نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس ورزشی | کد خبر: 20517
تاریخ انتشار: 1395/12/25 - 17:00:47

گفت­وگوی اتفاقیه با کارگردان مشهدی

چندین­ بار زندگی کردن با سینما

ولی­زاده: ارها شده است که به علت مشکلات عدیده­ای که سر راهم قرار می­گرفتند تصمیم گرفتم سینما را کنار بگذارم اما هنوز تصمیم عملی نشده موج عظیم افسرده­گی مانع علنی شدنش می­شود. فیلم وسینما در هر شغل و بعدش ( برای خودم کارگردانی و بازیگری) حس وصف ناشدنیِ چندین باره زندگی کردن است

اگر این روزها گوشه وکنار سینما را  بگردیم، جوانان زیادی را می­بینیم که در بخش­های مختلفی از این هنر باچنگ و دندان مشغول تلاش هستند، هنری که مثل هنرهای دیگر عشق می­خواهد؛ هرچند در کنار عشق، تمرین و ممارست و گذاشتن طلای وقت هم لازم است، اما هنر در جامعه امروز با مخاطب عادی دیرتر ارتباط برقرار می­کند از همین رو عشق مهمترین عنصر در ایجاد ارتباط با مخاطب و همچنین توان ادامه راه هنر است. به همین بهانه به سراغ سعید ولی­زاده یکی از کارگردان­های جوان شهر و دو تن از عوامل دیگر یک فیلم رفته­ایم تا در باره اثر کوتاهی که تولید شده گفت­وگویی داشته باشیم.

  • قبل از هر چیز کمی از خودتان برایمان بگویید.

من سعید ولی­زاده متولد 1359 درشهر مشهد هستم.

  • از کی فعالیت­تان را در این زمینه شروع کردید؟

خیلی سال پیش از بازیگری شروع کردم از و از تئاتر دانش­آموزی  اما به طور جد و در واقع به صورت حرفه­ای­تر آن، از سال 81 وارد کار شده­ام اما سینما از کودکی برایم رویایی وجذاب بود.

  • آیا در این هنر به دنبال کار هستید یا هدف خاصی را دنبال می­کنید؟

نمی­شود هدف خاصی را نام برد. دلیلش خودش است بی­هیچ واسطه­ای. کسانی که من را از نزدیک می­شناسند می­توانند میزان وابستگی و دلبستگی من را به سینما شهادت بدهند. بارها شده است که به علت مشکلات عدیده­ای که سر راهم قرار می­گرفتند تصمیم گرفتم سینما را کنار بگذارم اما هنوز تصمیم عملی نشده موج عظیم افسرده­گی مانع علنی شدنش می­شود. فیلم وسینما در هر شغل و بعدش ( برای خودم کارگردانی و بازیگری) حس وصف ناشدنیِ چندین باره زندگی کردن است. در یک جمله و در یک کلمه می­توان گفت «عشق».

  • از اصلی ترین مشکلاتتان حرف بزنید از ناهمواری­ها بگویید.

این­ها را همه گفته­اند و همه آن را می­دانیم اما از نظر من اصلی­ترین مشکل نداشتن تضمین وامنیت شغلی­ست. بعد از چندین سال کار حتی بیمه ندارم، دلیلش هم بماند.

  • حمایت سازمان­ها ونهادهای مربوط به هنر وسینما از شما چگونه است؟

تعداد سازمان­هایی که بودجه فرهنگی دارند، محدود و وابسته به شرایط اقتصادی است. ضمن اینکه برای ارائه و تصویب هر طرح باید از فیلترِ نظری آن اداره یا سازمان عبور کنیم. در بعضی ادارات این ماجرا در حد سلیقه و محدوده تعلقات یک نفر است وگاهی حتی از این هم فراتر رفته و تخصیص بودجه بسته به میزان آشنایی یا حتی علاقه آن فرد دارد. برای چندین سال است که من و همکارانم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته­ایم و بی­هیچ عقل  و منطقی الا همان عشق، همچنان در این حرفه مانده­ایم.

  • به نظر شما آیا مخاطب امروز، مخاطب حرفه­ای در زمینه کار شما هست؟

مخاطب امروز کم حوصله اما فهیم است. به فکر وادار کردن مخاطب و سرگرم کردن او روز به روز دشوارتر می­شود.

  • جایگاه نقد را در رشته­تان چگونه می­بینید؟

اساسا نقد باعث پیشرفت است مشروط بر اینکه مغرضانه نباشد. با احترام به منتقدین به شخصه خودم نقد را بیشتر از همکاران خودم می­پذیرم تا منتقدین وتئوریسین­ها.

  • تاچه حد مطالعه حاشیه­ای را در اطراف کارتان لازم می­بینید؟

 به نظر من برای فیلمسازی باید از هرچیزی خواند ودانست، تاکید می­کنم هر چیزی، اصلا انتهایی ندارد.

  • درباره کار جدیدتان که به تازگی کلید خورده توضیحاتی بفرمایید.

نگارش فیلم کوتاه «آنسوی چشمی » که ملودرامی اجتماعی - عاشقانه است، که زمستان سال گذشته انجام شد. در ابتدای سال جاری آنرا به انجمن سینمای جوان ارائه کردم و نهایتا در اواخر بهمن ماه تصویربرداری آن در شش جلسه تمام شد.

  • در این کار چه کسانی همراهتان هستند؟

فیلمنامه وکارگردانی آنرا خودم به عهده داشتم. تصویر­برداری آن با علی عظیم­زاده طهرانی که او به همراه من و انجمن سینمای جوان، تهیه کنندگی اثر را نیز به عهده داشت. مدیر صدا برداری محسن طیبی، طراح صحنه امین فاضلی، طراح لباس طناز رضایی،گریم  مهلیلا ابوالحسنی. مدیر تولید وتدارکات  حامد نسطورپور تهرانی و موسیقی  با سبحان ابوذر بوده و در حال حاضر فیلم در دستان جمیل عامل صادقی در مرحله­ تدوین است.

  • اکران آن کی وچگونه خواهد بود؟

می­شود گفت درصورت موافقت انجمن سینمای جوان این فیلمِ 25 دقیقه­ای، درپاتوق فیلم کوتاه در سال آینده اکران خواهد شد.

  • حرف آخر؟

در آخر از همه عزیزانی که  در ساخت و پیشبرد این فیلم مرا یاری رساندند و حمایت­هایشان را از سینما کم نکردند، تشکر می­کنم.

با آرزوی درخشش این فیلم به سراغ دوتن از عوامل پشت صحنه آن نیز رفتیم تا از زبان آنها هم چند و چون کار را بشنویم. با « طناز رضایی » طراح لباس این فیلم هستیم گفت­وگو کردیم و او که دانش آموخته سینماست و جز طراحی لباس تجربه­های متعددی ازجمله بازیگری سینما وکارگردانی تئاتر داشته و به­طور حرفه­ای وموفق، سال­هاست در سینما وتئاتر فعالیت می­کند.

  • از طراحی لباس وتجربه کاری­تان برایمان بگویید.

طراحی لباس را در چندین فیلم تجربه کرده­ام از جمله فیلم «پدر» به کارگردانی «سعید ولی­زاده» ، فیلم«بال­های پرواز» به کارگردانی «رضا امینی» ، سرپرست تیم لباس تله فیلم« سفر سهراب » به کارگردانی « جواد علیزاده» که در نوبت پخش از شبکه سراسری است وکارهای دیگر.

  • طراحی لباس این فیلم ، سبک وسیاق خاصی می­طلبید؟

هر فیلمی قطعا بر اساس ایدئولوژی وسبک وسیاق شخصیتِ کاراکترهای  خودش طراحی می­شود.

  • به نطر شما نوع پوشش شخصیت­های فیلم ، توانسته نشانه­ای از روحیات درونی­شان باشد؟

قطعا جز این نخواهد بود؛ نوع پوشش حتی در رنگ­بندی، نوع دوخت و ظرافت­های بصری بر اساس درونیات شخصیت، اساس طراحی من را شکل می­داد.

  • از مشکلاتی که در طراحی لباس بر سر راهتان بوده بگویید.

شاید از اساسی­ترین مشکلات، مشکلات مالی است که در اکثر پروژه­ها گریبان­گیرمان است و بعضا نگرش­های

غیرحرفه­ای و سلیقه­ای برخی بازیگران چالش­هایی را در پروسه ضبط بوجود می­آورد که خوشبختانه با تحلیل

طراحی ومدیریت هوشمندانه کارگردان مرتفع می­شد.

  • آیا برای خلاقیت وشکوفایی در طراحی لباس این فیلم، میدان را باز دیدید؟

با توجه به تجربه­ای که داشته­ام و نگرش مثبت کارگردان فضای طراحی کاملا باز بود.

در ادامه گزارش با طراح صحنه این فیلم هم گفت­وگوی کوتاهی داشتیم.

امین فاضلی هستم  و فعالیت هنری­ام را از سال 74 شروع و تجربیات بسیاری در سینما داشته­ام از جمله کارگردانی

بازیگری، طراحی صحنه فیلم هایی چون: «چشم آبی» به کارگردانی «امیر مسعود سهیلی»، تله فیلم «فرزانه» کاری

از «مهدی محمدی» ،سه اثر کوتاه از استاد «کیومرث پور احمد»، «سوظن» ،«حسین شریفی» ، «چمدان» «مهدی سیم ریز» «نیکویی» ، «محمود محمدی» تله فیلم «سهراب» و بسیاری دیگر.

  • از طراحی صحنه بگویید وکارکرد آن در یک اثر سینمایی.

در آثار نمایشی و فیلم­ها قدرتمندترین عامل ارتباطی با مخاطب حس بصری است. بنابراین طراحی صحنه، لوکشین وتمام عناصری که مخاطب آن­ها را دریافت می­کند ، می­بیند و درک می­کند در تاثیرگذاری اثر بسیار موثر است.

  • خط مشی شما در طراحی صحنه یک فیلم و از جمله «آنسوی چشمی» چیست؟

هر فیلم فضای منحصر به­فرد خودش را دارد مسلما طرح­های من بر اساس همین خط مشی شکل گرفته  و هر کدام مستقل از دیگری به تصویر کشیده شده است. در خصوص فیلم، تلاش ما در ساخت فضایی رمانتیک با در نظر گرفتن زیبایی­های زندگی روزمره کارکترهای فیلم بود.

  • به نظر شما می­شود گفت طراحی صحنه، زبان یک فیلم است؟

قطعا همینطور است. شما با دیدن صحنه­ها ، لوکشین­ها ، رنگ­ها و بسیاری عوامل دیگر، برداشت­های متفاوتی از یک اثر هنری دارید؛ بنا براین یک طراحی صحنه خوب، ضمن اینکه باید در خدمت فیلم باشد در ارتقا کیفی آن هم موثر است و به عنوان زبان تصویر نقش به­سزایی در ارتباط صحیح با مخاطب دارد.

  • به عنوان آخرین سئوال کمی از مشکلاتتان در این مسیر بگویید.

اغلب زمان کم برای آماده­سازی لوکشین، محدودیت عملکرد در لوکشینی که به طور امانی در اختیار ما قرار گرفته و مشکلات مالی که قدری عملکردمان را محدود می­کرد.

انتهای پیام/الهه فیاضی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.