نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 20922
تاریخ انتشار: 1396/01/21 - 14:54:48

داستان­های حماسی در لباس نماد­ها

نشست تخصصی هنر و شاهنامه با عنوان «جشن و نگا­ره­های شاهنامه» و با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی و فاطمه ماه­وان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
داستان­های حماسی در لباس نماد­ها,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، جشن نگاره­های شاهنامه با حضور دکتر محمد جعفر یاحقی و دکتر فاطمه ماه­وان و جمعی از هنر دوستان و دانشجویان ادبیات در کتابخانه قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست زهرا طهانی فارغ تحصیل ارتباطات تصویری راجع طراحی­هایش اینگونه گفت: طرح­های من برگرفته از خود نگاره­های شاهنامه است ومن ابتدا طراحیم را بایک طرح از داستان کیومرث شروع کرده­ام.

المان­ها از داستان­های شاهنامه می­گویند

وی افزود: فردوسی بنا به سنت اساطیری سخن خودش را با گفتاری از اساطیر شاهنامه آغاز می­کند و بعد از آن داستان خودش را با نخستین انسان به مثابه نخستین شاه ادامه می­دهد. این طرح از رشد مراحل آفرینشی تبعیت می­کند که به ترتیب از خلع وفضا شروع می­شود و به آفرینش و آسمان باران و بعد طبیعت در سه پنجره به‌ نمایش در می­آید. بر این اساس برای طراحی کار ابتدا از نقوش نگاره استفاده و سپس آنها را استخراج کرده­ایم. این حجم به صورت دوسویه طراحی شده تا مخاطب بتواند دور حجم بچرخد واین دوسویه بودن عنصر زمان از دیروز به امروز از چپ به راست و در سمت دیگر کار از امروز به دیروز را نمایش می­دهد که این از نیستی شروع شدن و از طرف دیگر به نیستی رسیدن است اشاره دارد. به کیومرث و داستان میرا که دوباره به نیستی می­رسد.

طهانی خاطرنشان کرد: برای انتخاب رنگ­ها پالت رنگی از خود نگاره استخراج کردیم که در این نگاره رنگ سفید وخاکستری است چرا که در دوران کیومرث که اسطوره آفرینش است آغاز نبرد خیر وشر است که پایه سرشتین تمام باورهای ایرانی پدید آورده است و در سرتا سر شاهنامه به چشم می­خورد. رنگ سفید برای جشن و نماد خیر برتر است بکار برده­ایم و برای عنصر شر از رنگ خاکستری استفاده کردیم که یک گونه گونی قومیتی وفرهنگ است و انواع گونه­های رنگ استفاده شده در این طرح در قسمت داخلی پنجره­هایی با فرم سنبلیک به صورت هم راستا باهم قرار گرفته است که اشاره دارد به تولد زندگی و مرگ که مانند نور یا توالی پنجره­ها در گذر است و داستانی که پس آن است و بسته نبودن فضا را نشان می­دهد.

المان زال و رنگ­های سفید و بنفش

وی افزود: تولد زال در فرم این المان به صورت عمودی است و ارتباطی با البرز و سیمرغ و جایگاه زال دارد. همچنین این فرم از فرم پلکانی تولد زال در شاهنامه شاه طهماسب گرفته شده است و نقوش آن را استخراج کرده­ایم و بکار بردیم. در المان در این کار از دو رنگ سفید و بنفش استفاده شده است. سفید به خاطر سپید موی بودن زال استفاده شده است وبرای رنگ بنفش باید بگوییم بخاطر  این رنگ پیوند نمادین زمین وآسمان است و قرمزی آتش زمین و به آبی آسمان پیوند می­دهد. رنگ بنفش در مقابل رنگ سبز جای دارد و برخلاف رنگ رنگ سبز که نماد نوزایی بهار نیست بلکه نشانه افول وزوال پاییز است وگذر زندگی به مرگ است و گاهی به نشانه ماتم وعزا به کار می­رود.

طهانی ادامه داد: با این همه، این رنگ مثل دور فصول به معنای مرگ و فنای قطعی نیست بلکه نشان حالتی است که به رستاخیز نو اشاره دارد. در واقع ترد زال از جامعه نوعی بازگشت به اصل بود برای تولد زال به همین دلیل از رنگ بنفش استفاده کردیم. در خصوص زیبایی سیمرغ وصف­های شاعرانه­ای دیده می شود. همانطور که در شاهنامه سیمرغ به ابری مانند شده است که بارانی از مرجان می­بارد وجان را آرایش می­دهد به همین دلیل از فرم ابر استفاده کردیم.

پرسش­های استاد

دکتر یاحقی در ادامه پرسید: به نظر شما آیا نگارگران این استنباط را داشتند یا از آن مهم­تر الهامات روزگار خودشان را به تصویر در آورده­اند. کیومرث را آوردن به زمان شاه طهماسب نه اینکه شاه طهماسب ببرند به دوران کیومرث فکر نمی­کنید هر کس از دوران خودش وروزگار خودش بیان می­کند

طهانی درپاسخ گفت: آفرینش و شروع شدن ازخلع و دوبار رسیدن به نیستی است و به همین منظور از نگاره­های مربوط به آن قسمت استفاده کردیم.

دکتر یاحقی در ادامه تأکید کرد: کسی که ازبیرون می­آید از کجا بفهمد این مربوط به کدام داستان است و بهتر است برای خود طرح بیتی در نظر گرفته شود که جزیی از کار باشد و بیانگر و معرف داستانی باشد که شما قصد بیان آن را دارید. چرا که ترکیب نگاره­ها با هنر مدرن ممکن است ملموس بودن را از  مخاطب بگیرد و نامفهوم باشد.

المان­ها باید سکوت ایجاد کند!

زهرا طهانی در پایان این نشست تخصصی و در گفت­گو با اتفاقیه بیان کرد: زمانی که دانشجوی ارشد بودم می­دانستم در چه حوزه­ای می­خواهم کار تصویر انجام دهم. بسیار علاقمند بودم تا داستان­های شاهنامه را با هنر مدرنیته ترکیب کرده و از آن المانی با مفهوم طراحی کنم هرچند هنوز تازه شروع کرده­ام و نمی­دانم حمایتی صورت می­گیرد یاخیر اما بسیار مشتاق و علاقمند هستم که این کار را ادامه دهم. هدف من این است که هر فردی به این طراحی نگاه کند از آن مفهومی بگیرد شاید از نگاه دو مخاطب یک المان معنای متفاوتی داشته باشد و تاثیر متفاوتی در درون مخاطب بگذارد. این اتفاق خوبی است که یک طرح جایی برای فکر کردن و قدری سکوت برای مخاطب بگذارد. از نگاه من مخاطب امروزی افرادی باهوشی هستند و وجود لایه پنهان قدری طرح را جذابتر می­کند. در نهایت خوشحالم که توانسته­ام قدمی در این عرصه بردارم و امیدوارم افراد بیشتری دراین حوزه به صورت تخصصی کار کنند.

انتهای پیام/مهسا هاشم­آبادی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.