نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس علمی فناوری | کد خبر: 19015
تاریخ انتشار: 1395/11/06 - 16:36:48

گفت‌و‌گو با شهاب رمضانپور، مدیر ارشد فروش یک شرکت قانونی بازاریابی شبکه‌ای:

هیچکس در بازاریابی شبکه‌ای بازنده نیست

 هیچکس در بازاریابی شبکه‌ای بازنده نیست,

بازاریابی شبکه ای یا چند سطحیnetwork marketing  که اخیرا به بحثی جنجال برانگیز در دنیا تبدیل شده و چندسالی با مجوز قانونی توسط چند شرکت در کشور انجام می‌شود در واقع بازاریابی چند لایه از افراد است برای رساندن یک محصول به مصرف کننده و ظاهرا تفاوت اساسی با شرکت‌های هرمی دارد. نماینده فروش در این شبکه، جذب مشتری و همچنین آموزش نیروهای تازه وارد را به عهده دارد. به نحوی که هر بازاریاب با معرفی بازاریاب دیگر به عنوان زیر مجموعه خود و ارائه آموزش لازم، مدیریت و سازماندهی آنان با ایجاد گروه فروش موجب گسترش و افزایش فروش می گردد. هرگاه جمله «در صورت معرفی یک نفر به ما، در خرید بعدی تخفیف خواهید داشت» شنیده شود، یعنی به نوعی بازاریابی چند سطحی وجود دارد. در بعضی موارد بقاء یک شغل به همین معرفی مشتریان وابسته می¬ شود. خرید و فروش شبکه ای نیاز به فرهنگ سازی مستمر و تدریجی برای آحاد مردم دارد که این بر عهده رسانه ها و شرکت ها و راهبران این حرفه می باشد . چیزی که مسلم هست این تجارت در حال حاضر با توجه به شرایط موجود یک فعالیت اقتصادی جزء و نه به عنوان شغل برای همه می تواند باشد که افراد قسمتی از نیاز های شخصی خودشان را از این طریق تهیه کنند تا هم کالای مورد نیازشان را تهیه کرده باشند و هم با معرفی این سبک خرید به دوستان خود ، موجب افزایش فروش شرکت ها و درآمد خود شوند.

زین پس در روزهای چهارشنبه هر هفته به اشکال مختلف قصد داریم که به معرفی و آگاهی بخشی بازاریابی شبکه ای بپردازیم پس هر هفته منتظر مطالب ما در این زمینه باشید.

برای شروع به سراغ یکی از مدیران ارشد فروش شرکت های بازاریابی شبکه ای رفتیم تا با او گفتگو کنیم. شهاب رمضانپور 32 سال سن و لیسانس مهندسی معدن دارد و حدود دوسال و نیم در عرصه بازاریابی شبکه ای به فعالیت می پردازد. او معتقد است که آموزش صحیح و اصولی در بازاریابی شبکه ای یکی از عوامل مهم و موثر موفقیت شرکت ها می باشد. وی بر این باور است که بازاریابی شبکه ای متکی بر تولید داخلی باعث رونق اقتصاد کشور و اشتغال زایی می شود. در ادامه این گفتگو از نظرتان می گذرد.

وقتی صحبت از بازاریابی شبکه ای Network Marketing می کنیم به  چه مفهومی پرداخته ایم و سابقه آن در دنیا چگونه است؟
هر کالایی بعد از اینکه توسط سازنده، تولید می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد از واسطه های زیادی اعم از پخش کننده، عمده فروش و خرده فروش عبور می کند و وجود این واسطه ها باعث می شود قیمت اولیه ی کالاها افزایش یابد. تعریف بازاریابی شبکه ای به شکل اصولی حذف این واسطه ها و رساندن مستقیم کالا از تولید کننده به مصرف کننده توسط شبکه ای از مشتریان متقاضی شرکت می باشد. این بازاریابی بر اساس تبلیغات کلامی صورت می گیرد  که امروزه 75 درصد فروش بر اساس این نوع  بازاریابی صورت می پذیرد. بازاریابی شبکه ای قدیمی ترین نوع فروش می باشد. همواره در طول زندگی کالاهایی را به اطرافیان معرفی می کنیم که از آنها استفاده کرده و رضایت داریم ولی پورسانتی دریافت نمی کنیم. شرکت های بازاریابی شبکه ای به جای تبلیغات معمول و پرهزینه ی شرکت ها از تبلیغات کلامی بهره می برند ولی شرکت های بازاریابی شبکه ای از طریق افراد، اجناس را معرفی و به فروش می رسانند. علاوه بر این واسطه ها حذف می شوند و این هزینه ها صرف تحقیق و توسعه ی کالا و بخش دیگر پورسانت مشتریانی است که کالاها را به فروش می رسانند. بازاریابی شبکه ای حدود 60سال قدمت دارد و ابتدا در شرکت آمریکایی Amway پایه گذاری شد. در حال حاضر 120 میلیون نفر در این عرصه فعالیت دارند و تبادلات مالی این بازار در سال 2016، 180 میلیارد دلار بوده است.
 
چه نوع محصولاتی بیشتر در این نوع تجارت مورد توجه قرار می گیرد؟

بازاریابی شبکه ای در کشور ما به سال 1390 مجوز های قانونی را دریافت کرد. امروزه 23 شرکت بازاریابی شبکه ای در کشور فعالیت دارند و عمدتا کالاهای ایرانی را به فروش می رسانند. بهترین محصولات در بازاریابی شبکه ای دو ویژگی دارند : آنهایی که دوره ی مصرفی کوتاهی داشته باشند و جزء مایحتاج روزانه ی مردم باشد و همچنین کیفیت و قیمت مناسب  در بازاریابی شبکه ای، حرف اول را برای جذب مشتری می زند .
تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی چیست؟
اساسا تنها شباهت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی ساختار شاخه ای آن است که مردم را به اشتباه می اندازد. در شرکت های هرمی ، هزینه ای برای حق عضویت پرداخت می شود و وارد بازی پول می شوند که عملا محصولی در آن وجود ندارد و در صورت باز پس گرفتن پول مجبور به وارد کردن اعضایی برای پرداخت حق عضویت می باشند. اگر بنا به هر دلیلی افراد نتوانند کار کنند پولشان را از دست می دهند. در بازاریابی شبکه ای بازنده ای وجود ندارد و در بدترین حالت محصولی را خریداری کرده اید که قابلیت مصرف عمومی دارد و بابت آن تخفیف دریافت کرده اید و از سویی آموزش های کاربردی را به صورت رایگان فراگرفته اید که در مراحل زندگی مفید واقع می شود.

چه عواملی باعث موفقیت و پایدار بودن شرکت ها در این عرصه می شود؟
موفقیت در بازاریابی شبکه ای به دو عامل عمده بستگی دارد : شرکتی که طرح و برنامه برای توزیع کالا و انبارداری دارد و بخش مهم دیگری که باید به آن توجه کند آموزش و حمایت از تیم فروش است که باید در آن سرمایه گذاری کنند. امروزه موفق ترین شرکت ها، مجموعه ای هستند  که به مقوله ی آموزش در کنار تولید و توزیع کالا توجه ویژه ای دارند. تیم فروش خوب و ماهر  نیز از عوامل موفقیت و پشتوانه ی محکمی برای شرکت می باشند.

شرکت هایی که اکنون در این حوزه فعالیت دارند را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا موفق بوده اند؟
امروزه شرکت های خوبی  در این زمینه  فعالیت می کنند و افق کاری متفاوتی نسبت به سال 90 دارند از این جهت که کامل تر شدند، پختگی بیشتری در کار دارند، ضعف های کاری را پوشش دادند و برنامه ریزی برای توسعه ی این نوع بازاریابی دارند. بنده به شرکت های بازاریابی شبکه ای پیشنهاد می کنم در دو حوزه ی تولید و آموزش بیشتر ورود پیدا کنند تا موفقیت های بیشتری بدست آورند. در حال حاضر شرکت هایی هستند که در دو حوزه تولید و آموزش سرمایه گذاری می کنند و از طرفی شرکت هایی بیشتر بر نقش واسطه ای خود تاکید دارند که احتمالا فاقد امکانات مالی یا برنامه ریزی می باشند . همه ی شرکت ها باید به سمت تولید و آموزش حرکت کنند تا فرهنگ و ظرفیت خوبی برای این حرفه در کشور ایجاد کنند.

آینده بازاریابی شبکه ای در ایران با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی را چطور می بینید؟
بازاریابی شبکه ای از لحاظ تولید، ایجاد ظرفیت های اشتغال زایی، درآمدهای مالیاتی و صادرات کالا آینده ی روشنی دارد. از مسئولین تقاضا داریم که تسهیلات و زمینه های لازم را برای فروش محصولات در کشورهای خارجی فراهم کنند و این اطمینان را می دهیم که در آینده ی نزدیک ارزآوری بالایی برای کشور دارد. مردم ایران استعداد خوبی در تبلیغات کلامی برای فروش محصولات بازاریابی شبکه ای دارند و در صورت حمایت از سوی دولت و شرکت های مختلف می توانیم مجموعه ها و تیم های فروشی در کشورهای دیگر ایجاد کنیم.
 

انتهای پیام/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.