی کند! به نظر من جای این امر در مشهد نیست، طبق آمار روزانه 15 نفر بر اثر سانحه با موتور سیکلت در مشهد جان خود را از دست می دهند و این یک فاجعه است، اگر این را درست کردیم برج هم درست کنیم متاسفانه ما با ساختن این برج ها داریم بحران درست می کنیم همین الان در کوچه های باریک 5 متری اطراف حرم ساختمان های 15 طبقه وجود دارد، اگر این را درست کردید برج هم درست کنیم. با ساختن این برج ها داریم بحران می سازیم.  


همچنین رهنما استاد دانشگاه فردوسی که در این نشست حاضر بود گفت: بلندمرتبه سازی یک وسیله است و نه هدف و باید دید چرا می خواهیم به این سمت برویم.
وی افزود: 50 درصد از فقر شهری ناشی از مسکن است اما بلندمرتبه هایی که در مشهد ساخته می شود از متری 7 میلیون تا 18 میلیون تومان است که هرکسی نمی تواند در آنها ساکن شود.


بلند مرتبه سازی را نمی توان با آتش نشانی محمدود کرد
در ادامه حاضرین در جلسه چند سوال از سهیلی عضو شورای شهر در خصوص نگاه درآمدی شهرداری به بلندمرتبه سازی و ایمنی کردند و سهیلی در پاسخ گفت: بلند مرتبه سازی را نمی توان با آتش نشانی محمدود کرد چون اساسا امکانات بلند مرتبه سازی برای کف بلند مرتبه تعریف کرده اند پس نباید بگوییم اگر ما 30 طبقه می سازیم باید امکانات 30 طبقه را هم داشته باشیم، زمانی که طرح پارت تصویب شد شهرداری امکانات آتش نشانی برای 11 طبقه را خرید.
وی افزود: طرح پارت تا 10 طبقه را مجاز دانسته بود و اعلام کرده بود که بیش از آن باید به کمیسیون ماده 5 برود اتفاقا الان مشکل اصلی مابلندمرتبه هایی است که مجوز کمیسیون ماده 5 دارد لذا اگر یک نقطه را کمیسیون ماده 5 مجوز داد میتوانیم ان نقطه را حالا در نظر بگیریم و باید گفت که بالای 25 طبقه باید به کمیسیون ماده 5 برود.


وی در پاسخ به این سوال که اگر شهرداری نگاه درآمدی ندارد چرا ستاد عالی درآمد دارد، گفت: شورای چهارم بحث فروش با پپرین را ممنوع کرده و در حال حاضر شهرداری اجازه ندارد بر این اساس تراکم بفروشد جالب اینجاست که دوستان استانداری به همین مصوبه اعتراض کردند و آن را به هیات حل اختلاف فرستاده اند.  
سهیلی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از فواید بلند مرتبه سازی کاهش اختصاص سرمایه به زیرساخت ها است و این زیرساخت ها در پهنه کوچک تری گسترش پیدا می کند و در کل هزینه زیرساخت ها کاهش پیدا کرده و ارزش افزوده ایجاد می گردد.


شهر باید برای انسان خاطره ایجاد کند
همچنین عرفانیان مشاور معاون وزیر راه وشهرسازی در آخرین بخش سخنان خود بیان کرد: شهر باید برای انسان خاطره ایجاد کند و به گونه ای باشد که بتوانیم به وسیله آن به فرزند خود چیزهای زیادی آموزش دهیم ولی اگر شهری اینگونه نبود شهر خوبی نیست و متاسفانه امروز ما در مشهد داشته های خودمان را نیز داریم از دست می دهیم.


در پایان این جلسه سهراب مشهودی به چند سوال پاسخ داد: قرار بود طرح جامع تفصیلی همزمان و به شکل رفت و برگشت تعریف بشود و در 6 ماه مشاوران الگوی توسعه منطقه را تهیه کنند و تحویل دهند اما پس از آن تهیه طرح جامع 4 برابر زمان مقرر به طول انجامید و تازه استنتاج ها به دست آمد.
وی افزود: بنده همان موقع به پژمان شهردار وقت مشهد نامه نوشتم که شما میلیاردها تومان برای این طرح هزینه می کنید و تجربیات من می گوید که این طرح به نتیجه نمی رسد لذا 5 درصد به هزینه اضافه کنید و همزمان یک مشاور دیگر هم طرح را تهیه کند و بگذارید 2 طرح تهیه شده و مقایسه گردند تا خیالتان راحت باشد اما اینگونه نشد و در نتیجه این شد که مشاور خلع کردند و معاون اداره کل راه و شهرسازی خودش طرح را دستکاری کرده و برده که هنوز تصویب هم نشده است که این خطرش در آینده از فروش تراکم توسط شهرداری بیشتر است چون از این به بعد اگر این باب شود هیچ پروژه دیگر به نتیجه نمی رسد چون رویه می شود که روز آخر مشاور خلع می شود و کاربریهای خودشان را داخل طرح می گذارند و ترسیم می کنند و هرچه هم ما فریاد می کنیم که این بدعت بد را نگذارید زور ما به این اداره کل نمی رسد.

مدیر گروه شهرسازی انجمن مشاوران خاطر نشان کرد: تا قبل از سال 1369 چیزی به نام تراکم فروشی نبود و مسکن و شهرسازی این کار را رواج داد.

طرح جامعه به صورت نیمه ابلاغ شده است
وی تصریح کرد: طرح جامع در حال حاضر به ما به صورت نیمه ابلاغ شده است، یک طرح جامع مسخره تصویب و ابلاغ شد که گفته اند کاربری ها، معابر و تراکم بعدا می آید لذا ما نمی دانیم چه چیزی تصویب شد و فقط چون مجلس گفته بود باید تصوب کنند تصویب کردند.

استعلام دیرهنگام در خصوص زیباسازه
مشهودی در پایان این جلسه در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه زیباسازه میدان جانباز که در مسیر خط 3 قطار شهری قرار گرفت و باعث تغییر مسیر شده است، بیان کرد : در خصوص این پروژه از ما استعلام نشد و زمانی این استعلام صورت گرفت که ساختمان ساخته شده بود و ما اعلام کردیم که این پروژه از لحاظ ارتفاع، سطح اشغال و حقوق همسایگی دار مشکلات است و باید بلوک پشتی را که برای همیشه در سایه فرو برده را بخرد و تبدیل به فضای سبز نماید.


در پایان می توان اشاره کرد که دو موضوع لوکس سازی و عدم توجه به نکات ایمنی در خصوص بلندمرتبه سازی در شهر مشهد حائز اهمیت است. رویه کنونی به شکلی است که بلندمرتبه ها فقط برای قشرخاصی است و نمی تواند مشکل تراکم را حل نماید و از طرفی به گفته عرفانیان با تولید بلندمرتبه ها به نوعی بحران تولید می شود زیرا مقررات ملی ساختمان ما و تجهیزات آتش نشانی اذهان را نگران کرده است.  
 

انتهای پیام/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.