نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 20373
تاریخ انتشار: 1395/12/21 - 16:04:45

وقتی اشتباهاتِ طراحی شیرین می‌شود!

گفت‌وگو با طراح مشهدی به بهانه برگزاری سالانه طراحی معاصر فرزاد در مشهد
وقتی اشتباهاتِ طراحی شیرین می‌شود!,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، محمد جعفر پاکروان متواد 1363در مشهد است. لیسانس نقاشی‌اش را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته و دانشجوی کارشناسی ارشد- دانشکده هنر و معماری تهران مرکز است. تا کنون هشت نمایشگاه انفرادی از 87 تا 94 و هجده نمایشگاه گروهی نیز از سال 89 برگزار کرده. حضور در فستیوال تیرگان-معرفی نقاشان جوان ایران-تورنتو –کانادا -1392، برگزاری کارگاه طراحی (هفته پژوهش)-نمایشگاه بین‌المللی مشهد-1387-1386و دبیری هنری فراخوان المان‌های شهری (بهارانه شاندیز) 1395 از دیگر کارها و فعالیت‌های هنری او به شمار می‌رود. به بهانه برگزاری سالانه طراحی معاصر فرزاد با او گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانیم.


•    ضرورت ایجاد این سالانه از کجا شکل گرفت و چه مسیری را طی کرد؟
در سال‌های اخیر با توجه به رشد هنرهای تجسمی در مشهد و ایجاد گالری‌ها و دانشکده‌های هنر ، حجم مخاطبان هر روز در حال افزایش و فروش آثار هنری کم کم شکل گرفته است، چیزی که در دهه اخیر ما کمتر شاهد آن بودیم. با ادامه این جریان و فضای پویایی که به مرور شکل گرفت طراحی اهمیت خاصی پیدا کرد. از نمایشگاه‌های مختص به طراحی که بگذریم استقبال از کلاس‌های طراحی همیشه وجود داشته، با توجه به اینکه یادگیری طراحی کلا فرایند پیچیده‌تر و طاقت فرساتری نسبت به نقاشی دارد، ولی ضرورت یادگیری طراحی و هر دانشجوی هنر بالخص هنرهای تجسمی احساس کرده  و با توجه به تمامی این اتفاقات با مدیریت گالری فرزاد مشهد خانم نامجو تصمیم گرفتیم اولین دوره این سالانه را برگزار کنیم، که با تداومش در سال¬های بعد ما در اسفند ماه رویدادی ثابت برای طراحی داشته باشیم.که قطعا این جریان باعث رشد کمی و کیفی آثار هنرمندان جوان خواهد شد.


•    چه تعریفی از طراحی در این رویداد داشتید و چقدر آثاری که ارسال می‌شد با این دیدگاه همسو بود؟
در سده اخیر با گسترش معانی هنر و به تبع آن طراحی یک تعریف واحد و جامع از طراحی ارائه دادن دشوار شده ولی تعریفی که خودم به شخصه می‌توانم بگویم طراحی زبانیست مشترک میان تمامی رشته‌های هنرهای تجسمی، مرزیست باریک ما بین ایده تا اجرای نهایی،که در هنر معاصر شخصیتی مستقل یافته و خود بیانگر حالات و احساسات و افکار هنرمند شده است و در این فرایند خط اصلی‌ترین عنصر بصری است. همچنین از رنگ، عناصر سه بعدی و... می‌توان در مسیر آفرینش استفاده کرد. مهم برخورد طراحانه است که بداهگی نابی بوجود می‌آورد که حتی اشتباهات طراح هم به شیرینی کار کمک می‌کند. اما کارهایی بودند که کلا توجهی به خود واژه طراحی نکرده بودند و حتی آثاری صرفا نقاشانه را برای دبیرخانه ارسال کرده بودند که در بخش مرحله اول انتخاب رد شدند ولی همچنین آثاری با نگاه تیز بین و برخوردی خلاق و معاصر  بود که خود من و هیئت داوران را هیجان زده می‌کرد. در مجموع می‌شود گفت با نسلی باهوش که رسانه رو خوب می‌شناسد و اکثر از آن به جا استفاده می‌کند روبرو هستیم. البته که ما محدودیت سنی قرار نداده بودیم و از اساتید دانشگاه‌ها و هنرمندان با تجربه هم طراحی دریافت کردیم.


•    چه اتفاق و امکاناتی نیاز است تا این قبیل رویدادها رشد کند و تداوم داشته باشد؟
شاید مهم‌ترین بخش این سالانه¬ها و جشنواره‌های بخش خصوصی مساله حمایت‌های مالی و حتی معنوی است که متاسفانه الان ما شاهد هستیم برای افتتاح یک مجتمع تجاری برای حضور بازیگرهای درجه دو سه حمایت‌های مالی می‌شوند ولی با این قبیل رویداد‌های فرهنگ ساز کلا با نگاه قهرآمیز مواجهیم، البته که حجم مخاطب‌ها متفاوت است ولی تاثیر و ماندگاری این جریان‌ها را در هنر خراسان نمی‌شود نادیده گرفت. خراسانی که همیشه با ادبیات و شعر در حوزه فرهنگ شناخته شده، چه بهتر با طراحی و نقاشی که دارای پتانسیل بالایی هم هست دیده  شود  و این جز با حمایت بخش خصوصی و حتی دولتی امکان پذیر نیست.


•    بعد از اختتامیه این نمایشگاه چه رویدادهای دیگری در ادامه این سالانه قرار است رخ دهد؟
برای پنج نفر برگزیده سال آینده در گالری فرزاد مشهد و گالری علیها تهران نمایشگاه می‌گذاریم و دوباره آثار جدیدشان را به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین قصد دارم به سلیقه خودم از تعدادی از هنرمندان جوان حاضر در نمایشگاه یک نمایشگاه گروهی جمع‌آوری کنم تا در یکی از گالری‌های مشهد دوباره آثارشان را به نمایش بگذارم و در دانشکده هنر نیشابور بهار سال آینده یک جلسه پژوهشی با محوریت نقد و بررسی آثار نمایشگاه در محل دانشکده تشکیل می‌دهیم تا برای دانشجویان هنر وجوه متفاوت آثار این رویداد را بررسی کنیم که قطعا در رشد کیفی تاثیرگذار خواهد بود.


•    چه نکات و مشخصه‌هایی برای هیت داوران و انتخا ب آثار نمایشگاه حائز اهمیت بود؟
با توجه به اینکه ترکیب هیت داوران متشکل از دو نفر از اساتید نقاشی، خانم مژگان اعتضادی و آقای کریم اسکندری و یکی از اساتید حوزه طراحی گرافیک آقای احسان مهدوی بود این اختلاف نگاه و سلیقه در انتخاب آثار جذاب شد و چیزی که من شاهد بودم اولین مولفه بار تکنیکی قوی و کپی نبودن و دارای بیان شخصی قوی آثار بود. البته که اکثر شرکت کننده‌ها جوان بودند و در این دوره کاریشان خواه ناخواه تاثیرگیری وجود دارد ولی مساله کپی بحث متفاوتی است که جز ضربه زدن به روند حرفه‌ای کاریشان نتیجه دیگری نخواهد داشت. البته با این قبیل آثار خیلی کم مواجه شدیم و اکثرا با هنرمندان باهوش و ایده‌پرداز برخورد می‌کردیم.


•    چه چشم اندازی و اتفاقی در آینده برای این سالانه و در شکل وسیع‌تر طراحی و نقاشی خراسان پیش بینی می‌کنید؟
خراسان و مشهد همیشه خاستگاه هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار بوده ولی متاسفانه همیشه بستر مناسبی نداشتیم تا توانمندی هایشان را به بهترین شکل نمایش بدهند. خوشبختانه در مورد نقاشی و طراحی با وجود آموزشگاه‌های بخش خصوصی و در این سال‌های اخیر دانشکده‌های هنر که شاید قوی‌ترین آنها دانشکده هنر نیشابور بوده، همچنین گالری‌هایی که شکل گرفتند خیلی خوب به بهتر دیده شدن و رشد دادن هنرمندان کمک کردند و شاید اصلی‌ترین مساله که با تقویت آن می‌توان چشم‌اندازی روشن برای نقاشی و اهالی این خانواده متصور شد مساله تقویت فروش آثار هنری باشد و اهالی این شهر کم کم متوجه بشوند که با خرید اثر هنری از گالری‌ها نه تنها صاحب آن اثر شدند و هر روز به بهای مادی و معنوی آن افزوده می‌شود که روح و نبوغ خالق آن آثار هم همراه خود دارند.

انتهای پیام/ نوید موسوی
 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.