نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس مذهبی | کد خبر: 25812
تاریخ انتشار: 1396/07/10 - 09:45:47

معنای واقعی عاشورا و تاسوعا

چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را عاشورا گفته‌اند؟

چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را عاشورا گفته‌اند؟,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اتفاقیه، اکثر قریب به‌اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته‌اند.

 اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است:

1- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌های دیگر نیز بکار می‌رود؟

مثلاً آیا شنیده‌شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟

یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟

2- آیا اگر امام حسین (ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید می‌شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟

3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می‌گفتند؟

 در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.

4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد برخلاف کلمات استثناپذیر نیستند به‌طور مثال در کلام عرب اعداد این‌گونه شمارش می‌شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع ... و یا اولاً –ثانیاً- ثالثاً- رابعاً و...

 چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا.

اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.

اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا:

عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است.

معاشر به ضم میم یعنی مصاحب

و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می‌باشد.

خداوند می‌فرماید وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نسا/19) - با زنان آن‌گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.

عشیر یعنی همدم و رفیق

وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ (حج/13) - چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است.

العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد.

 العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را باکسی که موردنظر است عرضه می‌کنند.

و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام به‌شدت بالا می‌رود.

با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز موردتردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد.

اتسع به فتح الف یعنی گروه‌های 9 نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید.

اتساع یعنی گسترده شدن – گشادشدن – بالا رفتن ظرفیت.

 اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشادشدند و ظرفیتشان برای عبور خون زیاد باشد.

 التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیتش زیاد باشد.

و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.

و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به‌جای تنگی، وسعت می‌یابد.

این دو نام از ابداعات امام سجاد (ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته‌شده است اکثراً جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (ع) است.

 اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبل از امام سجاد (ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است.

اقتباس از کتاب از عاشورا تا اربعین استاد عبدالله مستحسن

انتهای پیام/اتفاقیه


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.