نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 20733
تاریخ انتشار: 1396/01/15 - 15:35:01

نقاش مشهدی مطرح کرد:

وضع نقاشی دیواری در مشهد اَسف­بار است

وضع نقاشی دیواری در مشهد اَسف­بار است,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، همه ما از تماشای یک نقاشی زیبا روی دیوار لذت می‌بریم و اگر بنا به تصادف طرحی جدید روی دیوار ببینیم به آن متوجه می‌شویم. وقتی این نقاشی‌ها بیانگر گوشه‌ای از افکار و احساساتمان باشد جذابیت آنها به مراتب بیشتر هم می‌شود. نقاشی دیواری به عنوان یکی از هنرهای شهری در تمام جهان چیزی شناخته شده است و اهمیت آن چیزی نیست که بشود به راحتی آن را نادیده گرفت. از تأثیری که بر تک تک شهروندان دارد تا تمام میهمانان و مسافرانی که برای اولین بار آن را مشاهده می‌کنند می‌شود به راحتی فهمید که نقاشی دیواری تأثیری به مراتب بیشتر از چیزی که شاید در وهله اول به آن فکر کنیم در ذهن ما دارد. در این باره گفت‌وگویی داشتیم با یکی از نقاشان و مدرسان مشهدی و او در این باره به طرح برخی مباحث مهم در این زمینه پرداخت.

  • خودتان را معرفی کنید و کمی از خودتان و فعالیت‌هایتان در زمینه نقاشی بگویید.

لادن اورنگی و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی‌ام. کارشناسی ارشد نقاشی دارم و اگر بخواهم از رزومه‌ام بگویم عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران هستم و عضویت انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران را هم دارم. پژوهش در زمینه هنر از دیگر دغدغه‌هایم است اما بیشتر نقاشم.

خیلی سال است که نقاشی را شروع کرده‌ام و فکر می‌کنم تا امروز حدود بیست سال شده است. علاقه شخصی‌ام بود که من را به نقاشی کشاند. همان طور که گفتم بیشتر نقاش هستم اما پژوهش هم بخشی از کارم است. از نظر من علم و عمل از هم جدا نیست و دانش و پژوهش به تنهایی خیلی راه به جایی نمی‌برد. باید هر دو را با هم همراه کرد.

  • به نقاشی دیواری نوروز بپردازیم. فکر می‌کنید این نقاشی‌ها باید چه فضایی در شهر ایجاد کند و چه موضوع‌هایی داشته باشد؟

نقاشی دیواری نسبت به ساخت احجام که در برنامه استقبال از بهار بیشتر مورد تأکید است در واقع ماندگاری بیشتری دارد تا نسبت به کاری که حتی گاه فقط برای چند ماه ساخته می‌شود. خیلی از دیوارها در شهر به مناسبت بهار موضوع‌گیری و کار می‌شود و بیشترین چیزی که انتظار داریم این است که با نو شدن طبیعت دیوارهای شهر هم به همان نسبت حال و هوای بهاری به خود بگیرد. البته این طور نیست که در بهار از موضوعات دیگر استفاده نشود اما همان طور که اشاره کردم انتظار می‌رود در بهار نقاشی‌های دیواری مناسب با موضوع بهار و نو شدن طبیعت ببینیم.

  • چرا باید از هنر در ایجاد تغییر و تحول در روحیه مردم استفاده کنیم و نقاشی در این میان چه جایگاهی دارد؟

اگر بخواهیم از زاویه منِ نقاش به این جریان نگاه کنیم چون ما معتقدیم هنر می‌تواند زندگی را دگرگون کند بنابراین از هنر استفاده می‌کنیم تا حال و احوال انسان را تغییر دهیم. در واقع ما از هنر به مثابه یک ابزار استفاده می‌کنیم تا به هدفی ضروری‌تر دست یابیم. ما از چاقو استفاده می‌کنیم چون جسما توانایی بریدن خیلی چیزها را نداریم. ما از هنر استفاده می‌کنیم چون به ما کمک می‌کند از قابلیت‌های خودمان فراتر برویم . اضافه بر این ما هنر را استفاده می‌کنیم تا انسان‌های بهتری باشیم.

  • نقاشی‌های دیواری مشهد را چطور می‌بینید؟ آیا توانسته‌ایم با نقاشی‌های مناسب به استقبال بهار برویم؟

آنچه می‌بینم خیلی مناسب نیست و قواعد آن رعایت نشده است. همان طور که هر شهری فرهنگ مخصوص خودش را دارد محلات هم با هم تفاوت دارند. آنچه در نقاشی دیواری مهم است به آن توجه شود اهمیت دادن به خصایص فرهنگ آن منطقه است. در نظر گرفتن بنا و معماری حاکم بر ساختمانی که روی آن نقاشی می‌کشند و در نهایت محله که باید برای نقاشی دیواری به آن توجه شود. باید دید نقاشی دیواری می‌خواهد چه تغییری در مردم ایجاد کند؟ آیا باعث شفقت و همدلی می‌شود یا نه؟

معتقدم نقاشی‌های دیواری ما در حال حاضر برگشت به عقب است و از کارکردهای هنری آن به نوعی شعارنویسی نه چندان مطلوب تبدیل شده است. این جریان نه تنها انتظارات واقعی از این هنر را برآورده نمی‌کند که تأثیرات منفی دیگری هم دارد. متأسفانه این نقاشی‌ها پیام‌آور هم نیست و اتفاقی نمی‌افتد جز این که فضا را شلوغ‌تر می‌کند.

  • پس نقاشی دیواری باید به چه سمت و سویی برود؟

نقاشی‌ها باید به سمتی برود که به عنوان هنر تأثیری در سطح کیفیت زندگی افراد جامعه داشته باشد. شما باید وقتی یک نقاشی دیواری می‌بینید حس خوبی از آن بگیرید و حتی اگر شده دقیقه‌ای بایستید و آن را نگاه کنید. اگر به این میزان از اهمیت برسیم می‌توانیم مطمئن باشیم در راه درست حرکت کرده‌ایم.

  • چه سبک و روشی می‌تواند در این جریان موثر باشد؟

هر سبکی می‌تواند تأثیرگذار باشد و مهم این است که پشتِ کاری که انجام می‌دهیم اندیشه وجود داشته باشد و این اندیشه در راستای هدف بهتر شدن روحیه عمومی و برطرف کردن بخشی از مشکلات مردم باشد.

  • آیا در نقاشی‌های دیواری مشهد کارهای کپی هم دیده‌اید؟

بله متأسفانه، مهم است کاری که انجام می‌شود کپی نباشد و فکر می‌کنم باید به سراغ اصل جریان رفت که سفارش نقاشی دیواری داده شود چون نقاشی دیواری دارد با آدم‌ها و روح آنها ارتباط برقرار می‌کند و این نقاشی نوعی نیست که تنها در گالری به نمایش گذاشته شود و مخاطبان خاصی داشته باشد. این هنر به تمام مردم مربوط می‌شود و باید مخاطبان خود را عموم مردم قرار دهد.

  • چقدر خلاقیت در این نقاشی‌ها دیده می‌شود؟

خیلی از نقاشی‌های دیواری و شعارنویسی‌ها هست که متأسفانه به شکلی خیلی قدیمی و تکراری کار می‌شود و نحوه بیانش در واقع خیلی کلیشه‌ای شده است. به نظرم ریشه این سحطی‌نگری در واقع خیلی عمیق‌تر است. ما به این فکر نکرده‌ایم که هنر به چه دردی می‌خورد و فکر می‌کنیم چیزی دست دوم و در اولویت‌های پایین است و خیلی دیده می‌شود که کلاس هنر تعطیل می‌شود و کسی هم برای آن دغدغه‌ای ندارد. فقدان نگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مسئولین را هم باید از دیگر آسیب‌ها دانست. این‌ها باعث شده ارتباطمان با هنر از بین برود و آنچه تولید می‌شود با هنر بیگانه باشد.

  • اگر بخواهیم نقاشی دیواری خودمان را با کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کنیم چه وضعیتی داریم؟

در مشهد اوضاع به نسبت شهرهای مهم کشورهای پیشرفته خیلی اسف‌بار است. در تهران البته اتفاق‌های بهتری رخ داده و رخ می‌دهد. ما مهدی قدیان‌لو را داریم که چندین سال است در تهران کار کرده و نقاشی‌های خوبی ارائه داده است. کارهای او توسط هنرمندان خارج هم دیده شده و الان او هنرمندی جهانی است که یکی از آخرین کارهایش در لندن اجرا شده است. می‌خواهم بگویم که هنرمندان ما این توان را دارند و اگر امکانات و عرصه مناسب برای کسانی که دغدغه هنر دارند فراهم شود، اوضاع خیلی متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر نقاشی دیواری باید برای یک جای مشخص و تعیین شده آماده‌سازی شود و نمی‌توانیم بگوییم این نقاشی روی این دیوار جواب نمی‌دهد و آن را به دیوار دیگری کار کنیم. باید جای آن طراحی شود. نمی‌شود از صندوقچه طرحی برداریم و بخواهیم آن را هر جایی که شد اجرا کنیم.

  • آیا مخاطبان یا همان شهروندان مشهدی وقتی کارها را می‌بینند با آنها ارتباط برقرار می‌کنند؟

وقتی به ویژگی‌های قشرهای مختلف در نقاشی دیواری توجه نشود نقاشی دیواری توسط آن عده که مخاطب نقاشی قرار نگرفته‌اند مورد توجه قرار نمی‌یرد و در واقع ما نقاشی دیواری را در نقش تعیین‌کننده خود اجرا نکرده‌ایم.

  • به نظر شما کارهایی هست که ماندگار شده باشد؟

در دوره‌های قبلی شهرداری مشهد کارهایی در جاهای مختلف انجام شد که می‌بینیم دارند رویش را می‌پوشانند. به عنوان نمونه نقاشی‌های سطح سه که در خیابان احمد‌آباد و بلوار مجد کار شد بر اساس شماره دوزی‌های سنتی ایران بود و با فضای شهری همخوانی فرمی و بصری داشت، متاسفانه پاک و به نقاشی‌هایی مزین شد که حتی خود شهرداری کپی بودن آنرا نمی‌دانست و بعدها در اثر پیگیری صاحب اثر تغییرات جدید به آن دادند و تمام سطح شهر را به یک تکرار بی‌ارتباط به فضای شهری تبدیل کردند.

ما برای سنت کارکردهای اجتماعی قائل‌ایم و یکی از آن‌ها اتصال نسل‌‌ها و ایجاد امنیت است. این جریان در مورد هنر هم صادق است و باید بتوانیم از این کارکردهای هنر استفاده کنیم و آنها را در جای خودشان قرار دهیم. تکرار در نقاشی دیواری خوب نیست و اینکه ما بخواهیم تصویری را با یک شکل و مضمون و محتوا در چند جای شهر اجرا کنیم با توجه به اصولی که در نقاشی دیواری داریم کار سنجیده‌ای محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/ مهسا هاشم­آبادی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.