نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس سیاسی | کد خبر: 21178
تاریخ انتشار: 1396/01/31 - 14:45:26

تغییر رویکرد تبلیغات انتخاباتی؛

از فضای واقعی تا فضای مجازی

علی اردکانیان
پژوهشگر و مدرس دانشگاه

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی شاهد وقوع رویدادهای شگرفت در زمینه تحول در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی هستیم.

همانگونه که می‌دانیم انقلاب اطلاعات پس از آغاز در دوره سیلیکون کالیفرنیا (Silicon valley) در سال 1970 میلادی امروز وارد مرحله جدیدی شده که تمام ساحت‌های مختلف در سطح جهانی، از اقتصاد تا فرهنگ را دربرگرفته و آن را دچار تحول کرده و برهمین اساس عالم سیاست نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده؛ بلکه شاید بتوان گفت: سیاست بیشترین تأثیر و تأثر را از وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت علوم و فنون ارتباطی پذیرفته است که برخی از آن حتی با عنوان سیاست رسانه‌ای شده و رسانه‌های سیاسی یاد می‌کنند.

مانوئل کاستلز (Manuej castells) استاد اسپانیایی الاصل رشته برنامه ریزی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در اثر معروف خود با نام: «اقتصاد، جامعه و فرهنگ» در سه گانه: ظهور جامعه شبکه ای، قدرت هویت و پایان هزاره» با رویکردی نو سعی دارد تا مجموعه‌ای تحلیلی در خصوص روند‌های جاری و آتی تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در نقاط مختلف جهان فراهم و عرضه کند. وی در این اثر ارزشمند و هنگام بررسی جامعه شبکه‌ای، در مقام بیان ویژگی‌های اصلی چنین جامعه‌ای که ضمناً متکی به ارتباطات و اطلاعات نیز هست؛ از مبحثی با عنوان «سیاست بر بال رسانه» نام می‌برد و در این مبحث اشاره می‌کند که فضای مسلط فرهنگ متکی بر واقعیت مجازی [مبتی بر شبکه‌های مجازی] بازیگران سیاسی را ناگزیر از اقداماتی می‌کند. در حالیکه این فضای مجازی، فضای اصلی تعامل‌های معرفتی را کم و بیش در اختیار می‌گیرد.

همانگونه که گفته شد وسایل ارتباط جمعی در سال‌های اخیر تمامی صحنه‌های اجتماعی کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار داده و این تأثیرات در عالم سیاست موجب تغییر عقاید، سلایق و باورهای سیاسی مردم به ویژه در عرصه انتخابات شده است.

چنانچه در سال‌های نه چندان دور و پس از ورود برخی نرم افزارهای ارتباطی و رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛ مباحث، به اما و اگر در خصوص حضور یا عدم حضور در این شبکه‌ها و فضاها اختصاص می‌یافت؛ اما امروزه شاهد طرح مباحثی همچون «الزام به حضور رسمی» در این فضا، یعنی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم.
 

انتهای پیام/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.