نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 22669
تاریخ انتشار: 1396/02/20 - 17:16:19

15 روز کار برای تولید 3 دقیقه فیلم مستند!

«زعفران خراسان» در نشنال جئوگرافی

کمیل سهیلی فیلم­ساز مشهدی با کارگردانی مستند «زعفران خراسان» در نشنال جئوگرافی، بار دیگر درخشید
«زعفران خراسان» در نشنال جئوگرافی,

کمیل سهیلی، گردشگر جوان و ماجراجوی مشهدی است که ظرف یک دهه اخیر، توانسته است با کمترین هزینه­ها، به ده‌ها کشور جهان مسافرت کند و با صدها نفر از مردمان کشورهای مختلف در تعامل باشد. آنچه خود او بر آن تأکید دارد آشنایی با فرهنگ­های سراسر دنیا و گفت­وگو با مردم جهان برای معرفی فرهنگ ایرانی است که ترغیبش می­کند هر جا که می­رود از ایران و ایرانی بگوید. بار دیگر این جوان جهانگرد مشهدی با ساخت مستندی از برداشت زعفران خراسان که همین امسال در تربت حیدریه تولید شد، چشم­های بسیاری از سرتاسر جهان را به ایران معطوف کرد. گفت­وگویی داشتیم با او و دو تن از دستیارانش در تولید این مستند و از او خواستیم برایمان بگوید مستند زعفران خراسان چه می­گوید. سهیلی کارگردان و تهیه­کننده این اثر مستند با وجود اینکه خارج از کشور بود و فرصت مناسبی برای گفت­وگو با او نداشتیم، از طریق تلگرام و به واسطه فضای مجازی با ما از مستند خود گفت: متأسفانه چون تبلیغات منفی علیه زعفران ایران است تلاش کردیم تا چهره واقعی این محصول ایرانی که به تاریخ کشت و کشاورزی آن پیوندی دیرینه دارد را به نحو درست به جهانیان معرفی کنیم و هدف اصلی گروه ما همین بوده و خواستیم تا حد توانمون ادای دینی به کشور و استانمان بکنیم. به نظرم پوشش خوب این گزارش امید این را می­دهد که در گردش صنعت زعفران ایران شاهد تاثیرات مثبتی باشیم و با توجه به بازخوردهای خوبی که تا کنون دیدیم به این جریان مثبت امیدواریم.

ویدئوی پربیننده هفته در نشنال جئوگرافی

سهیلی تأکید کرد: بسیاری از کابران تصاویر زیبای فیلم تحت تاثیر قرار گرفته­اند و حیرت زده شدند که تصاویری کاملا متفاوت از تصاویر مرسوم رسانه­هایشان در مورد ایران می­بینند و این خیلی خوشایند است چون در بخشی از فیلم، زعفران ایران به عنوان بهترین زعفران جهان معرفی می­شود، خیلی از کاربران ترکیه، مراکش و اسپانیا و هند تا کنون کامنت­هایی نوشتند تا از زعفرانشان دفاع کنند. این مستند که در قالب فیلمی ویدئویی توسط نشنال جئوگرافی در چند روز گذشته منتشر شده است، از ویدیوهای پربیننده هفته شده و هزاران نفر در سراسر جهان فیلم را دیدند و بازخورد خیلی مثبتی داشته است که من و عوامل دیگر تولید این فیلم را خیلی امیدوار می­کند.

استفاده از بهترین امکانات

رضا عزیز فرخانی تصویربردار مشهدی این مستند نیز در گفت­وگوی تلفنی با اتفاقیه گفت: این کار دومی است که برای نشنال جئوگرافی انجام دادیم و پیش از این برای آسبادهای نشتیفان کاری تصویربرداری کرده بودم که در نشنال جئوگرافی پخش شد و البته به غیر از این­ هم سابقه تصویربرداری در فیلم­هایی داشته­ام. تصویر­برداری مستند زعفران خراسان تقریبا به دو ماه پیش برمی­گردد و کاری بود که کمیل سهیلی برای معرفی زعفران ایران پیشنهاد داد و با او در این مستند همکاری داشتم. کار امسال در فصل برداشت زعفران تصویر برداری شد و از مهم­ترین دشواری­های آن پیدا کردن لوکیشن­­های خوب بود. البته زمین­هایی زراعی زیادی وجود داشت اما ما یک زمین عمده­ می­خواستیم تا در آن تصویربرداری کنیم که البته بتواند نمایی خوب و مورد نظرمان را ایجاد کند.

با توجه به اینکه کاری گزارشی مورد نظر بود تلاش شد تا با کیفیتی خیلی بالاتر از یک گزارش شکل بگیرد. از تجهیزات عالی استفاده کردیم و با دوربین­های خوب تصویربرداری شد. برای اینکه بتوانیم زعفران را به نحو شایسته­ای معرفی کنیم از دوربین­ها و لنزهای جدید و وسایل حرکتی به روز استفاده کردیم. ما در این کار «هِلی­کَم» داشتیم و نماهایی را از بالا گرفتیم که خود بخشی از کار بود و در جذابیت آن موثر واقع شد.

در این چند روزه که مستند در قالب ویدئو پخش شده تا کنون بازخوردهای خوبی داشته است که اگر به سایت مراجعه کنید خواهید دید. بسیاری خواسته­اند این لوکیشن­ها را ببینند و از ما خواسته­اند که بگوییم اینجا کجاست. عده­ای از خود مستند خوششان آمده است و خواسته­اند تا با آنها همکاری داشته باشیم. لوکیشن ما در مستند زعفران خراسان در تربت­حیدریه و اطراف آن بوده است و سعی کردیم نماهایی که در معرفی بهینه و درخور زعفران موثر باشد استفاده کنیم.

4 هزار عکس برای چند دقیقه

حسین رستم­پور عکاس این مستند نیز درباره آن گفت: در مستند زعفران خراسان کار «تایم لپز» را به عهده داشتم و این شیوه در جهان بسیار شناخته شده و حتی قدیمی است اما در کشور ما سابقه خیلی طولانی­ای ندارد و به مراتب برای مخاطبان تازگی بیشتری دارد. در این روش عکس­هایی می­گیریم که وقتی کنار هم می­چینیم به یک فیلم تبدیل می­شود. در این مستند باز شدن گل زعفران با این روش به نمایش گذاشته شده است، این فرایند که حدود چهار ساعت طول می­کشد در این روش در چهار دقیقه خلاصه شده است. برای این کار دوربین در جایی ثابت گذاشته می­شود و در هر پانزده ثانیه عکسی می­گیرد که اگر محاسبه کنید در چهار ساعت بیش از چهار هزار عکس گرفته شده است که در طول این مدت باید عکاس بالای سر دوربین باشد.

در مستند زعفران خراسان استفاده از «تایم لپز» برای نشان داده بازه زمانی طولانی­ای به کار می­رود که در واقع گذر زمان را نشان می­دهد. این حالت می­توان به طلوع و غروب وخورشید، حرکت ابرها و ستاره­ها در آسمان و یا خیلی مناظر دیگر باشد. در این مستند دو بار از «تایم لپز» استفاده کردیم که یک بار رویش گل زعفران است که فرایندی چهار ساعته است و یک بار دیگر جمع­آوری یک زمین زعفران است که حدود شش ساعت زمان می­برد و ما این شش ساعت را در هشت ثانیه به تصویر کشیدیم و یک بازه طولانی را برای مخاطب طوری کردیم که بتواند در چند ثانیه آن را ببیند.

این کار همان طور که به راحتی قابل تشخیص است سختی­های بسیاری هم دارد. در این روش استهلاک دوربین بالا و به تبع خستگی عکاس هم زیاد است، چون باید تمام مدت پای دوربین بنشینید تا عکس­ها به درستی گرفته شود و این تازه فرایند اولیه است که در سرما و گرما باید پای دوربین نشست. به یاد دارم که در این مستند هوا بسیار سرد بود و همین سرما کار را دشوار کرد چون زعفران دیرتر شکفت و باید مراقب می­بودیم تا کسی در کادر نباشد و باد عکس­ها را خراب نکند. در مرحله بعد وقتی ما هزار عکس داریم باید تمام آنها را ویرایش کنیم و طبیعی است که زمان زیادی می­برد. «تایم لپز» مثل عکاسی­های آنالوک قدیمی است که تا عکس ظاهر و ویرایش صورت نگیرد چیزی مشخص نمی­شود.

بازخوردهای امیدوارکننده

رستم­پور تأکید کرد: من با کمیل سهیلی تا کنون چند کار داشته­ام. کمیل از نظر ذهنی بسیار باز و روشن­اندیش است و جدا از اینکه ایده­های بسیاری دارد از ایده­های خوب هم خیلی استقبال می­کند. چه در تصویر­برداری و چه در کارگردانی و رشته­های دیگر همیشه ایده­های درخشانی دارد. در مستند قبلی که به حرکت ستاره­ها در آسمان تعلق داشت خودش خواست همراهم بیاید و گفت که دوست دارد ساعتی را در بیابان در کنار تصویربردار باشد. ایده­هایی که دارد کار را به خوبی پیش می­برد و از کار کردن با او لذت می­برم.

در همین چند روزی که این کار پخش شده دستکم چند کمپانی بزرگ تولیدی در داخل کشور با من تماس گرفتند و خواستند که کاری برایشان تولید کنیم و برای آنها توضیح داده­ایم که باید سوژه خاص و بدیع باشد. در این مستند شرکت «نوین زعفران» اسپانسر ما بود و از کار حمایت کرد و مراسمی گرفته شد و این فیلم در آنجا پخش شد. اضافه بر آن از شهرهای مختلف بازخوردهایی دیدیم و در فضای مجازی هم که این جریان خیلی در سرتاسر جهان دیده شد؛ حتی چند نفر از امریکا و کشورهای دیگر با من تماس گرفتند و گفتند که از فیلم خوششان آمده است.

به نظر من مستندسازی لذت­بخش­ترین کار دنیاست و از این کار لذت­بخش­تر وجود ندارد اما خانواده­های ما خیلی اذیت می­شوند چون ما معمولا خانه نیستیم، برای تولید یک مستند خوب باید رفت و سفر کرد و دید و تلاش کرد و این اتفاق­ها در شهر خودمان شاید رخ ندهد و برای همین باید برویم و ببینیم و مستند­ تهیه کنیم. همین مستند سه دقیقه­ای پانزده روز کار برده است و برای آن سختی­های زیادی کشیده شده اما محصول آن بسیار لذت بخش است.

انتهای پیام/ نوید موسوی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.