نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس سیاسی | کد خبر: 17961
تاریخ انتشار: 1395/10/05 - 14:21:37

گزارش اتفاقیه از هزینه‌های کفن و دفن و مراسمات ترحیم

نرخنامه مرگ درمشهد

نرخنامه مرگ درمشهد,

انسان چیست؟ کدام زاویه انسان مهمتر است؟ آیا این روح است است که در زندان استخوانی جسم محبوس شده است یا جسم است که در سیطره روح، اطاعت پذیر است.
پاسخ صحیح به این سوالات که امروز کمتر ذهن کسی را مشغول می‌کند می‌تواند بسیاری از رفتارهای جامعه را اصلاح کند و تعریف درستی از آن را ارائه دهد. مطمئنا جسم ارزشی پایین‌تر از روح دارد و تمام خصلت‌های انسانی در تعریف روحانی جای می‌گیرند. تعاریف مختلفی برای زندگی دنیوی وجود دارد و نسبت به همین نظریه‌ها گرایش‌های مختلفی شکل گرفته است اما نقطه مشترک بین همه اعتقادات منطقی، برتری روح بر جسم و کم ارزش بودن جسم پس از مرگ است.

کافی است با نگاهی ساده به مقدمات، مراسمات و هزینه‌هایی که از لحظه مرگ یک انسان تا چندروز پس از خاکسپاری او در روزگار امروز رخ می‌دهد بنگریم تا رسوخ تجمل‌گرایی و حسادت‌های آدمی در اتفاقاتی که جنبه مذهبی پررنگی هم دارد را به وضوح حس کنیم. متاسفانه باید گفت علی‌رغم رنگ و لعاب مذهبی مراسم، خیلی از اتفاقی که در آن رخ می‌دهد پشتوانه و ریشه مذهبی ندارد بلکه بیشتر تحت تاثیر چشم‌و‌هم‌چشمی‌های کودکانه آدم بزرگ‌ها قرار دارد.

رسم و رسومات جاری باعث شد تا به دنبال برآورد هزینه‌های مرگ در طبقات مختلف اجتماعی و تاثیر تجمل‌گرایی در آن بگردیم. همینطور سعی کردیم تاثیر آن در افزایش شکاف طبقاتی را نیز بررسی کنیم.

قبری به قیمت کاخ آرزوها
اولین چیزی که بعداز مرگ یک شخص، برای اطرافیانش در اولویت قرار می‌گیرد تهیه جای قبر است. البته خیلی‌ها حتی قبل از مردن خانه ابدی خود را پیش خرید کرده‌اند و نگران آن نیستند. مشهد علاوه بر حرم مطهر رضوی، سه آرامستان بهشت امام رضا(ع)، خواجه ربیع و خواجه اباصلت دارد که به جز بهشت رضا(ع) بقیه خصوصی محسوب می‌شوند. تهیه جای قبر در حرم مطهر رضوی با قیمت‌های نجومی آن برای هرکسی امکان‌پذیر نیست. قیمت قبر در حرم رضوی از 120 میلیون تومان آغاز شده و سقفی نیز برای آن تعریف نشده است. هرکس پول بیشتری بدهد جای بهتری می‌خوابد. مثلا قیمت قبر در صحن آزادی و قسمت پایین پای حضرت 700میلیون تومان است که با این رقم می‌توان در منطقه متوسط شهری دو یا سه خانه مناسب خریداری کرد یا با تهیه جهیزیه 70 نوعروس و داماد نیازمند، کمی از غصه‌های 70 خانواده نیازمند کم کرد. حتی می‌توان برای 700 کودک بی سرپرست، پدر و مادر شد یا برای 7000 هزار دانش‌آموز کم بضاعت شرایط و لوازم تحصیل فراهم کرد. البته با همان 120میلیون تومان هم می‌شود همه این کارها را انجام داد. این نکته نیز قابل اغماض نیست که کیفیت و کمیت قبر در همه‌جا یکسان است. در واقع این شخص مدفون است که به محل دفن اعتبار می‌بخشد که آن هم به آثار و اعمال وی بستگی دارد. از این موضوع نمی‌توان غافل شد که همجواری با ائمه اطهار حتی برای مردگان هم جایگاه ویژه‌ای دارد اما اگر کمی زندگی و سیره اهل بیت(ع) را مطالعه کنیم در اقیانوس بزرگی از گذشت و بخشش و مهربانی غرق خواهیم شد و راه و رسم درست زندگی را خواهیم آموخت.


از حرم رضوی که بیرون بیاییم می‌بینیم که قیمت‌ها در آرامستان‌های خواجه‌ربیع و خواجه‌اباصلت که هردو خصوصی هستند خیلی هم معقول نیست. در خواجه‌ربیع، یک قبر ناقابل 10میلیون تومان می‌ارزد و اگر بخواهید آن را پیش خرید کنید حداقل 17میلیون تومان باید بابت آن بپردازید که با این پول هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. درباره قیمت‌ها در خواجه‌اباصلت باید گفت اگرچه موفق به گفت‌وگو مسئولان آن نشدیم اما بعید به‌نظر می‌رسد از آن کمتر باشد.


قیمت‌ها اما در بهشت‌ امام رضا(ع) که آرامستانی عمومی است معقول‌تر است و بیشتر طبقه متوسط و کم بضاعت از آن استقبال می‌کنند. قیمت‌ها در حال حاضر با خدمات جانبی مانند حمل‌ونقل و غسل و کفن، 1میلیون و دویست هزارتومان است و در صورت پیش‌خرید به بالای 6میلیون تومان می‌رسد. حال سوالی که ایجاد می‌شود این‌ است که دلیل چندبرابر شدن قیمت‌ها در صورت پیش‌خرید چیست و یک قبر چقدر هزینه نگهداری می‌تواند داشته باشد یا اصلا چنین هزینه‌ای دارد یا خیر. جالب است بدانید یک مقبره خانوادگی 12 نفره در بهشت رضا بیش از 170میلیون تومان قیمت دارد و جالب‌تر از آن که هر قبر تنها 30سال به مالک تعلق دارد.


افراد بی‌بضاعت هم در بهشت امام رضا(ع) دفن می‌شوند اما خدمات بردن جنازه به درب منزل و حرم رضوی به آن تعلق نمی‌گیرد و هیچ مدرکی بابت فوت نیز به خانواده متوفی برای ارایه به ارگان‌ها داده نمی‌شود.

 هزینه‌های گریه‌آور
اما مرحله بعدی، برگزاری مراسم ترحیم مرحوم محترم است که معمولا سه روز به طول می‌انجامد. در این مرحله هم هزینه‌های متفاوتی برای طبقات مختلف اجتماعی تعریف شده‌است. قیمت یک روز مسجد گران‌قیمت در مشهد بدون درنظر گرفتن هزینه میوه و شیرینی، مداح و خدمه 700هزارتومان است
که در مناطق متوسط شهری بین 100هزار تا 400هزار تومان آب می‌خورد. ام در مناطق پایین شهر معمولا هرکس به اندازه توان خود پرداخت می‌کند آن‌هم برای تامین مخارج ضروری مسجد.


برای پذیرایی لوکس با گروه قاری و مداح، میوه و حلوا و شیرینی و خدمه باید برای هر روز حدود 2میلیون تومان هزینه کرد که از توان طبقه متوسط خارج است و بیشتر مخصوص عده‌ای خاص می‌شود. حالا اگر بخواهیم همه این هزینه‌ها را با احتساب سه‌روز مراسم تعذیه سرجمع کنیم رقمی حدود 8میلیون تومان می‌شود که با آن یا حتی نصف آن می‌توان چند زندانی گرفتار که بخاطر دیه‌های جزئی، دور از عزیزان خود در حبس به‌سر می‌برند را آزاد کرد.


 در طبقه متوسط و کم بضاعت اما بیشتر خود آدم‌ها هستند که کمر همت را محکم می‌کنند و به معنای حقیقی در غم هم‌دیگر شریک می‌شوند. اگر به مراسم قشر متوسط یا پایین‌تر بروید خواهید دید که مسئول پذیرایی خود خانواده متوفی هستند و پذیرایی هم ساده‌تر برگزار می‌شود.
از همه این‌ها که بگذریم بنظر می‌رسد که می‌توان به‌جای برگزاری چند روز مراسم، یک روز را برگزار کرد و هزینه مابقی را برای آرامش روح عزیز از دست رفته صرف امور خیریه کرد.

شاخه گلی به‌رنگ مرگ
اینکه رسم بردن تاج گل در مراسم ترحیم از چه زمانی و از کجا آغاز شد بماند اما از منظر زیبایی شناختی، گل بیشتر نماد شاد بودن و آرامش‌بخشی است و کاربرد آنچنانی به‌جز همان آرامش برای بازماندگان یک مرده ندارد. حالا باید دید آیا بردن یک تاج گل گران‌قیمت برای روح یک مرده آرامشبخش‌تر است یا دادن هزینه آن به یک موسسه خیریه یا افزاد نیازمند. بنظر می‌رسد بعداز مرگ، زودتر از آنچه که انتظارش را داریم فراموش می‌کنیم یا فراموش می‌شویم. یادمان رفته‌است که روح فرد تازه درگذشته بیشتر از بازماندگانش نیاز به آرامش و سازوبرگ سفر دارد و همه حواسمان پیش کسانی است که هنوز فرصت حیات دارند و زندگی بصورت خودکار، غم‌ها را در ذهنشان کم‌رنگ می‌کند و دردهای تازه‌ای جایگزین آن می‌شود.
قیمت تاج‌گل‌ها که معمولا بین 2 تا 5 روز دوام دارند از 200هزارتومان شروع شده و تا حدود 5میلیون تومان بسته به اندازه و نوع گل محاسبه می‌شود. خدا می‌داند با هزینه این تاج گل‌ها که تعداد آن در برخی مراسمات کم هم نیست می‌توان چه میزان از تعداد کودکان گل‌فروش خیابان‌ها را کم کرد و یا چند ماشین عروس را برای جوانی کم‌بضاعت که می‌خواهد زندگی تازه‌ای را آغاز کند گلکاری کرد.

سنگ، غذا، پایان
اما مردن هزینه‌های دیگری هم دارد. تازه بعداز آن‌همه پذیرایی مفصل نوبت یک غذای درست و حسابی می‌رسد که انگار اگر نباشد ماجرای ما چیزی کم دارد. برای یک پذیرایی 300نفره آن‌هم تنها با دو نوع غذای معمولی و ساده در یک رستوران نه‌چندان عالی باید بیش از 6میلیون تومان کنار بگذارید البته اگر به همین تعداد میهمان و دو نوع غذای ساده قانع باشید. اگرهم تجمل‌گرایی تان گل کند باید  حداقل 10میلیون تومان هزینه کنید که البته می‌توانید تصمیم بگیرید به‌جای آن سبد کالا تهیه کنید و تعداد زیادی از خانواده‌هایی که برای تهیه مایحتاج اولیه خود هم  دچار مشکل هستند را یاری بدهید.


سنگ قبرها هم که روزی تنها برای مشخص شدن مکان دفن و هویت یک مرده کاربرد داشت حالا به نماد تجمل‌گرایی تبدیل شده است که با قیمت گزاف بعضی از آن‌ها می‌توان پول رهن دو زوج جوان را در یک محله معمولی شهر تامین کرد. قیمت سنگ قبر معمولا بین 500هزار تومان تا 3میلیون تومان است اما با جست‌وجو در سایت و شبکه‌های مجازی فروشندگان این سنگ‌ها، علاوه بر طرح‌ها و مدل‌های بی‌شمار، به قیمت‌های عجیب و غریبی هم برمی‌خورید. بالاترین قیمتی که به چشم ما خورد 21میلیون تومان بود اما امکان دارد شما با صرف زمان بیشتر با ارقام بالاتری هم مواجه شوید.


اگر از هزینه ایاب و ذهاب، چاپ آگهی ترحیم و بنر، نصب حجله و گل زدن ماشین که این‌روزها مد شده‌است و خیلی چیزهای دیگر فاکتور بگیریم، اگر بخواهید خیلی شیک و مجلسی و لاکچری بمیرید باید حداقل 800میلیون تومان اندوخته داشته باشید. اگرهم ترجیح می‌دهید مثل آدم‌های معمولی، خیلی ساده و بدون ریخت و پاش از دنیا بروید با حداقل یک صدم این مبلغ می‌توانید به سفر ابدی بروید. حالا خودتان تصمیم بگیرید می‌خواهید بعد از مرگ هم مهربانی کنید و بخشی از خاطرات شیرین خیلی‌ها باشید یا با یک مراسم چندروزه مثلا آبرومندانه، برای همه به پایان برسید. همه با هر سطحی از سواد و فرهنگ و ثروت باید به مسئله بیاندیشیم که بعداز مرگ چه چیزی به‌درد ما یه عزیزی که از دست داده‌ایم می‌خورد. این پایان گزارش است اما مطمئنم برای کسانی که اهل تفکر و اندیشه‌اند و حقیقت را درک می‌کنند تازه شروع ماجرا است.

انتهای پیام/صادق شیخی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.