نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس سیاسی | کد خبر: 20809
تاریخ انتشار: 1396/01/17 - 14:54:19

گفت و گوی اتفاقیه با عضو غیرخودی شورای شهر مشهد؛

رسانه ها از هزینه کرد شهرداری مشهد سوال کنند

رسانه ها از هزینه کرد شهرداری مشهد سوال کنند,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و عضو کمیسیون امور فنی، عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد است. او کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و در انتخابات شورای شهر سال 92 با حمایت گروه های اصولگرا بر کرسی شورای شهر مشهد تکیه زد. از جمله سوابق اجرایی محمدرضا دیمه‌کار می‌توان به کارشناس نظارت عالیه سازمان نظام مهندسی و مدیر دفتر نظارت سازمان نظام مهندسی در شهرک فناوری های نوین صنعت ساختمان مشهد اشاره کرد. وی بعد از مدتی مواضع صریحی در مقابل برخی از اقدامات دیگر اعضا گرفت که باعث شده است به قول خودش او را غیرخودی محسوب کنند. دیمه‌کار در جریان تصویب بودجه سال 94 شهر مشهد در مورد افزایش بلیت اتوبوس و مترو و رویکرد سیاسی روزنامه شهرداری، مواضعی اتخاذ کرد که در این گفت‌وگو آن را شرح و بسط می‌دهد. وی معتقد است که در شورای شهر تخصص‌گرایی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و بعضا تصمیماتی گرفته می‌شود که بر اساس نظرات غیرکارشناسی است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را که چند ماه پیش انجام شده است را می‌خوانید.

 با توجه به اینکه عضو کمیسیون فنی و عمران شورای شهر هستید، آیا شورای شهر مشهد می توانست با اتخاذ تدابیری از شدن رکود صنعت ساخت‌وساز در مشهد بکاهد؟

به نظر من بهتر است که از کلمه رکود استفاده نکنیم و به جای آن از واژه استراحت این صنعت سخن بگوییم که این موضوع به عوامل مختلفی برمی‌گردد؛ یکی قوانین بالادستی و یک سری قوانین محلی است که اخیرا در بودجه سال های پیش مشاهده کردید که اگر انبوه‌سازی قصد ساخت‌وساز دارد یک سری حواشی برای این کار تعریف کرده‌اند. به عنوان مثال اگر قرار است پروژه ساخت‌وسازی انجام شود یک سری تاسیسات باید در کنار این پروژه تعبیه شود که این مساله خودبه‌خود هزینه‌های ساخت‌وساز را بالا می‌برد. از طرفی مبحث مهمی در ساخت‌وساز وجود دارد و آن بحث  زمین است، سهم زمین در ساخت‌وساز نسبتا بالا است. به عنوان مثال سازمان‌های مرتبط با زمین در شهر مشهد آیا سازماندهی مناسبی در عرصه زمین انجام داده‌اند که جلوی این کارها را بگیرد؟ می‌بینیم که در این عرصه حضور فعالی نداشته‌اند و کار مناسبی انجام نداده‌اند که زمین مناسبی در اختیار مردم قرار بگیرد. از طرفی تعرفه تاسیسات و انشعابات زیربنایی مثل برق و آب و گاز افزایش پیدا کرده است. در بخش محلی هم نباید قوانینی وضع کنیم که از پیشرفت رکود جلوگیری شود، از جمله همین افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی است که در این مقطع زمانی در مشهد هیچ توجیهی ندارد. تذکرات لازم را هم در این زمینه در جلسات شورا داده‌ام، اما به دلیل اینکه افراد متخصصی در این زمینه در شورای شهر نیستند مورد قبول بقیه اعضای شورا قرار نگرفت و این افزایش تعرفه صورت گرفت.

 نظر شما در مورد نسبت بین مدرک و تخصص اعضای شورای شهر که در کمیسیون‌های مختلف عضو هستند، چیست؟
اگر به وظایف شورای شهر نگاه اجمالی داشته باشیم، قانون دو وظیفه کلی را برای شورای شهر در نظر گرفته است، یکی قانون‌گذاری محلی با توجه به قوانین بالادستی و دیگری وظیفه نظارتی است. همچنین اگر از منظر قوانین به این وظایف نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که قوانین بیشتر جنبه تخصصی دارند، پس بنابراین لازم است که افراد متخصص هم در این زمینه وارد شوند. در شورای شهر شش کمیسیون تخصصی وجود دارد که هر کمیسیون افراد تخصصی خاص خودش را می‌طلبد.

 در این دوره که تعداد اعضای شورای شهر افزایش پیدا کرد، به عنوان مثال در حوزه فنی و عمران فقط سه نفر متخصص در این زمینه در شورای شهر داریم. قطعا با توجه به اینکه بخش اعظم شهر مسائل عمرانی و شهرسازی و ساخت‌وساز است، ایجاب می‌کرد که افراد متخصص بیشتری در این عرصه حضور پیدا می‌کردند و جایگاه افراد متخصص را کمتر می‌بینیم. نتیجه‌اش هم این می‌شود که هنگامی که نظر تخصصی را مطرح کنیم به علت نداشتن دید تخصصی با توجه به اینکه سه نفر از 25 نفر در زمینه فنی و عمرانی تخصص دارند، مسائل به سمت و سوی دیگری سوق پیدا می‌کند که در نهایت مردم ضرر می‌کنند. امیدوارم که در دوره‌ی بعدی افراد متخصص در رشته‌های مختلف احساس مسئولیت بیشتری داشته و در پارلمان محلی حضور موثری داشته باشند.

نظر شما درباره کارکرد رسانه شهرداری در یک سال گذشته چیست؟
هر هزینه‌ای را که در شهرداری انجام می‌دهیم باید برای مردم نفعی داشته باشد. در روزنامه شهرآرا مبالغ خوبی را هزینه می‌کنیم، مشروط به اینکه این هزینه نفعش به جامعه برگردد، از شهرآرا انتظار داریم مسائل شهری مبتلا به مردم را منعکس کند.

نظرشما راجع به تغییر و تحولاتی که طی سه سال اخیر در شهرداری مشهد رخ داده است، چیست؟
دوسال پیش تبصره‌ای به  بودجه 94 اضافه کردیم  مبنی بر اینکه هیچ جذب نیرویی خارج از ضابطه و مقررات استخدامی شهرداری‌ها صورت نگیرد و دلیل اضافه کردن این تبصره همین مساله انتصابات در شهرداری است. در سال گذشته شاهد سفارش‌های مختلفی  بودیم که افرادی بدون ضابطه برای کار وارد شورای شهر و شهرداری شدند. بنابراین وقتی این مساله را به عنوان یک مساله حاد در سال 93 دیدیم این تبصره جذب نیرو را گنجاندیم که البته بنده در ادامه این تبصره پیشنهادی دادم مبنی بر اینکه شهرداری موظف است در سال 92 اگر نیرویی خارج از ضابطه جذب کرده است تسویه حساب کنند که متاسفانه این پیشنهاد رای نیاورد. درحال حاضر در سطح شهر جوانان تحصیل‌کرده مرتبط با نیازهای شهرداری بیکار هستند و روند استخدام در شهرداری باید بر اساس فراخوان عمومی و آزمون باشد. اینگونه مردم هم به شهرداری اعتماد می‌کنند و دلگرم می‌شوند. در شهرداری باید از نیروهای داخل مجموعه استفاده شود و به تعبیر مقام معظم رهبری رویش از درون را تجربه کنیم.

 در رابطه با افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، شهرداری این استدلال را دارد که درآمدهای شهرداری کفاف هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را نمی‌دهد و باید این مابه‌تفاوت از مردم دریافت شود. تحلیل شما در این مورد چیست؟

باید هزینه‌های شهرداری مدیریت شود . مقام معظم رهبری تاکید دارند که صرفه‌جویی مناسب داشته باشیم و مردم را در امور مشارکت بدهیم. اگر بتوانیم به سمت این دو عامل حر کت کنیم با همین بودجه  شهر بسیار خوب اداره می‌شود. نکته دیگری که نباید فراموش شود این است که در این دوره مدیریت شهرداری، بودجه شهرداری را به محل‌هایی سوق داده‌اند که جزو وظایف شهرداری نیست. متاسفانه شهرداری وظایف بخشی از متولیان فرهنگی شهر در عرصه‌های دیگر  را به دوش گرفته‌ است، وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات اسلامی و یا سازمان اوقاف و امور خیریه در مسائل فرهنگی  و تبلیغات موضوعات اسلامی و ساخت مساجد در شهر چیست؟ ما هم مسلمانیم ومعتقدیم که باید زمینه نماز را فراهم کنیم، اما این وظیفه را باید در درجه اول  متولیان خاص خود انجام دهند و در حال حاضر شاهد هستیم که این مسائل به سمت شهرداری سوق پیدا کرده است، در صورتی که وظیفه شهرداری نگهداری شهر است.

سال 93 بودجه فرهنگی شهر صد میلیارد تومان بوده، رسانه‌ها باید سوال کنند که این مبلغ کجا هزینه شده است. هزینه‌ بنرهایی که سال گذشته در سطح شهر نصب کرده‌اند را  بررسی کنید. برای بودجه سال 94 دوستان شورای شهر پیشنهاد دادند که سی میلیارد تومان دیگر هم به مبلغ سال گذشته اضافه کنیم که بنده جزو مخالفین این پیشنهاد بودم.

 استدلالم هم این است که زیرساخت‌های فرهنگی را گسترش دهیم، مثلا استخر بسازیم، سوال من از آن‌ها این است که وظیفه اداره ورزش و جوانان چیست؟ امروز وظایف اصلی شهر را فراموش کرده‌اند و همین حمل‌ونقل عمومی جزئی از این وظایف است که دغدغه مردم است.

اگر بودجه فرهنگی هم تصویب می‌شود باید برای آموزش فرهنگ شهروندی و زیرساخت‌های آموزش و ترویج نماز در مناطق محروم شهر هزینه شود. کسی حق ندارد از منابع مردم برای جریان خاصی هزینه کند و از شهرداری محترم تقاضا می‌کنیم که نگذارند یک ریال این منابع درآمدی که به زحمت وصول می‌شود، این شائبه ایجاد شود که برای تفکر و جریان خاصی چه در حال حاضر و چه در مسائل سیاسی پیش رو هزینه می‌شود. اگر احساس کنیم که چنین حقی از مردم ضایع می‌شود سریعا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

انتهای پیام/ سیّد مهرداد امیرکلالی
 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.