نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 20846
تاریخ انتشار: 1396/01/19 - 16:38:03

«به چشم­ خواهری» و دشواری­هایش

فیلم کوتاه «به چشم­خواهری» به کارگردانی افشین اخلاقی به بخش بازار جهانی جشنواره فیلم فجر راه یافته است
«به چشم­ خواهری» و دشواری­هایش,

حضور فیلم کوتاه «به چشم خواهری» در بخش بازار جهانی جشنواره فیلم فجر بهانه خوبی بود تا با کارگردان آن گفت­وگویی داشته باشیم و از دشواری­های ساخت این فیلم­های کوتاه بدون اسپانسر با خبر شویم. افشین اخلاقی کارگردان مشهدی، از فیلمش آغاز کرد و به دشوارهای ساخت آن پرداخت. موفقیت­های کسب شده را توضیح و اهمیت­ حضور در جشنواره­های جهانی را مورد تأکید قرار داد. آنچه می­خوانید شرح این گفت­وگوست.

  • مختصری از خودتان و پیشینه کاری خودتان در سینما بگویید.

از سال 85 به عنوان کارآموز  کارگردانی در فیلم «شب» آقای صدرعاملی وارد سینمای ایران شدم. بعد از آن در فیلم «در انتظار معجزه» دستیار آقای صدرعاملی بودم و اضافه بر آن دستیاری مرجان اشرفی­زاده و مهدی رضا­زاده از فیلم­سازان مشهدی را هم در کارنامه دارم. فعالیت­هایی هم در زمینه تئاتر دارم و نمایش «من آنجا نیستم» را پارسال روی صحنه بردم و چند نمایشنامه خوانی هم به نفع خیریه برکت  با حضور بازیگران مطرح سینما و تئاتر داشته­ام. همچنین درزمبنه بازیگری تجربه همکاری با کارگردانانی همچون رسول صدرعاملی، محمدرحمانیان، سعیدسهیلی، نویدمحمودی، جمشیدمحمودی، پدرام علیزاده، حسین تبریزی و امیراطهرسهیلی را دارم.

  • در مورد فیلم «به چشم خواهری» توضیحاتی بدهید. از کی فرایند تولید ساخته شد و قبل از آن ایده از کجا آمده بود؟

فیلم راجع به دختری است که سال­ها پیش به او تجاوز شده است و بعد از چند سال آن دختر، فرد متجاوز را می­بیند. با یکی ازدوستانم صحبت می­کردم که چنین اتفاقی برایش افتاده بود. همانطور که می­دانید تجاوز تا قبل از سن بلوغ و حتی به صرف لمس هم تجاوز محسوب می­شود. در نهایت با امیرمسعود سهیلی که خود از فیلم­سازان موفق این حوزه است، صحبت کردم و با هم به ایده مشترکی رسیدیم و فیلم­نامه آن را در اندونزی به طور مشترک نوشتیم و طرح اولیه آن ریخته شد.

  • این چندمین ساخته شماست؟

تا کنون سه فیلم کوتاه ساخته­ام که این دومین آن است. اولین آن به نام «پری» بود و آخرین هم به نام «تنها سلفی» است که در آن همایون ارشادی بازی کرده است.

  • فضای داستان چیست و چه اتفاق­هایی در آن می­افتد؟

این فیلم، کوتاه و مدت زمان آن ده دقیقه است. فضای داستان با محوریت تجاوز است و اینکه ساغر، کارکتر اصلی قصه ما، پس از سال­ها آن کارمند پدرش که به او تجاوز کرده است را می­بیند و دچار کشمکشی می­شود و در همین مسیر راننده تاکسی، که همان فرد متجاوز است، خانوادش را سوار می­کند و در منجلابی گرفتار می­شود.

  • خودتان نقطه قوت فیلم را در چه می­بینید؟

نقطه قوت فیلم همین قصه سکانس-پلان آن است که ما فقط دختر را در قاب می­بینیم و شخص متجاوز را نمی­بینیم. این افراد در جامعه هستند و من نمی­خواستم تصویری فرد متجاوز بسازم و هدفم این بود کسانی که فیلم را می­بینند فقط تصویری از این داستان در ذهن داشته باشند و در فیلم تصویر شخص متجاوز ارائه نشود.

  • دغدغه اصلی شما برای ساخت این فیلم چه بوده است؟

دغدغه من همسو با رویکردی فمینیستی و متأثر از نگاهی است که نسبت به زن در ایران وجود دارد. متأسفانه خیلی جاها نگاه ابزاری که به زن می­شود که برایم آزاردهنده است. نمایشنامه­هایی که کار کردم و کارهای قبلی­ام هم در همین راستا است. دغدغه­ای دارم که حق زن در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار نمی­گیرد. زنان در ایران همیشه به عنوان جنس دوم شناخته می­شوند و احساس می­کنم آنها در ایران همیشه سکوتی دارند و من این سکوت را خیلی دوست دارم و در فیلم هم به آن اشاره کردم. حتی دختری که در فیلم است دوازده سال این سکوت را با خود حمل کرده و حتی نتوانسته در خانواده از ناگفته­هایش چیزی بگوید.

  • انتخاب بازیگر با چه معیارهایی بوده است؟

من دوست داشتم دختری باشد که صورتش نوجوان باشد و چند نفری را دیدم و در نهایت به خانم ساغر قناعت رسیدم که صورت بچه­گانه­ای داشت چون نمی­خواستم چهره­ای پخته در فیلم داشته باشم. 

  • چه کسانی در ساخت همراهتان بودند؟

در این فیلم مشاورم امیراطهر سهیلی بود که خیلی کمک کرد و فیلمنامه را هم با امیرمسعود سهیلی نوشتیم و راهنمایی­های خوب او موثر واقع شد. ساغر قناعت هم به من اعتماد کرد و در آن حضور یافت که در ساخت این فیلم نقش مهمی دارد. بازیگردان فیلم هم ساعد سهیلی بود که در این کار نقش مهمی داشت و برادرانه درکنارم بود و همچنین از امیرمحمد قاسمی­زاده هم باید نام ببرم که طراح صحنه و لباسم بود وهمچنین دستیار یک و برنامه­ریز کارم امیدعلیازی و همه چون این فیلمنامه را دوست داشتند در کنارم قرار گرفتند تا این کار به تولید رسید و تشکر ویژه­ای ازهمه عوامل می­کنم.

  • در چه جشنواره هایی تا کنون شرکت داشتید و کمی هم از این آخرین جشنواره که به آن راه یافته اید بگویید. حضور در این جشنواره از چه نظر برایتان مهم است؟

جشنواره­هایی که در ایران رفتیم جشنواره منطقه­ای سینمای جوان، جشنواره موج کیش و جشنواره بین­المللی فجر است. همانطور که می­دانید «به چشم خواهری» در قسمت بازار جهانی جشنواره فجر پذیرفته شده است و اردیبهشت ماه امسال اکران می­شود و امیدواریم اتفاق­های خوبی در راه باشد. حضور در بازار جهانی جشنواره فجر امتیازهایی دارد که ازآن جمله شما می­توانید با تهیه­کنندگان و مدیران فستیوال­های کشورهای دیگر رابطه بگیرید و آشنا شدن با چهره­های بین­المللی و دیده شدن فیلم در سطح جهانی را هم باید به آن افزود که البته برایم خیلی مهم است.

  • فیلم چطور ساخته شد؟ اسپانسر هم داشتید؟

فیلم با بودجه شخصی ساخته شده است و اینکه ما بعد از اینکه ساختیم انجمن سینمای جوان مشهد این فیلم را خرید ولی تا کنون پولی به ما ندادند و ما حتی هزار تومان هم تا امروز دریافت نکرده­ایم.

  • دشواریهای کار چه بوده است؟

دشوارهای ساخت فیلم کوتاه در ایران بیشتر به مسائل مالی برمی­گردد و اینکه بودجه­ای برای ساخت وجود ندارد. تهیه­کننده­های خصوصی روی این کارها سرمایه­گذاری نمی­کنند و انجمن سینمای جوان هم خیلی سخت بودجه می­دهد و خیلی دشوار است که بودجه­ای بدهند. اگر هم با شما قراردادی ببندند تا پول را به شما بدهند دیگر عمرتان تمام شده است.

انتهای پیام/ نوید موسوی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.