نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس اقتصادی | کد خبر: 25418
تاریخ انتشار: 1396/06/19 - 15:44:35

با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد صورت گرفت:

آزادراه مشهد-چناران-قوچان کلید خورد

 آزادراه مشهد-چناران-قوچان کلید خورد,

عملیات اجرایی آزادراه محور مشهد چناران قوچان در پنج‌شنبه گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، قائم مقام آستان قدس رضوی و سایر مسئولان استان افتتاح شد؛ در گام نخست این پروژه مقرر شد آزادراه مشهد- چناران- قوچان به طول 53 کیلومتر با برآورد هزینه هفت هزار و 480 میلیارد ریال اجرا شود.

این آزاد راه با همکاری مشترک سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور ساخته خواهد شد؛ میزان سرمایه گذاری سازمان اقتصاد آستان قدس رضوی معادل 70 درصد و میزان سرمایه گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مرحله نخست این آزادراه 30 درصد است.

ساخت این آزادراه با اهداف بهبود کیفیت رفت و آمد، حل معضل ترافیک ورودی مشهد از سمت غرب، کاهش تصادفات و کاهش زمان سفر در دستور کار قرار گرفته است.

خراسان رضوی با بیش از 20هزار کیلومتر راه شامل 14 هزار کیلومتر راه روستایی و حدود 6 هزار کیلومتر راه برون شهری، رتبه نخست حمل مسافر در جاده و ریل، رتبه دوم حمل و نقل هوایی و رتبه نخست صادرات و ترانزیت کالا از خروجی استان را در کل کشور دارا است.

خراسان رضوی با حدود هزار کیلومتر بزرگراه جزو استان‌های دارای بیشترین بزرگراه در کشور است؛ این استان دارای 120 کیلومتر آزادراه نیز است؛ همچنین طول راه‌های اصلی خراسان رضوی حدود هزار و 300 کیلومتر و راه‌های فرعی آن حدود پنج هزار کیلومتر است.

آزادراهی برای نسل بعد!
عباس آخوندی روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد - چناران - قوچان و بهره برداری از کنارگذر شهر چناران با بیان این موضوع که ساخت هر کیلومتر آزادراه 100 میلیارد ریال هزینه دارد ادامه داد: ساخت سه هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور در نظر گرفته شده که اجرای آن نیازمند 300 هزار میلیارد ریال است.

وی به تنگناهای مالی دولت اشاره و بیان کرد: دولت باید سیاست خود را مبنی بر بهره‌گیری از منابع غیربودجه‌ای تنظیم کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور جذب سرمایه گذار خارجی برای توسعه شبکه‌های ارتباطی در کشور باید ثبات اقتصادی برای سرمایه گذار به ویژه در قوانین و مقررات ایجاد شود.

وی  با اشاره به این موضوع که خراسان یک حوزه تمدنی است و باید تصمیم گیری‌ها در حوزه‌های مختلف این استان به صورت ویژه صورت گیرد ادامه داد: توسعه شبکه ارتباطی در خراسان رضوی نیازمند نگاه ویژه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای توسعه شبکه ارتباطات فراملی باید بخش‌های مختلف شبکه ارتباطی از جمله ریلی، جاده‌ای، هوایی و آزادراهی بازآفرینی شوند و به این راه‌ها نگاهی فراتر از یک مسیر داشته باشیم.

وی افزود: زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد - چناران - قوچان سال 1412 خواهد بود که باید برای شتاب در عملیات آن از منابع غیربودجه ای به ویژه از کمک آستان قدس رضوی بهره می گیریم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: عملیات اجرایی مرحله دوم آزادراه مشهد- چناران - قوچان باید هرچه سریع‌تر آغاز شود که در این زمینه به آستان قدس رضوی برای جذب تسهیلات بانکی کمک خواهیم کرد تا با پایان مطالعات اجرایی آن این عملیات تا اواخر امسال آغاز شود.

وی با اشاره به اهمیت ساخت این آزادراه بیان کرد: این آزادراه به شمال کشور و از آنجا به ترکمنستان متصل می شود.

آخوندی با بیان این موضوع که در حوزه زیرساخت‌ها در بخش ریلی، هوایی و جاده ای نیاز به سرمایه گذاران بزرگ داریم ادامه داد: تنها برای توسعه فرودگاه مشهد 300 میلیون دلار سرمایه نیاز است و این مبلغ باید از طریق جذب سرمایه گذار محقق شود بنابراین باید سیاست‌ها را به سمت ثبات اقتصادی و سیاسی پیش ببریم.

زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد - چناران - قوچان سال 1412 خواهد بود

افتتاح 1105 واحد مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی
در ادامه عباس آخوندی در جمع خبرنگاران گفت: امسال میزان تورم در بخش مسکن از تورم بخش عمومی کشور هم کمتر بوده؛ هر چند تورم در کشور کنترل و یک رقمی شده است.

وی بیان کرد: رشد سه ماهه سال جاری در بخش بازار مسکن در مقایسه با مدت مشابه گذشته 1/7 درصد بود و این بخش نه تنها رشد منفی نداشته بلکه عقب‌ماندگی‌های گذشته را نیز جبران کرده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بر عدم اتکای به منابع دولتی استوار بود زیرا رشد متکی به منابع دولت با توجه به مشکلات آن چندان قابل تحقق نیست و رشد پایدار تنها با اتکای به منابع مردم محقق می شود.

وی بیان کرد: هم اینک در مسیر پیشروی به سوی رونق همرا با ثبات در بازار مسکن هستیم و مدلی که وزارت راه و شهرسازی در این بخش دنبال می کند، اتکای به ظرفیت‌های بخش خصوصی در خود شهرها اعم از بافت قدیمی و بافت حاشیه ای، بدون مداخله دولت است.

آخوندی در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم دولت درباره واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی، گفت: این واحدها به هر یک از دستگاه های اجرایی که متقاضی باشند، واگذار می شود.

گفتنی است روز پنج‌شنبه و با حضور وزیر راه و شهرسازی از هزار و 105 واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار، چندین پروژه روبنایی و زیربنایی شامل پارک مرکز شهر و هنرستان بهره برداری شد.

200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر گلبهار
استاندار خراسان رضوی نیز با حضور در این مراسم افزود: با توجه به ویژگیهای خاص شهر مشهد و این موضوع که 50 درصد رفت و آمدهای زائران از جاده‌ها صورت می‌گیرد، پرداختن به این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با قدردانی از مشارکت آستان قدس رضوی در ساخت آزادراه مشهد - چناران - قوچان ادامه داد: آستان قدس علاوه بر مشارکت در توسعه راه‌ها و تسهیل رفت و آمد زائران، ساخت 100 مجتمع رفاهی بین راهی را در مسیرهای جاده ای منتهی به مشهد تقبل کرده است.

علیرضا رشیدیان گفت: این استان غیر از ویژگی زیارتی و حضور سالانه 27 میلیون زائر، دارای یک مسیر ترانزیتی بین شرق و غرب و مسیر ترانزیتی بین شمال و جنوب کشور است؛ در این مسیرها حجم بالایی از کامیون‌های ترانزیتی به سمت مرزها رفت و آمد می کنند لذا توجه به بهسازی این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم فعالیت‌های زیادی در خراسان رضوی انجام داد که مهمترین آن اختصاص قیر رایگان بود و با استفاده از آن پروژه‌های سه هزار کیلومتر راه بین شهری، 600 کیلومتر راه روستایی و 500 کیلومتر راه درون شهری آسفالت آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گسترش خدمات در حوزه راه آهن و تلاش برای برقی کردن قطار تهران - مشهد، ساخت راه آهن قطار گلبهار - مشهد و ریل گذاری مسیر خواف تا 20 کیلومتر داخل کشور افغانستان را از تلاش‌های دولت یازدهم برای توسعه خدمت رسانی در حوزه شبکه ریلی خراسان رضوی برشمرد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن مهر نیز که اجرای آن در دولت نهم آغاز شد، در کل هشت سال قبل از دولت یازدهم 33 هزار واحد مسکن مهر در خراسان رضوی به بهره برداری رسید اما در چهار سال اخیر 58 هزار واحد مسکن در استان تحویل داده شده است.

رشیدیان گفت: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان رضوی 200 میلیارد ریال در حوزه خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر گلبهار در بخش روشنایی اختصاص یافت.

وی همچنین به افزایش حجم رفت و آمد مسافران در شبکه ارتباطی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در سال گذشته و در یک مقطع زمانی استان به رکورد ورود 10 میلیون مسافر رسید و در ایام پرمسافر، روزانه 120 پرواز در فرودگاه مشهد انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی افزود: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد نیز مطالعه برای ایجاد باند سوم فرودگاه بین المللی مشهد کلید خورد و با ساخت این باند دیگر شاهد نشست و برخاست هواپیماها بر روی شهر مشهد نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: همچنین در سال جاری دو هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت حاشیه شهرها در خراسان رضوی اختصاص یافت و این مهم نشانگر توجه وزارت راه و شهرسازی به این استان است.

هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت حاشیه شهرها در خراسان رضوی اختصاص یافت

رویکرد آستان قدس رضوی به آزادراه مشهد - چناران اقتصادی نیست
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح این آزادراه گفت: سرمایه گذاری 70 درصد از ساخت مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان توسط آستان قدس رضوی انجام شده که این مهم به درخواست وزارت راه و شهرسازی و موافقت تولیت آستان قدس صورت گرفت.

وی بیان کرد: آنطور که تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد نگاه این آستان آزادراه مشهد - چناران - قوچان اقتصادی نیست و حضور این مجموعه در پروژه با سه هدف آبادانی منطقه، تسهیل در رفت و آمد زائران حرم مطهر رضوی و کاهش تصادفات انجام شده است.

مرتضی بختیاری ادامه داد: تکریم و خدمت به زائران اولویت و سیاست اصلی آستان قدس رضوی است. برای عمل به این سیاست در هر پروژه ای که هدف آن خدمت به زائران باشد مشارکت می کند.

1100کیلومتر آزادراه در کشور در دست ساخت است
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر در سطح کشور دو هزار و 400 کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری و هزار و 100 کیلومتر آزادراه در دست ساخت است. طبق برنامه ریزی ظرف پنج سال آتی سه هزار کیلومتر آزادراه جدید در سطح کشور ایجاد می شود.

وی ادامه داد: با ساخت آزادراه 6 خطه مشهد - چناران - قوچان یک ورودی جدید به سمت مشهد ایجاد می شود که ساخت مرحله نخست آن به طول 53 کیلومتر طی 18 ماه صورت می گیرد.

سیدحسین میرشفیع عنوان کرد: تلاش شده از همه ظرفیتهای موجود برای طراحی این آزادراه استفاده گردد.،بخشی از این آزادراه به طول 10 کیلومتر بر کنارگذر چناران منطبق است.

وی گفت: جاده فعلی قوچان - مشهد تنها کریدور ارتباطی بین مشهد و شمال کشور است که جوابگوی حجم رفت و آمد روزانه در این مسیر نیست. از سوی دیگر جمعیت شهر گلبهار روز به روز در حال افزایش بوده و حجم رفت و آمد مردم این شهر به مشهد بیشتر می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: پیش بینی شده در سال نخست بهره برداری آزادراه مشهد - چناران - قوچان 27 هزار رفت و آمد به صورت روزانه در این مسیر انجام شود.

عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان به طول 53 کیلومتر و بهره برداری از کنارگذر 14 کیلومتری چناران امروز طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در گلبهار آغاز شد.
 

انتهای پیام/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.