نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 21125
تاریخ انتشار: 1396/01/29 - 17:16:00

طراح المان­های نوروزی مشهد:

هنرمند مستقل، برای مردم کار می­کند

انتقاد از داوری المان­ها توسط داوران غیر بومی توسط یکی از طراحان المان­ها در مشهد مطرح شد
هنرمند مستقل، برای مردم کار می­کند,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، فاصله گرفتن از نوروز 96 و گذشتن تقریبی یک ماه از نصب المان­های نوروزی بهار فیروزه­ای امسال بهانه­ای بود تا با یکی از هنرمندان مشهدی گفت­وگویی داشته باشیم و با او به بررسی اجمالی المان­های امسال بپردازیم. نوید فلاحت که تا کنون در چند دوره آثاری در طرح استقبال از بهار داشته و تأکید دارد که با مطالعه، تحقیق و کارگروهی توانسته است برنده طرح­های استقبال از بهار باشد در گفت­وگو با اتفاقیه از برخی دغدغه­های هنرمندان در طرح استقبال از بهار پرده برداشت. آنچه می­خوانید گفته­های یک طراح و هنرمند مشهدی است که طرح­هایش را در شهرمان می­بینیم اما شاید او را به چهره نشناسیم.

  • امسال کاری در طرح استقبال از بهار داشتید؟

بله ، امسال هم در فراخوان استقبال از بهار (بهار فیروزه­ای) مشهد به همراه همکارانم خانم مهندس سریری، آرش اسلامی و خانم مهندس یاسمین رهبری­زاده شرکت کردیم، ایده­پردازی، طراحی و ساخت ماکت­های آثار را با کمک هم انجام دادیم.

  • چه تعداد کار داشتید؟

تعداد کارهایی که در فراخوان المان­های شهری مورد تایید نهایی داوران قرار گرفت سه اثر بود که اثر «با دوچرخه تا آسمان» کار مشترک من و خانم مهندس سریری و دو اثر دیگر با نام­های «خانه­ی آب و آیینه» و«پریسکوپ» کارهای مشترک من با آرش اسلامی بود که پذیرفته شد.

  • این کارها چه محتوا و مضمونی داشت؟

در اثر «با دوچرخه تا آسمان» به دنبال ایجاد فضایی سورئال بودیم، اینکه در گذر وسایل نقلیه شهری و در زیرگذر پارک ملت روی دیواره­های سرد و سخت و خاکستری احجامی با شکل دوچرخه اما رنگی و شاد و در حال  حرکت هستند، شاید بتواند برای چند لحظه­ای توجه مخاطبان را به اهمیت استفاده از دوچرخه جلب کند.

در اثر «پریسکوپ» به دنبال مفهومی اعتراضی به نوع ساخت و ساز در مشهد بودیم، در این اثر هم که پوسته­ای سنتی  با پوشش کاشی و آجر دارد نگاهی به مرکز شهر داشته­ایم، اضافه بر این در اثر «خانه­ی آب و آیینه» به بازآفرینی بنایی قدیمی خفته بر خاک پرداختیم که توسط آیینه­ها تنها تصویری مجازی از آن روزها در خاطر شهر تداعی می­شود و مخاطبان با حرکت در فضا می­توانند تصویری بدیع و خلاقانه را بسازند.

  • چقدر کارها سفارشی بود و چقدر بسته به ذوق و علاقه خودتان؟

من و تیمم هیچ کاری را تا به امروز به صورت سفارشی درحوزه المان­های شهری، نقاشی دیواری و تزیینات شهری انجام نداده­ایم، هرچه بوده «برنده» شده­ایم و ماحصل کارتیمی، برنامه­ریزی و صرف وقت و مطالعه بسیار بوده است. چه بسا کارهایی از ما برنده شده است که متاسفانه بنا به دلایلی ساخته و اجرا نشده است.

  • فکر می­کنم یک اجرای نقاشی دیواری هم داشتید. بفرمایید چطور بود و کجا اجرا شد؟

نقاشی دیواری کار مشترکی از من و خانم مهندس سریری بود که با شرکت دادنش در فراخوان نقاشی دیواری یکی از ده­ها اثر برگزیده شد و در بلوار پیروزی به مساحت 135 متر مربع توسط دوستان هنرمند مشهدی حسین یزدی و عباس شهسوار اجرا شد.

  • پرداخت شهرداری برای المان­ها چطور بوده است؟ پول شما را کامل داده­اند؟

شهرداری ساختار پیچیده مالی خود را دارد، از آنجایی که شرکت کردن ما در این فراخوان­ها تنها برای منافع مالی نیست خیلی به این مساله فکر نمی­کنیم ، اما طبق همیشه بوده است.

  • امسال به نظر می­رسید المان­ها با هزینه­های کمتری ساخته شده. قبول دارید؟

من در شهرکارهای خوبی در حوزه مجسمه از حسین ماموریان ، آقای وثوق ، آقای رنگرزان و آقای رزاقی و بسیاری از هنرمندان حرفه­ای دیدم که کارهای خوبی هم بود، در مورد هزینه هم اطلاعات کاملی هیچ وقت از مناسبات و سیاست­های معاونت­های مخلف شهرداری در ادوار مختلف نداشته­ام.

  • داوری کارها را چطور ارزیابی می­کنید؟ آیا کارهایی که قبول شده بود ارزش اجرا داشت و متناسب با طرح استقبال از بهار و هنر شهری مطلوب برای مشهد در نظر گرفته شده بود؟

به نظر من داوری در هنر عمومی اتفاقی است که به ریشه­های چشمی و تجربی افراد بسیار وابسته است، انتقاد من از داوران غیر بومی و بدون رزومه است، چطور کسی که در مشهد زندگی نمی­کند و هیچ کار شهری­ای هم ندارد می­تواند برای بهترین هنرمندان ایران که کارهای زیادی انجام داداه­اند نقش داور را بازی کند؟ گرچه همه داوران این رویداد در تخصص­های خودشان از بهترین­ها بودند و بسیار قابل احترام، اما هنر عمومی مشهد داوری ­ش در خود  مشهد و با افرادی که هم تجربه هم دانش کافی را دارند نتایج بهتری را برای هنر شهری رقم خواهد زد.

  • کدام المان ها را از بقیه بهتر دیدید؟ و کدام ها به نظرتان ارزش نداشت که اجرا شود؟

در مورد بهتر یا بدتر بودن نمی­توان مرزی قائل شد، از جایی که هر المان سه مولفه مکان، محتوا، تکنیک را دارد نمی­شود حدی برای مقایسه در نظر داشت، گاهی استقبال از اثری زیاد و گاهی کم است اما این فرآیند در مسیر رشد است و در این مسیر حضور هنرمندان و ارتقاء تجربیات شهری نکته­ای بسیار ارزشمند است که ربطی به دوره و مدیر و رویکرد و ... ندارد.

  • در پایان اگر چیزی ناگفته مانده و دوست دارید به آن اشاره کنید بفرمایید

همواره در آمیختگی سیاست، هنر، اقتصاد و بسیاری از مولفه­های قابل بررسی برای سنجش توسعه­ی یک جامعه، باعث جهت دار شدن افکار متخصصین به سمت گروه­ها و جناح­های صاحب قدرت می­شود.

دوره­ها، شوراها، مجلس، ریاست فلان اداره و فلان سازمان دائم در حال تغییر است، این عدم ثبات در مدیریت در ایران باعث بوجود آمدن مدیریت­هایی بر اساس سلیقه و انتفاع می­شود، اینکه یک مدیر چیزی را به نام خود ثبت می­کند و یا به دنبال رکورد­های نه چندان ارزشمند است نشان از عجله در به ثمر رساندن تفکری نه چندان درست است.

در حوزه شهری از رنگ کردن جدول­های خیابان­ها تا ساخت احجام هنری و تبلیغات برای شهرداری به عنوان متولی اداره­ شهر در همه­ ادوار و دوره­های گذشته و پیش رو امری اجتناب­نا پذیر است. در این میان با همه اختلاف نظرها و دعواهای سیاسی برای تصاحب قدرت نقش «هنرمندان مستقل» در جلوگیری از فروپاشی بسیاری از ارزش­های مدنی پر رنگ­تر است. تعریف من از هنرمند مستقل کسی است که دائم به دنبال تخصص،کیفیت و ایجاد و خلق است و برای جامعه و مردمش کار می­کند.

انتهای پیام/ نوید موسوی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.