نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس علمی فناوری | کد خبر: 22670
تاریخ انتشار: 1396/02/20 - 17:19:50

فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در چارچوب قانون است

در دنیای امروز که بخاطر رشد کاربرد فناوری های ارتباطی برخی آن را دهکده جهانی توصیف می کنند فرآیند عرضه و تقاضا در حال تحول بوده و وارد مرحله جدیدی از جمله فروش اینترنتی یا فروش از طریق بازاریابی شبکه ای شده است.
فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در چارچوب قانون است,

در فرآیند عرضه و تقاضای بازار در جهان مدرن یکی از عواملی که برای فروشندگان و خریداران ارزش پیدا کرده سهولت در ارائه محصولات و خدمات و دسترسی آسان به آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، در هزاره سوم میلادی که رفتار مشتریان تغییر یافته هر آنچه به سهولت در اختیار مشتری قرار گیرد از سوی او پذیرفتنی است لذا صاحبان برندهای معروف دنیا اقدام به عرضه کالاهای خود در فضای مجازی و جذب مشتری از طریق بازاریابی شبکه ای یا network marketing کرده اند.

بازاریابی شبکه ای یا چندسطحی در واقع نوعی شیوه فروش است که تولیدکنندگان و شرکتها محصولات را بدون تبلیغات و واسطه از طریق نمایندگان خود به فروش می رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و حق العمل بگیرند.

بر این اساس اگر با شرکتی مواجه شدید که جمله ‘در صورت معرفی یکی از دوستانتان به ما، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار می شوید’ را تبلیغ می کند، بدانید که بازاریابی شبکه ای را در پیش گرفته است.

مدتی است که شرکتهای بزرگ و شناخته شده ایران در مشهد از طریق بازاریابی شبکه ای اقدام به فروش کرده اند. دامنه این فعالیت در بازاریابی شبکه ای به جایی رسیده که مکانی را به بازاریاب ها اختصاص داده اند تا به صورت تبلیغات کلامی، نمایش فیلم های آموزشی و آموزش چهره به چهره مجموعه ای از افراد را در درون شبکه تشکیل داده و از این طریق فروش را افزایش دهند.

پرسش های گوناگونی در این مسئله ایجاد شده است .
یکی از افراد فعال این حوزه در گفت و گو با خبرنگار ما مدعی شد که درآمد قابل توجهی از طریق فروش محصولات یک شرکت معتبر توسط بازاریابان زیرمجموعه خود بدست می آورد بطوری که اکنون توان خرید یک خودرو ۵۰۰ میلیون ریالی یا یک ساختمان مسکونی را دارد.

وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: کارم را دو سال قبل با درآمد ماهانه ۷۰۰ هزار ریال از طریق معرفی و فروش محصولات بهداشتی آغاز کردم و اکنون با تلاش فراوان به درآمد قابل توجهی دست یافته ام.

با این حال وی گفت: همه افراد در این بازاریابی موفق نمی شوند چون موفقیت با کسانی است که از ابتدا وقت بیشتری برای این کار می گذارند.

در مجموع افرادی که از طریق بازاریابی شبکه ای به درآمد قابل توجهی دست یافته اند تعداد کمی نیستند بدین معنی که افرادی که خواستار درآمد خوب از این راه هستند باید تلاش زیادی داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد تا حدودی نمی توان رسیدن به درآمد مناسب را از طریق بازاریابی شبکه ای انکار کرد.

بازاریابی شبکه ای راهی برای حمایت از تولید داخلی
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: همانطور که از نام بازاریابی شبکه ای پیداست در این بخش بازاریابی از طریق چند لایه متعدد از افراد یا نمایندگان فروش اتفاق می افتد که معرفی یک محصول برای رساندن آن به مصرف کننده را از طریق فضای مجازی یا عرضه مستقیم کالا به مصرف کننده بدون واسطه برعهده دارند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بزرگترین تفاوت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با هرمی در توزیع کالا است.

علی غفوری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اقدام به توزیع کالا و اجناس می‌کنند و با توجه به این امر تفاوت زیادی با شرکت‌های هرمی دارند، عنوان کرد: علاوه بر اینکه این شرکت‌ها موفق به کسب مجوز شده‌اند، وجود نظارت بر اعمال و فعالیت آنها نیز دلیلی بر قانونی بودن عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است. غفوری‌مقدم با اشاره به تشکیل کمیته نظارتی برای کنترل عملکرد و فعالیت‌های شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، تصریح کرد: مسائل پولی و مالی این شرکت‌ها کاملا شفاف، واضح و از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد. معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پرداخت مالیات توسط این شرکت‌ها را یکی دیگر از دلایل قانونی بودن عملکرد آنها دانست و ادامه داد: فعالیت شرکت‌های هرمی بدون جابه‌جایی کالا انجام می‌شود، اما خرید و فروش کالا در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به طور واضح و با شفافیت کامل صورت می‌گیرد. غفوری مقدم با اشاره به وجود کمیته نظارتی در استان، خاطرنشان کرد: تصویب شده است تا در استان‌ها نیز کمیته متناسب نظارتی به وجود بیاید تا بر فعالیت و عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نظارت مستقیم وجود داشته باشد.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از قانونی بودن فعالیت این شرکت‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: اولین شرکت بازاریابی شبکه‌ای در سال 90 موفق به اخذ مجوز شده و به سرعت نیز طی پنج سال گذشته تعداد این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی از تلاش مرکز امور اصناف برای برگزاری فعالیت این شرکت‌ها در قالب‌های ضابطه‌مند و قانونمند خبر داد و اظهار کرد: فعالیت این شرکت‌ها به نوعی حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود و باید از کار آنها حمایت به عمل آید.

غفوری مقدم با بیان اینکه در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تبلیغات وجود ندارد، اظهار کرد: در این شرکت‌ها تبلیغاتی که صورت می‌گیرد صرفا چهره به چهره است و کسانی که به عضویت این شرکت‌ها در می‌آیند کالایی را خریداری می‌کنند و مستقیما به دست مصرف کننده می‌رسانند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حذف واسطه‌ها در این فعالیت را عملکرد مناسب و مفیدی ارزیابی کرد و گفت: نظارتی که بر عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای انجام می‌گیرد شامل نظارت بر کیفیت، قیمت و سود اجناس است.

وی در خصوص وجود برخی از تخلفات احتمالی، تصریح کرد: اگر تخلفی در این شرکت‌ها وجود داشته باشد در مراحل اول و دوم تذکر داده شده و در صورت تکرار فعالیت آنها تعلیق و اگر نهایتا این تخلفات ادامه داشته باشد، مجوز شرکت باطل می‌شود.

علی غفوری مقدم افزود: این نماینده که توزیع کننده، عضو یا شریک شرکت نیز نامیده می شود علاوه بر جذب مشتریان، آموزش نیروهای تازه وارد را نیز بر عهده دارد تا مجموعه خود را برای جذب مشتریان بیشتر و رسیدن به درآمد تشکیل دهد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می شود.

غفوری مقدم گفت: این شرکتها بطور قانونی اجازه بازاریابی شبکه ای را با جذب افراد و برگزاری دوره های آموزشی یا همایش دارند اما ملزم به رعایت ضوابطی هستند که در صورت عدم رعایت آنها بر اساس آیین نامه مربوطه، به عنوان متخلف شناسایی شده و با آنان برخورد قانونی صورت می گیرد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: مواردی مربوط به تخلف این شرکتها در حوزه بازاریابی شبکه ای در مشهد گزارش و مورد بررسی قرار گرفت که منجر به تعطیلی برخی شعب آنها نیز شده است.

وی گفت: کسانی که به عنوان بازاریاب عضو این شبکه می شوند بسته به میزان فعالیت خود به درآمدهای متفاوتی دست پیدا می کنند اما اگر وعده های درآمد غیرمنطقی به افراد برای جذب به این شبکه بدهند، به نوعی تخلف محسوب می شود.

غفوری مقدم افزود: نمی توان درباره درست یا غلط بودن برخی درآمدهای حاصل از فعالیت در بازاریابی شبکه ای اظهار نظر کرد اما این نوع بازاریابی در اصل اهداف منطقی و کارشناسی شده ای دارد که در صورت رعایت ضوابط می توان به آن اهداف دست یافت.

وی ادامه داد: اگر بازاریابی شبکه ای به درستی انجام شود یک سری واسطه ها در فرآیند تولید و عرضه حذف می شوند. به این معنا که وقتی فردی می تواند کالایش را از این طریق خریداری کند کالا را با قیمت پایین تری از کالای مشابه که به صورت عادی در شبکه توزیع به فروش می رسد خریداری کرده و به نوعی منافع مصرف کننده از این محل تامین می شود.

او گفت: هدف دیگری که باید در بازاریابی شبکه ای تامین شود حمایت از تولید داخلی است. این شرکتها باید سهم بیشتری از عرضه کالاهای خود را در بازاریابی شبکه ای به کالاهای ایرانی اختصاص دهند و آنها را به مشتریان معرفی کنند.

تفاوت شرکت های بازاریابی شبکه ای با هرمی
در ادامه نیز طاحونه بان، کارشناس مسئول شرکت های بازاریابی شبکه ای اداره صنعت و معدن و تجارت استان خراسان رضوی در توضیح این شرکت ها به خبرگزاری برنا می گوید:  بازاریابی شبکه ای محصولات با شرکت های هرمی تفاوت دارد. شرکت ها هرمی از چندسال پیش در ایران شروع به فعالیت کردند و با مشخص شدن ابعاد منفی این شرکت و جلوگیری از لطمات جبران ناپذیر این شرکت ها سال 86 قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و فعالیت این شرکت ها ممنوع شد.

 بازاریابی شبکه ای یک تجارت جهانی است و لاجرم برای فعالیت این شرکت ها در کشورمان نیاز به ساز و کار قانونی بود تا این شرکت ها و افراد علاقمند فعالیت کنند. در همین راستا آیین نامه ای بر اساس ماده 87 قانون نظام صنفی کشور برای نظارت بر این شرکت ها در تاریخ 14 تیر 94 تدوین شد و توسط وزیر صنعت امضا گردید. البته پیش از این آیین نامه، از سال 88 براساس قانون نظام صنفی به این شرکت ها مجوز فعالیت داده میشد. براساس این آیین نامه هم اکنون تعدادی شرکت مجوز قانونی برای فعالیت در این حوزه را دارند. این آیین نامه و سایر توضیحات و بروشور ها در مورد شرکت های بازاریابی در وب سایت وزارت صنعت و معدن قابل دستیابی است.
 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.