نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس اقتصادی | کد خبر: 18400
تاریخ انتشار: 1395/10/16 - 15:10:51

هایپرمارکت‌ها؛ فرصتی برای خرید لذت‌بخش

مهدی لزگی مدیر منطقه خراسان فروشگاه‌های همواره تخفیف کوروش است که با شعبات متعدد و تخفیفات بسیار بالای خود، به نامی معتبر و آشنا برای مردم تبدیل شده است. به سراغ این مدیر موفق و با تجربه رفتیم تا نظراتش را در خصوص سیستم کنونی بازار جویا شویم.

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ؛ نوع مدیریت و فرایندهای جاری در هایپرمارکت‌ها به گونه‌ای است که مزایای مختلف و متعددی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند. بزرگی فضای هایپرمارکت‌ها و تنوع کالا باعث می‌شود که مردم با صرف زمان کمتر، نیازها و مایحتاج روزانه خود را از یک محل تامین نمایند و نیازی به گشت‌زنی در خیابان‌های مختلف و رفتن از این مغازه به آن مغازه و هدر دادن زمان نباشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها جهت حفظ نام و نشان خودشان و افزایش رضایتمندی مشتریان، فرایندهای کنترلی دقیق‌تری در خرید و تامین کالا تعریف می‌کنند.این امر باعث می‌شود مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری در خصوص کیفیت کالاهای موجود در هایپرمارکت‌ها اقدام به خرید کنند. مشتریان با خرید از هایپرمارکت‌ها، بخصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌محور، می‌توانند کالاها را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند و مدیریت بهتری بر نقدینگی و حجم خرید خودشان داشته باشند. وجود محیط امن و سرگرم کننده و فرصت مقایسه کالاها از مزایای دیگری است که هایپرمارکت‌ها برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند. مشتریان با خرید از این مراکز ضمن حضور در محیطی امن و مناسب، به گشت‌زنی در فروشگاه‌ها و مقایسه قیمت‌ها و کیفیت برندها، می توانند با کسب اطلاعات کامل، بهترین انتخاب در خرید را تجربه کنند. در پایان فرایند خرید نیز مشتری با دریافت فاکتور خرید، ضمن اطلاع از جزئیات خرید خود، امکان مقایسه کالاها و قیمت‌ها را با سایر هایپرمارکت‌ها و مغازه‌ها خواهد داشت.

اقبال مردم به هایپرمارکت‌ها در حال افزایش است
درمورد اقبال مصرف‌کننده‌ها نسبت به هایپرمارکت‌ها باید گفت بسته به نوع  آن‌ها و فرهنگ و سطح درآمدی مردم محلی که هایپر در آن‌جا احداث شده است، استقبال مردم نیز متفاوت است. به طور کلی گرایش مردم از خرید سنتی به سمت بازار نوین در حال افزایش است و در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک‌تر استقبال بیشتری می‌شود زیرا در شهرهای کوچک بدلیل ارتباطات محلی و آشنایی مردم با یکدیگر و نوع خرید اعتباری و فله‌ای، گرایش کمتری نسبت به خرید از فروشگاه‌های بزرگ وجود دارد. در عین حال شرایط و نوع عرضه کالا در هایپرمارکت‌ها نیز تعیین‌کننده است و سطح استقبال مردم بر همین اساس تغییر می‌کند.

اصولا وجود مراکز خرید بزرگ و زنجیره ای و ارتباط آن‌ها با مصرف‌کننده و تلاش در جهت مشتری مداری و حفظ مشتری، باعث افزایش سطح انتظار مردم از نحوه ارایه کالا و خدمات می‌شود و این انتظارات به نحو مناسب‌تری از طریق هایپرمارکت‌ها به حلقه‌های قبلی این زنجیره مانند تولید، توزیع، طراحی و... انتقال می‌یابد که این امر باعث افزایش بهره‌وری و رونق بازار کسب‌وکار می‌شود.

وجود نظارت‌های حاکمیتی دقیق‌تر بر هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث جلوگیری از ورود کالای قاچاق در کشور می‌شود. همچنین شفافیت در درآمد، باعث پرداخت بموقع مالیات‌ها و افزایش سطح رفاه عمومی  ‌می‌گردد.

فروشگاه‌های بزرگ و تخفیفات بالا
دلایل مختلفی برای عرضه تخفیف‌های بالا در این نوع از فروشگاه‌ها وجود دارد که اولین آن حجم خرید است.از آنجایی که هایپرمارکت‌ها اقدام به خریدهای کلان می‌کنند از قدرت مذاکره بیشتری برای گرفتن تخفیف از تولیدکننده و ارایه آن به مصرف‌کننده برخوردارند.

دومین موضوع تداوم خرید است، تولیدکننده و سرمایه‌گذار در تولید، دوست دارند در خصوص فروش محصولات خود اطمینان خاطر داشته باشند و این اطمینان می‌توانند توسط فروشگاه‌های بزرگ که خرید دائمی و در طول سال دارند ایجاد شود.

عامل مهم دیگر بهینه‌سازی زنجیره تولید و حذف واسطه‌ها است که باعث کاهش هزینه‌هایی مانند انبارداری و توزیع شده و بر همین اساس فروشگاه‌ها می‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنند.

استفاده از نیروهای تحصیل کرده و آموزش دیده، بهره‌برداری از تکنولوژی‌های نوین در عرصه فروش و ارایه خدمات، و افزایش بهره‌وری دلایل دیگری است که فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند از هزینه‌های خود کاسته و تخفیف بیشتری ارایه دهند.

انتهای پیام/ صادق شیبانی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.