نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس اقتصادی | کد خبر: 18398
تاریخ انتشار: 1395/10/16 - 15:05:50

اتفاقیه از گاف‌های طرح الیت گزارش می‌دهد؛

دردسرهای یک سیستم هوشمند

گسترش شهر مشهد و مهاجرت از مناطق کوچک‌تر به این کلانشهر مذهبی و علاقه شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه شخصی، باعث شده‌است که خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مانند شریان‌هایی باشند که خون به کندی در آن درحال جریان است و درواقع باید بگوییم مشهد دچار غلطت خون شدید شده‌است. زیرساخت‌های محدود استفاده از وسایل نقلیه عمومی که نتوانسته‌است همپای گسترش شهری رشد کند و افزایش ترافیک که روز‌به‌روز به آن افزوده می‌شود، خود معضل دیگری به‌نام جای پارک را به‌وجود آورده‌است.
 دردسرهای یک سیستم هوشمند,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ؛ حالا چندسالی است شهرداری با پیاده‌سازی طرح هوشمند ترافیک و پارک خودرو به نام الیت، وارد گود شده‌است تا این مشکل را برطرف کند اما ظاهرا این سیستم تنها توانسته‌است مشکلات دیگری را به معضل قبلی بیفزاید. شرکت ترافیک هوشمند الیت که بصورت مشترک توسط شهرداری و بخش خصوصی اداره می‌شد، حالا تحت تملک کامل شهرداری مشهد درآمده و درحال اجرا است.

بر اساس مصوبه سال گذشته شورای اسلامی شهر مشهد، معابر و خیابان‌های شهر به سه دسته تقسیم شده‌است و نرخ پارک در آنها نیز متفاوت است. به استناد یکصد و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، در معابر گروه (الف) که شامل مسیرهایی مانند میدان شهدا تا میدان انقلاب، میدان شریعتی تا میدان فلسطین، دانش تا پایانه مسافربری، میدان توحید تا میدان فردوسی و... حق توقف به ازای هر نیم  ساعت 800تومان، در معابر گروه (ب) شامل مسیرهایی مانند سه‌راه دارایی تا سه‌راه چمران، ابوطالب تا میدان شفا، چهارراه دانشجو تا پل آب‌وبرق و... به ازای هر نیم‌ساعت توقف 700تومان و معابر گروه (ج) شامل مسیرهایی مانند هاشمیه تا شهید صیاد شیرازی در بلوار فکوری، خیابان قائم تا فلسطین در سلمان فارسی، استاد یوسفی تا میدان امامیه در ادیب نیشابوری و... به ازای هر نیم ساعت توقف 600تومان محاسبه می‌شود.


البته در همین مصوبه آمده‌است که نیم ساعت اول توقف رایگان است و هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شود و برای توقف های بیش از یک ساعت به ازای هر ساعت توقف اضافی تا 4 ساعت، به ازای هر ساعت، 15 درصد به تعرفه ساعت قبل افزوده می شود و برای ساعت‌های بعدی، تعرفه ساعت چهارم محاسبه می‌شود.

ساعت اجرای این طرح نیز از 7صبح تا 9شب خواهد بود و پارکینگ‌های حاشیه‌ای در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی رایگان است. طبق مصوبه شصت‌و‌ششمین جلسه چهارمین شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد موظف شده‌است حق توقف هر یک از معابر مصوب و پارکینگ های غیر حاشیه ای را به صورت مقتضی به اطلاع عموم مردم برساند که حالا باید دید این یند چقدر اجرایی شده‌است و چند درصد از شهروندان از نرخ‌های الیت اطلاع دارند. جانبازان بالای 25درصد و خانواده معزز شهدا نیز از پرداخت تمام هزینه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای و 50درصد از هزینه پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای معاف هستند.


حالا نرخ پارکینگ‌ها و دسته‌بندی آن چقدر درست و اصولی انجام شده‌است، خودش موضوعی بحث برانگیز است که چندی پیش نیز خبرگزاری مهر خراسان رضوی به نقل از یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نوشته بود نرخ پارکینگ از اجاره بها منزل مسکونی بیشتر است. این عضو شورا گفته‌بود برای پارک یک ماشین در خیابان ۱۰ متر مربع فضا نیاز است، اگر قرار باشد یک ماشین در طی روز در یک فضای پارک حاشیه ای توقف داشته باشد باید روزانه ۲۵ هزار تومان هزینه پرداخت کند که این میزان هزینه در ماه به ۷۵۰ هزار تومان می رسد. یک آپارتمان ۶۰ متری در یکی از مناطق متوسط شهر مشهد ماهیانه ۷۵۰ هزار تومان اجاره بها نیاز دارد و در طرفی دیگر باید برای اشغال ۱۰ متر مربع در کنار خیابان ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کرد.


گذشته از این مسائل، اشتباهاتی که گاها در محاسبه ساعت پارک یک خودرو و هزینه آن رخ می‌دهد خیلی از شهروندان را کلافه و سردرگم کرده‌است. طبق قبض‌های الیتی که توسط یکی از شهروندان به دست ما رسیده‌است، نزدیک به 6هزارتومان به بدهی الیت وی اضافه شده‌است که به گفته وی پس از حرکت از نقطه اول و  پارک کردن در نقطه دیگر در روز بعد این میزان از بدهی، آن‌هم برای 10دقیقه پارک محاسبه شده‌است. این شهروند می‌افزاید مردم هنوز نمی‌دانند وقتی در حاشیه یک خیبان پارک می‌کنند قرار است چقدر پرداخت کنند و گاهی با قیمت‌های بسیار بالا و غیرمعقول مواجه می‌شود که باعث سردرگمی همه شده‌است.


این‌ها به اضافه عدم قبول مسئولیت خودروهای پارک شده که تابلوی آن در پارکینگ‌های الیت نصب شده‌است تنها گوشه‌ای از دردسرهایی است که مردم درباره طرح الیت با آن مواجه هستند و انتظار می‌رود مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد.

انتهای پیام/ صادق شیخی
 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.